بازدید سایت : ۷۲۲۷۵

قرارداد راه آهن رشت آستارا به کجا رسید؟

برای افزایش سهم خود از درآمدهای ترانزیتی و حضور در کریدورها باید به کارهای خود سرعت ببخشیم و در کریدورها، دنیا معطل ما نمی ماند و باید تلاش کنیم که کارها هر چه سریع تر پیش بروند.

قرارداد راه آهن رشت آستارا به کجا رسید؟
تین نیوز |

سفیر ایران در روسیه اظهار داشت: برای افزایش سهم خود از درآمدهای ترانزیتی و حضور در کریدورها باید به کارهای خود سرعت ببخشیم و در کریدورها، دنیا معطل ما نمی ماند و باید تلاش کنیم که کارها هر چه سریع تر پیش بروند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه درباره عدم استقبال روسیه از ترانزیت کالاهای خود از مسیر ایران و ترجیح دریای سرخ به مسیر کشورمان برای انتقال کالا به هند اظهار داشت: باید بدانیم که امروز رقابتی بین کریدورها وجود دارد و وقتی موافقتنامه راه آهن رشت-آستارا را به عنوان اتصال کریدور شمال -جنوب را امضا کردیم اولین کشوری که موضع گرفت آمریکایی ها بودند و حتما این اقدام به نفع ایران بود که کاخ سفید نسبت به آن چنین موضعی را گرفت.

جلالی با بیان اینکه در ترانزیت منطقه و در کریدورها باید سهم خودمان بیابیم، ادامه داد: برای افزایش سهم خود از درآمدهای ترانزیتی و حضور در کریدورها باید به کارهای خود سرعت ببخشیم و در کریدورها دنیا معطل ما نمی ماند و باید تلاش کنیم که اقدامات مان هر چه سریع تر پیش بروند. 

وی گفت: رییس جمهور کشورمان در سفری که به کازان داشت در این باره با آقای پوتین توافقاتی داشتند و می دانم شخص آقای پزشکیان این موضوع را به طور جدی پیگیری می کند و سفر من به ایران هم بی ارتباط با توافقات ایران و روسیه درباره ترانزیت و کریدورها نیست. 

جلالی افزود: در این باره با وزیر راه و شهرسازی جلساتی برگزار کردیم و مذاکراتی در این باره داشته باشیم تا به اجرای امور سرعت ببخشیم.

وی درباره تاخیر روس ها در نهایی کردن قرارداد اجرایی راه آهن رشت-آستارا و اعلام قیمت نهایی این پروژه تاکید کرد: روسیه برای حضور در پروژه راه آهن رشت-آستارا کاملا تمایل دارد و باید اتصال راه آهن های دو کشور برای تقویت کریدور شمال -جنوب انجام شود. بخشی از این تاخیر به این دلیل است که ایران در سال ١۴٠٣ با تغییر دولت مواجه شد و ۵-۶ ماه در اقدامات منطقه ای تاخیر ایجاد شده اما با شکل گیری دولت جدید اجرای این پروژه ها شتاب می گیرد. 

سفیر ایران در روسیه ادامه داد: قرار نیست مسیر راه آهن رشت آستارا تغییر کند و قیمت نهایی هم مشخص شده و بزودی قرارداد نهایی امضا می شود و آماده این هستیم که کار را نهایی کنیم. 

جلالی با تاکید بر اینکه روسیه وارد سرمایه گذاری در پروژه های انرژی ایران هم خواهد شد، گفت: روسیه در بحث سوآپ گازی هم با ایران کار می کند و مذاکرات در حال انجام است و بخش اعظم مذاکرات به نتیجه رسیده و نکات کوچکی در این مذاکرات مطرح شده که آنها هم در آینده نزدیک برطرف می شوند. 

وی افزود: آقای پزشکیان در گفت وگوهایی که با آقای پوتین در کازان داشتند، پیگیر این موضوع بودند. درباره حجم سرمایه گذاری روس ها در بخش انرژی ایران هنوز  برآورد دقیق نداریم اما پروژه این است که خط انتقال گاز از سمت روسیه از آذربایجان به ایران کشیده شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ریلی پاسخ

    آقای جلالی شما سفیر مایی یا دلال معاملات روس هائی برادر
    اتصال رشت آستارا چه ربطی به اتصال ما با روس ها دارد ما با آذربایجان اتصال پیدا می کنیم به نظر تو اگر آذربایجان مسیر را ببنده وبار نفرسته بار را هوائی میفرستند روی خط چرا حرف بدون پشتوانه فنی می زندید بندر انزلی را بفرمائید روسها تقویت کنند بارشان را از مبدا خودشان بفرستند بندر انزلی در انزلی بار قطار کنند اینطوری آذباریجان هم نمی تونه برای ما موش بدونه
    عقل هم چیز خوبیه والله شما اصلا قیمت پروژه می فهمید که اینقدر داری تبلیغ شرکت روسی را می کنی
    بابا بس کنید کارشناسان را کنار گذاشتید و یک مشت دلال دارید پروژه تعریف می کنید

  • کارشناس ارشد عمران پاسخ

    سفیر ایران در روسیه: روس‌ها علاوه بر خط آهن رشت-آستارا تمایل دارند با سرمایه‌گذاری خودشان خط آهنی با عرض ریلی استاندارد روسی از پارس آباد تا بندر عباس تاسیس کنند