| کد خبر: 162260 |

◄ پیشنهاد اجرای پایلوت طرح ترافیک جدید تهران

طرح ترافیک جدید شهرداری تهران در ماه‌های نخست سال 97 به‌صورت پایلوت و آزمایشی اجرا شد.

تین نیوز

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ پیشنهاد داده که با توجه به نگرانی‌ها و انتقادات موجود از طرح ترافیک جدید، شهرداری تهران در ماه‌های نخست سال 97 به‌صورت پایلوت و آزمایشی این طرح را اجرا کند.

سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: طرح ترافیک 97 شهرداری نسبت به سال قبل تفاوت اساسی پیدا نکرده و تنها تغییر اساسی که نسبت به سال قبل دارد و اتفاقاً مربوط به شورای شهر تهران هم هست، بحث نحوه پرداخت و هزینه برای ورود به طرح است. وگرنه طرح ازلحاظ محدوده فرقی نکرده است و سقف همچنان محدود است و هرکسی که پول بدهد نمی‌تواند وارد شود.

او درباره نحوه توزیع سهمیه‌ها میان مشاغل و دستگاه‌ها نیز گفت: نحوه توزیع را شورای ترافیک شهر تهران که پلیس هم عضو آن است مشخص نمی‌کند و معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران آن را توزیع می‌کند و پلیس اصلاح ورودی به این سهمیه‌ها و نحوه توزیع آن ندارد و علاقه‌ای هم نداریم که به آن ورود کنیم؛ اما حتماً باید شاخص و معیاری در این خصوص وجود داشته باشد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: بارها گفته‌ام که به‌طورقطع حتماً یک اقشاری هستند که نیازمند سهمیه هستند و برای ورود باید در اولویت قرار بگیرند، مانند خبرنگاران، جانبازان، بیماران خاص، مسئولان وزارتخانه‌ها و ... که این سهمیه‌ها باید باشد؛ اما اینکه حدود 60 هزار سهمیه به چه طریقی باید توزیع شود موضوعی است که شهرداری باید درباره‌اش تصمیم بگیرد و همان‌طور که گفتم پلیس نقشی در آن ندارد.

مهماندار بابیان اینکه هیچ تغییر آن‌چنانی در سال 97 ازلحاظ اجرایی در طرح ترافیک وجود ندارد، افزود: سهمیه‌ها و سقف رعایت شده و حتی سقف کاهش هم پیداکرده است؛ اما تفاوت در شیوه پرداخت و مبلغ است که این افزایش و کاهش قیمت جزو اختیارات شورای شهر است و دوستان باید در مورد آن تصمیم بگیرند، قبلاً هم همین‌طور بود و پلیس در تغییرات قیمت دخالتی نداشته و خود شورای شهر تهران تصمیم گرفته و حتماً دوستان مصالح موکلین خود را در نظر گرفته‌اند که این مبالغ را مصوب کرده‌اند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره نحوه اجرای طرح نیز گفت: با توجه به اینکه تغییر اساسی در شیوه پرداخت و مبلغ به وجود آمده و این موضوع وابستگی به ساعت دارد باید توجه داشت که زمان ورود و خروج بر اساس این طرح مهم است، بنابراین اگر بخواهد این شیوه پرداخت اجرایی شود باید تجهیزات موردنیاز نیز نصب شود.

مهماندار بابیان اینکه ما در حال حاضر فقط دوربین‌های ورودی راداریم گفت: حتی در این مورد هم باز معتقدیم که در تعداد دوربین‌های ورودی هم کم و کسر وجود دارد.

وی با تأکید براینکه باید حتماً دوربین‌های خروجی که الان تعدادش خیلی کم است در محدوده نصب شود، تصریح کرد: این دوربین‌ها باید بتوانند طبق مصوبه شورای شهر تشخیص دهند که فرد در چه ساعتی آمده و چه ساعتی از محدوده بیرون رفته است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ بابیان اینکه شهرداری باید بتواند ساعت ورود و ساعت خروج را ثبت کند تا بتواند بر اساس شیوه مصوب عوارض بگیرد و خود شهرداری هم برای گرفتن عوارض نیازمند این دوربین‌هاست، اظهار کرد: نکته دوم بحث جریمه است.  تا این دوربین‌ها نصب نشود و بر اساس استانداردها پلیس آن‌ها را آزمودن نکند و یک دوره به‌عنوان دوره آزمایشی اجرا نشود، قابلیت اینکه بتوانیم جریمه کنیم را نداریم و جریمه کردن موکول به نصب دوربین‌ها و انجام آزمایش‌ها از سوی پلیس است.

وی ادامه داد: اگر این موارد تائید شود از یک تاریخی به بعد می‌توان طرح را اجرایی کرد که به نظر می‌رسد همه این‌ها به زمان نیاز دارد.

مهماندار بابیان اینکه خیلی مطمئن نیستم که برای فروردین‌ماه این طرح آماده شود، گفت: احتمالاً طرح یا با تأخیر اجرا خواهد شد یا اینکه به سال 97 موکول می‌شود؛ چراکه تا زمانی که زیرساخت‌ها آماده نشود قابل‌اجرا نیست و تنها باید یک عدد ثابت را بر اساس ساعت ورود به‌عنوان عوارض لحاظ کرد.

او درباره حذف طرح ترافیک و زوج و فرد در روز پنجشنبه نیز گفت: این اقدام را به نفع مردم می‌دانم، البته طرح ترافیک و زوج و فرد در روزهای پنجشنبه تا ساعت 13 است و  به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در روزهای پنجشنبه خیلی بار صبحگاهی در منطقه نداریم، این اقدام  می‌تواند حتی بار پنجشنبه ظهر را توزیع  و از فشار آن کم کند، البته معتقدیم که طرح باید اجرا شود تا ببینیم که در مقام عمل چه اتفاقی رخ می‌دهد.

به گزارش ایسنا، مهماندار درباره احتمال تغییر مبلغ جریمه‌ها با توجه به عدم تناسب مبلغ فعلی جرائم عوارض نیز گفت: اختیار تغییر مبلغ جریمه‌ها با هیأت وزیران است و قرار شد تا از طریق شورای ترافیک این موضوع پیگیری شود تا بر اساس واقعیت و نیاز مبلغ ورود به محدوده موردبازنگری قرار بگیرد اما تا موقع که دولت تصویب نکند چیزی قابل‌اجرا نخواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.