| کد خبر: 11950 |

خیابانهای ارومیه ظرفیت اجرای خطوط تندرو اتوبوس ندارد / اجرای BRT در کمربندی شهر

تین نیوز | توسعه خطوط ویژه اتوبوس و ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی یکی از راهکارهای اصلی کوتاه مدت کم هزینه و موثر در بهبود وضعیت ترافیک ارومیه اعلام شد، ولی به گفته شهردار ارومیه خیابانهای منتهی به مراکز شهری فاقد ظرفیت لازم برای اجرای این طرح در حال حاضر هستند.
 
کندی تحرک و پائین بودن بهره وری همیشه یکی از مهمترین نقاط ضعف سیستم حمل و نقل مسافر با اتوبوسهای شهری محسوب می شود و در این بین عدم دسترسی آسان، ازدحام بیش از اندازه مسافران در ایستگاهها و اتوبوسها، نامنظم بودن زمان حرکت اتوبوسها، طولانی بودن زمان انتظار در ایستگاهها و زمان سفر به دلیل سرعت کم اتوبوس، وضعیت نامطلوب اتوبوسها نیز از جمله دلایل عدم رغبت مردم به استفاده از سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی در ارومیه شده است.
 
در این راستا چهره دومین شهر پر ماشین کشور در ساعات روز غیر قابل تحمل می شود، خودروهای تک سرنشین، مصرف زیاد بنزین، آلودگی هوا، ترافیک و .... همگی شاید ناشی از ضعف موجود در سیستم حمل و نقل عمومی ارومیه است، خیابانهای کم عرض بویژه در مناطق مرکزی ارومیه نیز مزید بر علت شده تا روند حرکت اتوبوسها کند و موجب دلزدگی مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی بویژه اتوبوسها شود.
 
هر چند تعداد قابل توجهی از مردم به دلیل مقرون به صرفه بودن هزینه ناوگان حمل و نقل از این سیستم استفاده می کنند، ولی درصد قابل توجهی نیز با توجیه ناکارآمد بودن این سیستم، ترجیح می دهند با خودروهای شخصی نسبت به انجام امور روزانه خود اقدام کنند.
 
نبود اتوبوسهای تندرو نیز مزید بر علت جولان خودروهای تک سرنشین در سطح خیابانهای ارومیه شده، بطوریکه باید گفت مردم از طرح راه اندازی دو خط اتوبوس ویژه در مسیرهای پر رفت و آمد شهر استقبال کردند، ولی در ادامه کاهش تعداد اتوبوسهای این مسیر ویژه نیز مشکل ساز شده و شهرداری باید فکری برای حفظ بهره مندان از ناوگان حمل و نقل عمومی بکند.
 
راه اندازی اتوبوسهای تندرو منجر به کم شدن زمان انتظار در ایستگاهها و افزایش رضایت مندی مشتریان، دریافت بلیط قبل از ورود به ایستگاه و حذف رابطه مستقیم بین راننده و مسافران، ایمنی و امنیت مسافران به دلیل طراحی خاص ایستگاهها، اطلاع رسانی دقیق به مسافران در ایستگاه و اتوبوس، سهولت استفاده معلولین جسمی – حرکتی، زمان بندی مناسب، تخصیص هوشمندانه اتوبوس ها به مسیرها که باعث کاهش ازدحام مسافران در ایستگاهها و افزایش بهره وری اتوبوسها شده و هزینه کمتر آماده سازی خطوط BRT نسبت به خطوط حمل و نقل ریلی می شود.
 
راه اندازی خطوط تندرو ویژه اتوبوس در کمربندی ارومیه
شهردار ارومیه شامگاه گذشته در نشست خبری از راه اندازی خطوط تندرو ویژه اتوبوس در کمربندی ارومیه خبر داد و اعلام کرده که این طرح با ۳۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰ درصد کاهش قیمت نسبت به دیگر مسیرهای شهر در کمربندی ارومیه اجرا می شود.
 
محمد حضرت پور از در دست مطالعه بودن اجرای طرح حمل و نقل عمومی با راه اندازی اتوبوس تندرو از سال 76 خبر داد و گفته این طرح به دلیل برخی مشکلات اجرایی در ارومیه متوقف مانده ولی به طور کامل تعطیل نشده که از جمله دلایل عدم اجرای طرح، کم عرض بودن خیابانها و بروز برخی مشکلات ترافیکی است.
 
شهردار ارومیه با تاکید بر لزوم اجرایی شدن برنامه 15 ساله شهرداری ارومیه، گفته طبق برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری صورت گرفته، در افق 1405 ارومیه باید به یک شهر ایمن، پاک، زیبا و برخوردار از حداکثر خدمات الکترونیکی تبدیل شود.
 
حضرت پور به کرایه تاکسی های شهر ارومیه اشاره و بیان کرد: محدودیت های قانونی برای افزایش قیمت کرایه تاکسی ها وجود دارد وشورای تاکسیرانی سالانه می تواند تا 20 درصد افزایش قیمت داشته باشد ولی در حال حاضر شاهد افزایش 30 تا 40 درصدی هستیم.
 
دنبال آرمانگرایی نیستیم دنبال اجرای ایده آلها در شهر هستیم
شهردار ارومیه با اشاره به اینکه بر اساس طرح جامع ترافیک و تفصیلی شهر ارومیه اجرای خط اول اتوبوس تندرو از شهرک ایثار تا میدان خاتم الانبیا اولویت گذاری شده، افزود: این در حالی است که هم اکنون در ارومیه بر اساس تقاضای سفرها اجرای خط 2 BRT از شهرک بهداری تا میدان شهدا از دید شهرداری ضروری است.
 
محمد حضرت پور  با بیان اینکه خط اول این طرح مناطق 3 و 2 شهرداری ارومیه بالغ بر 54 درصد جمعیت شهری را تحت پوشش قرار می دهد، اعلام کرد: این در حالی است که تقاضای سفر از منطقه یک ارومیه شامل 27 درصد جمعیت به منطقه مرکزی شهر بیشتر از مناطق دیگر بود که با توجه به مشکلات ترافیکی در این محدوده اجرای خط دوم با وجود اولویت گذاری اجرای خط اول در مطالعات جامع ضروری تر است.
 
شهردار ارومیه با اعلام اینکه افق اجرای خط اول سال 1395 و خط دوم 1405 بر اساس طرحهای جامع ترافیک و تفصیلی شهر تعیین شده، ادامه داد: در این راستا مسیرهای جایگزین، مراکز جاذب سفر، تعداد مسافر و نیازهای اجرای طرح و نقشه اجرایی هم اکنون توسط مشاور در حال بررسی و تدوین بوده که امیدواریم طی آینده نزدیک به اتمام برسد.
 
حضرت پور با اعلام اینکه خط اول اتوبوس تندرو ارومیه به طول 11.5 کیلومتر باید اجرایی شود که نیازمند اعتبار ویژه ای برای اجرا است، اظهار داشت: در راستای اجرای مسیر BRT ارومیه در 3 تقاطع میدان مادر، میدان مخابرات و تقاطع مدنی- مطهری باید تقاطع غیر همسطح اجرایی شود که در میدان مادر این طرح  اجرایی شده است.
 
استقبال بیشتر مردم ارومیه به استفاده از خودروهای شخصی
وی با اشاره به استقبال بیشتر مردم ارومیه به استفاده از خودروهای شخصی بر خلاف سایر شهرهای کشور، عنوان کرد: برای کاهش بار ترافیک و مدیریت سفرهای درون شهری از محل آورده طرح مجتمع تجاری عمار خط تراموا در خیابان تاریخی امام خمینی(ره) ارومیه اجرایی می شود که در این راستا اجرای خط اتوبوس تندرو در این مسیر ضروری می شود.
 
شهردار ارومیه با بیان اینکه دنبال آرمانگرایی نیستیم دنبال اجرای ایده آلها در شهر هستیم، اضافه کرد: برای جلوگیری از ورود خودروهای شخصی به خیابان امام ارومیه و خط اتوبوسهای تندرو پارکینگ 25 هزار متر مربعی در میدان امام، 23 هزار متر مربعی در میدان امام حسین(ع)، خیابان طالقانی، عطایی و جانبازان در دست مطالعه و احداث است.
 
وی از برنامه ریزی برای اخذ عوارض اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها به خیابان امام(ره) ارومیه خبر داد و گفت: متاسفانه با وجود اجرای این طرح هنوز با مشکلات زیادی مواجه هستیم که اخذ عوارض می تواند یکی از راهکارهای بازدارنده استفاده از خودروهای شخصی و تمایل مردم به استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی شود.
 
افزایش پایانه های اتوبوس رانی و تمرکز زدایی از خیابان شهید عطایی
حضرت پور از افزایش تعداد پایانه های اتوبوسرانی و تمرکز زدایی از خیابان شهید عطایی خبر داد و با اشاره به ضرورت احداث مترو در ارومیه اظهار داشت: با توجه توسعه و رشد جمعیتی شهر ارومیه مترو یکی از نیازهای 10 الی 25 ساله شهر است و در این راستا تلاش می کنیم این طرح به مرحله کلنگ زنی برسد.
 
وی با بیان اینکه اجرای مترو نیازمند حجم سرمایه گذاری عظیمی است افزود: در نظر داریم با توجه به درآمدهای فعلی این طرح کلنگ زنی شود تا در سالهای آتی روند تکمیلی آن طی شود، تجربه نشان داده هر طرحی کلنگ زنی شود روزی حتما به اتمام می رسد.
 
هم اکنون 324 دستگاه اتوبوس در سطح شهر اروميه برای حمل و نقل مسافر درون شهری فعال بوده که روزانه 450 هزار مسافر جابجا کرده و بر اساس اعلام مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری ارومیه تا پایان سال جاری با اضافه شدن 50 دستگاه اتوبوس جدید تعداد اتوبوس های فعال شهر به 374 دستگاه افزایش می یابد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.