مهران و زرباطیه در مسیر توسعه همکاری های لجستیکی
مدیران ارشد منطقه آزاد مهران و مقامات استان واسط عراق در نشستی مشترک بر همافزایی زیرساختی، تسریع فرآیندهای گمرکی و ارتقای همکاریهای اقتصادی در مرز مهران و زرباطیه تأکید کردند.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، این نشست با حضور مهندس مهدی رعیتی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد مهران، مدیر مرز زرباطیه عراق، معاون عمرانی استاندار واسط و مستشار سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق برگزار شد؛ طرفین پیرامون هماهنگی برای بهسازی گمرکات مسافربری و تجاری و همچنین بهره برداری از ظرفیت های منطقه آزاد مشترک مرز مهران و زرباطیه تبادل نظر کردند.
هم راستاسازی پروژه های زیرساختی برای روان سازی تردد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد مهران با اشاره به تحولات اخیر در ساختار فیزیکی گمرک عراق اظهار داشت: با توجه به تغییرات صورت گرفته در گمرک طرف عراقی، مقرر شد طرح های توسعه ای و احداث فضاهای خدماتی و اداری در دو سوی مرز با هماهنگی کامل و برنامه ریزی مشترک اجرا شود. این اقدام در راستای بهره برداری حداکثری از ظرفیت های تجاری و لجستیکی منطقه آزاد مهران و تسهیل جریان کالا و تردد مسافران انجام می شود.
تسریع فرآیندهای گمرکی و کاهش بروکراسی
از مهم ترین دستاوردهای این نشست، ایجاد سازوکارهای مشترک برای تسهیل و تسریع در ورود و خروج زائران و فعالان اقتصادی عنوان شد. همچنین موضوعات مرتبط با صادرات، واردات، هماهنگی های لجستیکی و پروتکل های گمرکی به صورت تخصصی بررسی و بر رفع موانع اجرایی تأکید شد.
بر اساس توافق صورت گرفته، تمامی پروژه های زیرساختی مرتبط با حوزه اقتصادی و تجاری منطقه، با محوریت و متولی گری منطقه آزاد مهران و در چارچوب همکاری مشترک اجرا خواهد شد تا ضمن کاهش بروکراسی، سرعت و کارآمدی در انتقال کالا افزایش یابد.
انتقال تجربه مدیریتی مناطق آزاد ایران به عراق
در بخش دیگری از این نشست، از مسئولان و مدیران اقتصادی عراق دعوت شد با حضور در مناطق آزاد موفق جمهوری اسلامی ایران، از نزدیک با مدل های مدیریتی، ساختارهای اجرایی و ظرفیت های سرمایه گذاری این مناطق آشنا شوند و از این تجربیات در طراحی و اجرای پروژه های مشابه در عراق بهره برداری کنند.