| کد خبر: 110727 |

◄عامل حادثه انسانی است!

تین‌نیوز| وبلاگ فریدون اروجلو-جهانیان در حال حاضر ژاپن را سومین کشور دارای اقتصاد برتر دنیا و یکی از کشورهای پیشرفته در جهان می شناسند. درکنار این پپشرفت یکی از خصیصه های قابل توجه ژاپنی ها به خصوص در رده های مدیریتی احساس مسئولیت اخلاقی و اجتماعی و رعایت ارزش های معنوی است که به ویژه در میان بسیاری از مقامات کشوری شان نمود پیدا می کند احساس مسئولیتی اجتماعی و اخلاقی که بویژه در مقابل حوادث گوناگون در بسیاری از موارد منجر به پذیرش داوطلبانه استعفای آنان می شود. به عنوان نمونه چندماه قبل وزیر ورزش این کشور استعفا کرد.

شیمومورا در حالی استعفا داد که رسانه‌های محلی گزارشی درباره دلایل ناکامی ساخت استادیوم توکیو برای سال 2020 منتشرکرده بودند این درحالی بود که  وی نیمی از حقوق 6 ماه اخیر خود را نیزبرای جبران اشتباهاتش باز گرداند. شیمومورای 61 ساله درباره علل استعفایش هم  گفت:متأسفانه نگرانی‌ها و مشکلات زیادی را در روند ساخت استادیوم برای مردم ایجاد کردم. بنابراین باید استعفامی دادم. یا درمورد مشابه دیگری شاهد استعفای مرد بزرگ اقتصاد ژاپن بودیم.مردی که از وی به عنوان احیا کننده اقتصاد ژاپن یاد می‌شود که به دلیل اتهام دریافت رشوه از سمت خود کناره‌گیری کرد. «آکیرا آماری» وزیر اقتصاد ژاپن که از وی به عنوان معمار طرح‌های اقتصادی این کشور یاد می‌شود، با پذیرش اتهام خود مبنی بر اخذ یک میلیون ین از یک شرکت ساختمانی،  از مقام خود کناره‌گیری کرد.

«آماری» بانفوذترین وزیری بود که دولت ژاپن از زمان روی کار آمدن در دسامبر سال ۲۰۱۲ به واسطه استعفااورا از دست  داد. وی مذاکره کننده ارشد ژاپن در پیمان تجارت آزاد «ترانس پاسیفیک» و همچنین مغز متفکر ژاپن برای ارتقای توان رقابت این کشور در بازارهای جهانی بوده است.
با این حال، «آماری» ضمن عذرخواهی از بابت وضعیت پیش آمده، اتهام رشوه خواری را از خود رفع و از مبلغ دریافتی به عنوان هدیه یاد کرده است.

.... والبته اینها فقط نمونه‌ای ازدهها مورد استعفادررده‌های مختلف مدیریتی کشورژاپن درطول سال است.ضمن اینکه هرازگاهی خبرازخودکشی برخی مسئولان ومدیران این کشوربه دنبال وقوع برخی حوادث مرگبار نیزبه گوش می‌رسد. این رویه یعنی اینکه مدیران این کشوربه خوبی می‌دانند که ژاپن،ژاپن نمی‌شود مگربا پذیرش مسئولیت درهرپست ومقام اجرایی.

البته استعفای مسئولان و مدیران اجرایی دراغلب کشورهای پیشرفته جهان، به دنبال وقوع حوادث گوناگون یا بروزمشکلات اجتماعی واقتصادی و...نیزهمواره ازاخبارداغ خبرگزاری‌ها ورسانه‌هاست.
این درحالی است که متأسفانه انگار درمملکت ما بسیاری از  مدیران ودست اندرکاران اجرایی با واژه‌ای به نام استعفا بیگانه‌اند.وتصورشان این است که باشنیدن اخباراستعفای مدیران درسایرکشورها فقط باید انگشت تعجب به دهان بگیرند وچنین اقداماتی را  از ته دل تحسین کنند.غافل ازاینکه خود نیز می‌توانند به‌خاطر اهمال در انجام  وظایف شان این مسیرراطی کنند ومایه تحسین دیگران وپیشرفت وآبادانی کشورباسپردن مسئولیت‌های خطیربه افراد توانمندتر باشند!

هنوزفاجعه  تلخ حادثه نیشابور  که تعدادزیادی انسان بیگناه به طرزدلخراشی  در آتش بی خردی ومسولیت نا پذیری مدیران وقت سوختند از خاطره واذهان جامعه وداغدیدگان این واقعه پاک نشده که خبر نا بهنگام برخورد وآتش سوزی واگن های مسافری در قطار تبریز مشهد در یکی از ایستگاه های بین راه در دامغان با کشته شدن حدود 50 نفر ومصدومیت بیش از 100 نفربرجانمان چنگ زد،حادثه ای که جان زائران بیگناه ومردمی که ایمن ترین وسیله را برای سفر برگزیده اند !جالب آنجاست که مدیر عامل راه آهن بدون اینکه شهامت حضور در مقابل دوربین رسانه ها را داشته باشد به اظهار نظری حکیمانه که عامل حادثه انسانی بوده اکتفا فرمودند!آری جناب آقایی عامل انسانی بوده وجان انسانها در آتش سوخته شما هم در این عاملیت نقش مهمی دارید پس لطفا شجاعانه  استعفا دهید !


دراین میان البته پرسشی هم مطرح است "آیا اگرفرزند یکی ازهمین مسئولان ومدیران درچنین فاجعه‌ای جان سپرده بود براستی زمین وزمان رابه هم نمی‌دوخت؟! وحالا آیا باید ماجرای مرگ دلخراش این مسافران معصوم وبیگناه خیلی زود به فراموشی سپرده شود؟یا اینکه بالاخره مسئولی شهامت پذیرش مسئولیت اش را خواهد داشت ؟آیا براستی نباید عوامل چنین حادثه تکاندهنده‌ای محاکمه شوند تا دیگر مدیران ومسئولان بدانند که اگرمسئولیتی را می‌پذیرند باید مسئولیت همه اتفاقات خوب وبدی که درچارچوب وظایف واختیاراتشان هست رابپذیرند. 

در مقابل مردم پاسخگو باشند. بی تردید حالا افکارعمومی منتظرواکنش‌های مسئولان مربوطه ومحاکمه آنهایی هستند که تا الان جان حدود 50 نفر قربانی  سوءمدیریت شان شده است.والبته نباید فراموش کرد که این حادثه تنها نمونه‌ای است ازحوادث گوناگونی که همواره درگوشه وکنارمملکت  و در امور مختلف رخ می‌دهد وهیچکس هم حاضربه پذیرش مسئولیت اش نیست!

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.