| کد خبر: 127784 |

موتورسیکلت؛‌ نقش اول در‌ تصادفات

این تجربه مشترک همه اهالی و مسافران مناطق مرکزی پایتخت است که شاید بشود ترافیک را تحمل کرد اما تردد و صدای موتورسیکلت‌ها را هرگز.

به گزارش همشهری آنلاین، وقتی با هزار امید و انرژی برای کسب و کار پا به مناطق مرکزی شهر می گذاری، همان اول صبحی صدای ناهنجاری به استقبالت می آید و ثانیه ای بعد به سرعت از مقابلت ویراژ می دهد و محله را به موتور بعدی می سپارد. یک میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در تهران از روزهای یک سال، حدود 300روز فعالیت دارند و اگر هر کدام در روز فقط 5کیلومتر تردد داشته باشند، به عدد خیره کننده 1.5میلیارد کیلومتر تردد این وسایل نقلیه در شهر می رسیم که معادل 9میلیون بار چرخیدن دور شهر تهران است.

اما هنجارشکنی همه ماجرا نیست. موتورسیکلت سواران با همان اگزوزکنار پایشان که جزو تزیینات این وسیله نقلیه محسوب می شود، بخش قابل توجهی از آلودگی هوا را رقم می زنند که سال هاست در تهران و شهرهای بزرگ کشور جا خوش کرده است. یک موتور سیکلت در هر کیلومتر پیمایش 15گرم آلودگی تولید می کند. حال این عدد را در 1.5میلیارد کیلومتر پیمایش سالانه ضرب کنید تا به خروجی خفه کننده این وسایل نقلیه پی ببرید.

(22.5هزارتن)ضلع سوم خطرات موتورسیکلت ها را تصادفات تشکیل می دهد. وقتی تعداد یک وسیله نقلیه در شهری به وسعت تهران بالا رفت و نظم تردد آنها به کمترین حد خود رسید، تصادف نیز به شکل جرحی و گاه فوتی ظاهر می شود. این وضع تأسف آور، فارغ از تعادل شکننده آنها در ترددهای شهری است که با کوچک ترین عاملی از بین می رود. مطابق آمار پلیس از هر 3تصادف در تهران یکی با حضور یک موتورسوار رخ می دهد.

 

  • گوشخراشان

آخرین خطر موتورسیکلت ها برای شهری به ابعاد تهران، آلودگی صوتی آنهاست که بی شک همه اهالی شهر آن را تجربه کرده اند اما توجه به این نکته ضروری است که اصلی ترین عامل تولید آلودگی صوتی در پایتخت موتورسیکلت ها هستند و تنها راه درمان این وضع، توقف تولید موتورسیکلت های بنزینی و جایگزینی آنها با موتورسیکلت های برقی است. این راه حل می تواند با توجه به میزان آلایندگی هوایی صفر و سرعت کمتر از 80کیلومتر، معضلات بسیاری را از تهران حذف کند.

 

  • توافق پلیس و شهرداری

دیروز نشست مشترک هم اندیشی مدیران شهری و پلیس راهور برای ساماندهی موتورسیکلت های تهران برگزار شد. در این نشست دوطرف بر این نکته توافق داشتند که ساماندهی موتورسیکلت ها به عنوان کار مشترک پلیس راهور و شهرداری در سال جاری به دقت دنبال شود.

مازیار حسینی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران در این باره گفت: رعایت قانون باید به مهم ترین مسئله در بین مردم و مسئولان تبدیل شود. بحث موتور سواران یکی از معضلات جدی تهران است که باید با همکاری پلیس راهور و سایر دستگاه های متولی چاره اندیشی کرد. به گفته وی، به غیراز مشکل آلودگی صدا، عدم رعایت قوانین و تصادفات منجر به مرگ آسیب هایی است که موتور سواران در شهر تهران پایه اصلی ایجاد آن هستند. معاون شهردار تهران اضافه کرد: با توجه به برگزاری کارگاه های علمی مشترک با پلیس راهور، از طریق مهندسی ارزش به راهکارهای خوبی برای ساماندهی موتورسیکلت سوارها در تهران رسیده ایم و امیدوارم با تعامل خوبی که در این حوزه وجود دارد بتوانیم به نتایج ترسیم شده دست یابیم.

همچنین سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در این باره گفت: امروز وضعیت موتور سیکلت ها در تهران آزاردهنده است؛ در شهری که ادعا می کنیم فرهنگ و تمدن چند هزار ساله دارد اما رفتار موتور سواران هیچ سنخیتی با آن ندارد. وی بیان کرد: آمارها نشان می دهد که در تهران روزانه بین 3تا 4نفر از نیروهای پلیس به وسیله موتورسواران دچار حادثه می شوند. به گفته وی، تصمیم پلیس راهور به همراه شهرداری تهران استقامت در ساماندهی موتورسواران است و سایر سازمان های متولی نیز باید در این کار، پلیس و شهرداری را حمایت کنند. آنقدر بی قانونی در حوزه موتورسیکلت ها وجود دارد که در نگاه اول به نظر می رسد نمی توان این مشکل را حل کرد درحالی که با یک برنامه ریزی مستمر و مشترک این بی قانونی در موتورسواران از بین می رود.

 

  • حضور۳۷ درصدی در تصادفات شهری

آنگونه که مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گزارش داده، طی سال گذشته در 8871تصادف درون شهری، وانت ها حضور داشته اند که نزدیک به ٥ درصد کل تصادفات شهری را شامل می شود. در سال ٩٥، موتورسیکلت ها با حضور در نزدیک به ٥٨ هزار فقره تصادف، کامیون ها در ٣٠ هزار فقره و مسافربری های عمومی با حضور در نزدیک به ١٦٠٠ فقره، مابقی تصادفات درون شهری را شامل می شوند. به این ترتیب طبق آمار سال ٩٥، موتورسیکلت ها ٣٧ درصد تصادفات، کامیون ها ٢ درصد و مسافربری های عمومی

یک درصد تصادفات را رقم زده اند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.