| کد خبر: 155183 |

برگزاری هفتمین نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای برای افغانستان

هفتمین نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای برای افغانستان، از ۲۳ تا ۲۴ آبان سال جاری در عشق آباد ترکمنستان با حضور بیش از ۶۰ نماینده عالی رتبه منطقه ای و بین‌­المللی از جمله وزیر راه و شهرسازی کشورمان برگزار شد.

تین نیوز

هفتمین نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای برای افغانستان، از ۲۳ تا ۲۴ آبان سال جاری در عشق آباد ترکمنستان با حضور بیش از ۶۰ نماینده عالی رتبه منطقه ای و بین‌­المللی از جمله وزیر راه و شهرسازی کشورمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی این کنفرانس جهت جلب همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای توسعه افغانستان طی روزهای ۲۳ و ۲۴ آبان‌ماه توسط مقامات عالی دولت افغانستان و ترکمنستان به عنوان میزبان و برگزار کننده برگزار شد.

در این کنفرانس وزرایی از کشورهای آسیای میانه و روسای برخی سازمان‌های بین‌المللی و  همچنین هیئت ایرانی به ریاست عباس آخوندی مقام عالی وزارت راه وشهرسازی و مرکب از نماینده محترم مجلس شورای اسلامی، قائم مقام محترم وزیر، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل و نمایندگانی از بخش‌های دیگر حمل و نقل در این کنفرانس شرکت کردند.

«رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان در سخنان خود در مراسم آغازین کنفرانس اعلام داشت: حضور مقامات عالی رتبه دولت افغانستان و نیز کشورهای منطقه و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی ومنطقه‌ای معتبر در همایش مذکور گواه بر اهمیت مسئله افغانستان و نیز حل و فصل مسائل آن و همگرایی بیشتر افغانستانی­‌ها در پیشرفت‌های همه جانبه است.

وی افزود: بحران افغانستان هیچ راه‌ حلی به جز مذاکرات صلح آمیز و ابزارهای دیپلماتیک ندارد و عشق‌آباد نیز آمادگی خود را برای میزبانی از مذاکرات صلح گروهای افغانی اعلام می دارد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان در ادامه به تلاش‌­های ترکمنستان در گسترش همکاری‌های همه جانبه با افغانستان اشاره داشته و افزود: در این راستا، دولت ترکمنستان چندین طرح کلان منطقه‌ای را اجرا کرده و دست اجرا دارد که انتقال برق کاسا ۱۰۰۰، خطوط راه آهن،  خط لوله گاز «تاپی» و ... از آن جمله هستند.

در ادامه این کنفرانس، سرور دانش، معاون رئیس جمهور افغانستان نیز ضمن ابراز همدردی و تسلیت بابت زلزله اخیر در ایران و عراق، از تلاش دولت ترکمنستان برای برگزاری این کنفرانس تشکر و قدردانی کرد.

وی همکاری همه کشورهای منطقه برای مبارزه با تهدیدات امنیتی در افغانستان را امری ضروری دانست و ادامه داد: دولت و ملت افغانستان اکنون با ۳۰ گروه تروریستی در خاک خود در حال مبارزه است و برای برقراری امنیت در افغانستان، از هرگونه مذاکرات دوجانبه، چند جانبه، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با هدف پایان دادن جنگ حمایت و استقبال می‌کنیم.

«صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان نیز در این مراسم با تأکید بر تشریک مساعی مجامع جهانی در زمینه گسترش روابط و همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی افغانستان گفت:سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای برای افغانستان بهترین راهکار برای دستیابی به اهداف مذکور بوده و کابل آماده است بهترین همکاری در این زمینه را برای تحقق طرح‌های کلان منطقه‌ای از جمله کریدورهای انرژی، حمل و نقل و ترانزیت کالا از طریق خاک افغانستان، خطوط راه آهن، خط لوله گاز «تاپی» و غیره انجام دهد.

وی به امضای توافقنامه کریدور لاجورد در حاشیه مراسم اشاره کرد و افزود: این توافقنامه امروز میان کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه امضا خواهد شد که عاملی در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی کشورهای منطقه است  و راه را برای ادغام افغانستان در اقتصاد منطقه و جهان هموار می سازد.

وی نبود زیرساخت حمل و نقل مناسب در منطقه، پایین بودن حجم مبادلات تجاری میان همسایگان  و ضعف در طرح‌های ترانزیت انرژی در منطقه را چالش‌های عمده کشورهای منطقه در توسعه همکاری‌های تجاری و ترانزیتی دانست و افزود: افغانستان آمادگی کامل برای همکاری گسترده با کشورهای همسایه در این خصوص را دارد که می‌توان با توسعه امنیت در افغانستان پروژه‌های زیرساختی را به اجرا در آورد و با اجرای آن­‌ها، امنیت افغانستان نیز را توسعه داد.

این مقام مسئول همچنین به برگزاری همایش «قلب آسیا» در آذربایجان در آینده نزدیک در این راستا اشاره کرد.

گفتنی است، نشست­های پیشین این کنفرانسدر کابل ۲۰۱۵،  ۲۰۱۲ دوشنبه، ۲۰۱۰، استانبول، ۲۰۰۹،اسلام‌آباد، ۲۰۰۶،دهلینو و ۲۰۰۵،کابل برگزار شده است.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.