| کد خبر: 156080 |

آخوندی در سمینار مجمع جهانی راه:

◄ 28 میلیارد دلار اعتبار برای حمل‌ونقل ریلی نیاز است/ هیچ اتفاق جدیدی در قرارداد خرید هواپیماها نیفتاده است

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه به دلیل ارزان بودن سوخت در ایران حمل و نقل شخصی در کشور ما مزیت دارد، کاهش تلفات سوانح رانندگی را مشروط به توسعه حمل و نقل ریلی دانست و گفت: نیازمند28 میلیارد دلار اعتبار برای توسعه حمل و نقل ریلی هستیم.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه به دلیل ارزان بودن سوخت در ایران حمل‌ونقل شخصی در کشور ما مزیت دارد، کاهش تلفات سوانح رانندگی را مشروط به توسعه حمل‌ونقل ریلی دانست و گفت: نیازمند28 میلیارد دلار اعتبار برای توسعه حمل و نقل ریلی هستیم.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، سمینار سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت ایمنی راه مجمع جهانی راه (پیارک) با محوریت سیاست‌های بهبود ایمنی ترافیک و جهت‌گیری آتی صبح امروز در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی در این سمینار بابیان اینکه سالانه 1.2 میلیون دستگاه خودرو به آمار 20 میلیون خودروی کشور اضافه می‌شود، گفت: تا 10 سال دیگر 30 میلیون خودرو در کشور خواهیم داشت که برای مدیریت این تعداد خودرو به جاده‌های هوشمند نیاز داریم.

وی بابیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان ادعا کرد که سیستم یکپارچه امداد و نجات هلال‌احمر، اورژانس و راهداری در کشور وجود دارد، ادامه داد: زمانی که حرف از تحولات ساختاری می‌زنیم، اجماع پشتیبانی نهادها و دستگاه‌ها بسیار مهم است که در هماهنگی بین آن‌ها رسانه‌ها می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.

آخوندی بابیان اینکه نیازمند تحول ساختاری در ایمنی راه‌ها هستیم، گفت: افزایش ایمنی راه‌ها باید به موضوع ملی تبدیل شود و باید دراین‌باره به اجماع ملی برسیم.

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه حمل‌ونقل جاده‌ای باید به نفع حمل‌ونقل ریلی کاهش یابد، گفت: مگر می‌توان با وجود اینکه 90 درصد بار کشور از طریق جاده جابه‌جا می‌شود همچنین حمل‌ونقل شخصی در جاده‌های کشور به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش باشد بتوانیم تلفات سوانح جاده‌ای را کاهش دهیم.

آخوندی ادامه داد: برای توسعه حمل‌ونقل ریلی و تحقق سهم 20 درصدی ریل در جابه‌جایی مسافر و سهم 30 درصدی آن در جابه‌جایی بار به سرمایه‌گذاری 28 میلیارد دلاری نیاز داریم و بدون هماهنگی نهادها نمی‌توانیم سقف ایمنی در جاده‌های کشور را افزایش دهیم.

وی با اشاره به میزان جابه‌جایی مسافران در سطح کشور اظهار کرد: سالانه یک میلیارد و 700 میلیون سفر در کشور انجام می‌شود که 700 میلیون نفر آن متعلق بخش حمل‌ونقل حومه‌ای است. هم‌چنین روزانه دو و نیم میلیون نفر سفر حومه‌ای در تهران انجام می‌شود، که این دو و نیم میلیون سفر از طریق 550 هزار وسیله نقلیه شخصی انجام می‌شود.

آخوندی ادامه داد: از سوی دیگر 30 درصد تلفات سوانح جاده‌ای در 30 کیلومتری اول شهرها رخ می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: افزایش حمل‌ونقل عمومی از طریق جاده علاوه برافزایش آلودگی‌ها و اتلاف وقت مردم موجب کاهش ایمنی و افزایش سوانح جاده‌ای خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه یکی از راهکارهای بنیادین برای کاهش سوانح جاده‌ای توسعه حمل‌ونقل ریلی است، گفت: توسعه حمل‌ونقل ریلی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی است.

آخوندی بابیان اینکه یکی از عوامل مؤثر در افزایش تمایل مردم به حمل‌ونقل حومه‌ای از طریق خودروی شخصی قیمت سفر است، گفت: باید قیمت سفر حومه‌ای از طریق جاده با ریل را مقایسه کنیم. قطعاً تا زمانی که ایران دومین کشوری است که قیمت سوخت ارزانی دارد حمل‌ونقل از طریق خودروهای شخصی نسبت به حمل‌ونقل عمومی مزیت بیشتری نخواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه در حال حاضر 750 هزار کامیون در جاده‌های ایران تردد می‌کند، گفت: درحالی‌که دولت‌ها همواره توجه به نوسازی ناوگان دارند اما موفقیتی در این زمینه نداشته‌اند چراکه وقتی سوخت ارزان باشد مالکان کامیون‌های فرسوده انگیزه‌ای برای نوسازی خودروهای پرمصرف خود ندارند.

آخوندی ادامه داد: در حال حاضر 20 درصد 750 هزار کامیون در کشورمان بسیار فرسوده هستند و مشکلات بسیاری در ایمنی راه‌ها ایجاد می‌کنند اما ازآنجایی‌که قیمت سوخت در ایران بسیار ارزان و کمتر از 10 درصد قیمت جهانی است مالکان این خودروها انگیزه‌ای برای تعویض خودروهای خود ندارند.

عباس آخوندی هم‌چنین در جمع خبرنگاران با توضیح اینکه پنج محور اساسی برای افزایش ایمنی راه‌ها ازجمله مدیریت جاده، افزایش ایمنی خودرو، یکپارچه‌سازی امداد و نجات، اعمال قانون‌های بهتر برای تغییر رفتار رانندگان در مجمع جهانی مدیریت راه‌ها مطرح‌شده است گفت: بحث ما در این کنفرانس این است که سایر کشورها چگونه این پنج محور را برای کاهش سوانح جاده‌ای پیاده‌سازی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه طول جاده‌های کشور 250 هزار کیلومتر است، گفت: تعداد خودروها در کشورمان به 20 میلیون دستگاه رسیده است و سالانه 1.2 میلیون خودرو به ناوگان اضافه می‌شود بنابراین مدیریت جاده‌ها در این شرایط بسیار پیچیده است.

آخوندی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش ایمنی راه‌ها در کشور اظهار کرد: مدیریت جاده‌ای در کشورمان باید هوشمند شود که این هوشمندسازی را از طریق دوربین‌ها و سامانه‌های جدید انجام می‌دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش ایمنی راه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی دارد، ادامه داد: یکی از اقدامات ما برای افزایش ایمنی راه‌ها، یکپارچه کردن امداد و نجات پس از وقوع سوانح جاده‌ای است. دستگاه‌های متعددی از جمله راهداری، اورژانس و... در بحث امداد و نجات، تصادفات جاده‌ای حضور دارند که باید این پروسه امداد و نجات یکپارچه شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه 550 هزار خودرو وارد تهران و از آن خارج می‌شوند، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اقدامات ما برای کاهش سوانح جاده‌ای این است که این رقم تردد 550 هزار دستگاه خودرو را کاهش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: هر درصدی که از این رقم کاهش پیدا کند باعث افزایش ایمنی در جاده‌های کشور می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه یکی از راهکارهای کاهش حمل‌ونقل حومه‌ای جاده‌ای به تهران، توسعه حمل‌ونقل ریلی است، ادامه داد: حمل‌ونقل ریلی نه‌تنها باعث صرفه‌جویی در سوخت بلکه ایمنی را هم افزایش می‌دهد.

آخوندی با بیان اینکه توسعه حمل‌ونقل ریلی یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است، ادامه داد: برای توسعه حمل‌ونقل ریلی نیاز به سرمایه‌گذاری 28 میلیارد دلاری داریم که تأمین این اعتبارات از منابع داخلی و دولتی سخت و دشوار است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید توسعه حمل‌ونقل ریلی سهم ویژه‌ای در صندوق توسعه ملی داشته باشد، گفت: باید برای توسعه حمل‌ونقل ریلی بتوانیم از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنیم.

آخونندی همچنین با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای، گفت: نوسازی ناوگان فرسوده ارتباط مستقیم با نرخ سوخت دارد. اگر نرخ سوخت افزایش پیدا نکند مالکان خودروهای فرسوده انگیزه‌ای برای نوسازی خودروهای پرمصرف ندارند.

وی همچنین درباره قراردادهای خرید هواپیما اظهار کرد: هیچ اتفاق جدیدی در قرارداد خرید هواپیماها رخ نداده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.