۹۶۰۰ میلیارد تومان خسارت در پی تعطیلی ۲۰ روزه آسمان ایران
تعلیق کامل ۲۰ روزه پروازهای تجاری بر فراز ایران خسارتی بالغ بر ۹۶۰۰ میلیارد تومان به اقتصاد کشور وارد کرده است.

تعلیق کامل ۲۰ روزه پروازهای تجاری بر فراز ایران خسارتی بالغ بر ۹۶۰۰ میلیارد تومان به اقتصاد کشور وارد کرده است.
به گزارش تین نیوز، تعلیق کامل پروازهای تجاری بر فراز ایران از ۲۴ خرداد تا ۱۳ تیر ۱۴۰۴، که به مدت ۲۰ روز به طول انجامید، خسارتی بالغ بر ۹۶۰۰ میلیارد تومان به اقتصاد کشور تحمیل کرد و ضعف های ساختاری در دو صنعت کلیدی هوانوردی و گردشگری را آشکار ساخت.
در این یادداشت پیوست که امیررضا اعتمادی، عضو اتاق بازرگانی ایران نوشته؛ این وقفه بی سابقه که منجر به توقف کامل درآمدهای حاصل از فروش بلیت و خدمات فرودگاهی شد، روزانه ۴۸۰ میلیارد تومان ضرر مستقیم به صنعت هوایی وارد کرد. این شوک نقدینگی، شرکت های هواپیمایی را که فاقد مکانیسم های پوشش ریسک مالی بودند، در تأمین هزینه های ثابت خود مانند حقوق، سوخت و نگهداری با بحران جدی مواجه ساخت.
ابعاد بحران در صنعت هوانوردی
لغو بیش از ۵۰۰ پرواز روزانه، علاوه بر توقف ترافیک مسافر و بار، زنجیره تأمین قطعات یدکی و قراردادهای سوخت را مختل کرد. این امر به تأخیر در تعمیر و نگهداری ناوگان و افزایش هزینه های اضطراری منجر شد. در این میان، شرکت های خدمات فرودگاهی (Ground Handling) با کاهش ۷۰ درصدی درآمد روبرو شدند که به تعدیل ۲۰ تا ۳۰ درصدی نیروی انسانی متخصص در این بخش انجامید؛ رخدادی که کیفیت خدمات در آینده را تهدید می کند.
همچنین تغییر مسیر پروازهای عبوری و استفاده از مسیرهای جایگزین، هزینه سوخت را برای شرکت ها بین ۱۰ تا ۱۳ درصد افزایش داد.
سقوط آزاد صنعت گردشگری و تضعیف اعتماد عمومی
صنعت گردشگری نیز از این بحران در امان نماند. وابستگی شدید به بازارهای خارجی و ناتوانی در بازپرداخت هزینه بلیت ها، نقدینگی آژانس های مسافرتی را تا ۸۵ درصد کاهش داد و این صنعت را به «مرحله مرگ اقتصادی» نزدیک کرد.
همچنین، به تأخیرهای طولانی در بازپرداخت هزینه بلیت به مسافران اشاره شده که در مواردی به بیش از ۳۰ روز رسیده و اعتماد عمومی به شرکت های هواپیمایی را به شدت تضعیف کرده است.
کارشناسان معتقدند این بحران، بیش از هر چیز یک هشدار جدی برای سیاست گذاران بود تا با مدیریت هوشمندانه، سرمایه گذاری در زیرساخت های انسانی و مالی و تنوع بخشی به منابع درآمدی، پایه های اقتصاد این دو صنعت حیاتی را برای مقابله با شوک های احتمالی آینده مستحکم سازند.
یعنی هر روز حدود پنج میلیون دلار خسارت عدم النفع داشته ایم. با خسارت به ساختمان ها و تاسیسات و از دست دادن روزانه 500 پرواز (هر پرواز 1000 دلار) که میتواند تا 1000 پرواز افزایش یابد. این رقم به روزانه به ده میلیون دلار نزدیک می شود.