| کد خبر: 128819 |

توسعه گردشگری سرمایه عظیم نمی‌خواهد

تین نیوز

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد:‌ توسعه گردشگری در کشور ما سرمایه‌گذاری عظیم نمی‌خواهد، بلکه توجه و فهم جدیدی از فرهنگ و زندگی ایرانیان می‌خواهد. پس بی‌خود جلوی ما اعداد و ارقام قرار ندهید.

 

به گزارش ایسنا، احمد مسجدجامعی در همایش «گفتمان فرهنگ میهمان‌نوازی با رویکرد توسعه گردشگری» با بیان روایاتی از مهمان‌نوازی ایرانی و آوردن مصادیقی ادبی در این‌باره و اشاره به بخشندگی سیدالشهدا (ع) که در این زمینه پیشروترین مصداق دانسته شده اظهار کرد:‌ ایرانیت و اسلامیت با هم ترکیب شده که ما اکنون آیین مهمان‌نوازی داریم. مهمان‌نوازی ایرانیان در طول تاریخ شکل متمدنانه‌ای به خود گرفته و در زندگی‌شان جاری شده است، اصلا اینکه به ایران لقب قلب عالم را داده‌اند از همین روحیه منشأ گرفته است. حتی زمانی که تئوری گفت‌وگوی تمدن‌ها از سوی ایران مطرح شد و جامعه جهانی آن را پذیرفت، آن پیشینه اثر داشته است.

 

وی با اشاره به مناظره انتخاباتی و آمارهایی که از کاهش سفر ۷۰۰ هزار شیعه عربستانی به ایران تحت تأثیر اتفاقات سفارت این کشور داده شد، گفت: پایه سفر این تعداد شیعه عربستانی به سال‌های بازگشت آزادگان به کشور برمی‌گردد. آن زمان تشکلی را بوجود آوردیم که قرار شد با عربستان وارد مذاکره شود تا در مقابل عمره‌گذاران ایرانی تسهیلاتی برای سفر سعودی‌ها به ایران فراهم کند که همان موقع روزانه سه پرواز انجام می‌شد، حتی سرمایه‌گذاری‌ها و الگوپذیری‌هایی نیز اتفاق افتاد، مثلا الگوی تأسیسات بین راهی را از آن‌ها گرفتیم. بحث‌هایی هم شد که سرمایه‌گذارانی از آن کشور به ایران بیایند و برای گرفتن سرویس‌های حمل و نقل مذاکراتی کردیم و یک ظرفیت متقابل پدید آمد که اکنون می‌توان از آن به  عنوان تجربه و الگو یاد کرد. هر چند که به قول آقای جهانگیری وقتی با سفارت کشوری اینطور برخورد می‌کنند، نمی‌توان کاری از پیش برد.

 

او ادامه داد: ما ظرفیت‌های کم‌نظیری در ایران داریم که ناشی از سابقه تمدن و فرهنگ کشورمان است و لازم نیست روی آن‌ها خیلی سرمایه‌گذاری نوینی داشته باشیم. گاهی سرمایه‌گذاری‌های بومی بیشتر جواب می‌دهد.

 

مسجدجامعی همچنین گفت: کشوری که در آن این همه کنیسه، کلیسا و مسجد در یک راسته قرار دارد و همه مومنان و معتقدان آن همزمان بدون هیچ معترض و دعوایی در این مکان‌ها حضور می‌یابند بی‌نظیر است. کجای تاریخ جریان تندرو بر کشور ما غلبه کرده است؟ اگر اسماعیلیه‌ای‌ها بودند که در بالای کوه حضور داشتند. جریان تندرو هیچ‌وقت موفق نمی‌شود، چون اینجا مهد فرهنگ و گفت‌وگوی تمدن‌هاست.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.