| کد خبر: 268707 |

◄ مجتمع های بین راهی در کدام جاده ها توجیه اقتصادی دارد؟

سیاست کاهش فاصله بین مجتمع های خدمات بین راهی از سوی مراجع قانونی دنبال می شود اما آیا کاهش فاصله در همه محورها یا شریان های جاده ای صرفه اقتصادی دارد؟

تین نیوز

در حال حاضر براساس مصوبه قانون تسهیل فضای کسب و کار حداقل فاصله برای احداث مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی در مسیرهای جاده ای فاصله 2 کیلومتر در نظر گرفته می شود؛ پیشتر برای هر 20 کیلومتر محور اصلی یا شریانی مجوز ساخت مجتمع بین راهی می دادند.

این مصوبه گام موثری در جهت تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی به احداث مجتمع های خدماتی رفاهی که در صنعت حمل ونقل و ترانزیت و نیز گردشگری کشور تاثیرات مثبتی دارند قلمداد می شود. اما این سوال مطرح است که آیا کاهش فاصله در همه محورها یا شریان  های جاده ای صرفه اقتصادی دارد؟

به گزارش تین نیوز، دکتر جلیل شاهی، کارشناس مدیریت حمل ونقل و ترافیک با اشاره به توجیه اقتصادی این مصوبه برای بخش خصوصی توضیح داد:  در برخی از مسیرهای جاده ای کشور که تردد محدود است تعداد مجتمع های خدمات بین راهی علاوه براینکه بسیار محدود هستند در فواصلی بیش از 200 کیلومتر از یکدیگر مستقرند. این موضوع به جهت لزوم استراحت و عدم خواب آلودگی رانندگان و کاهش تصادفات جاده ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

خبر مرتبط را بخوانید

افتتاح ۲۵هزار میلیارد تومان پروژه جاده ای

این استاد دانشگاه علم وصنعت در گفتگو با خبرنگار تین نیوز افزود: از سوی دیگر در شرایط کنونی در برخی مسیرهای پرتردد با حج ترافیک سنگین با محدودیت تعداد مجتمع های بین راهی در سفرهای نوروزی و ... مواجه هستیم. این تعداد اندک به هیچ وجه پاسخگوی نیاز مسافران و رانندگان نیست و کاهش حداقل فاصله جهت احداث مجتمع های بین راهی درمسیرهای پرتردد مثل بزرگراه قم-تهران و تهران-اصفهان قطعا توجیه اقتصادی خواهد داشت و به محرکی قوی جهت جلب سرمایه گذاران بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این بخش تبدیل خواهد شد.

به گفته این کارشناس، فاصله حداقل 150 کیلومتری یا در حدود 2 ساعت رانندگی جهت استراحت و رفع نیازهای ضروری رانندگان و مسافران از اعم الزامات تعیین فاصله بین مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی در کشور محسوب می شود.

مجتمع های بین راهی به منظور ارائه خدمات رفاهی و نیاز های اولیه مسافران از قبیل سرویس بهداشتی، غذاخوری، رستوران، نمازخانه، جایگاه سوخت و ... ساخته می شوند. یکی دیگر از مزیت های مجتمع های بین راهی جلوگیری از پراکندگی واحد های خدماتی در مسیر های پرتردد و افزایش ایمنی سفر های جاده ای است. جاده های اصلی کشور محل رقابت ارائه خدمات این استراحتگاه ها با یکدیگر هستند. مثلاً مجتمع های بین راهی در مسیر پرتردد تهران اصفهان علاوه بر ارائه خدمات رفاهی معمولی، امکان خرید از فروشگاه، تفریح بچه ها و اقامتگاه را برای مسافران در نظر گرفته اند. از طرف دیگر، جاده های زیادی هنوز زیرساخت کافی برای ارائه خدمات رفاهی به مسافران را ندارند و آن ها خسته  به شهر مقصد می رسند.

به گزارش تین نیوز، بنابر اعلام معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در حال حاضر ۱۰۳۰ باب مجتمع خدماتی رفاهی در طول راه های کشور درحال بهره برداری و خدمت رسانی به کاربران جاده ای و هموطنان است. با بهره برداری از مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی در حال ساخت در سال های آتی، در ازای هر ۵۶ کیلومتر یک باب مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در جاده های کشور خواهیم داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.