| کد خبر: 255456 |

◄ اقدام جدی برای تعریض معابر کلانشهر قم

اکنون اتفاق خوب در مصوبه جدید کمیسیون ماده 5 این است که معابر که جزو چالش ها و مطالبات اصلی مردم بود را می توان با آسانی بیشتری تعریض کرد.

تین نیوز

اکنون اتفاق خوب در مصوبه جدید کمیسیون ماده 5 این است که معابر که جزو چالش ها و مطالبات اصلی مردم بود را می توان با آسانی بیشتری تعریض کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه وزارت راه و شهرسازی (قم)، رئیس دبیرخانه کمیسیون های تخصصی اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: بافت تاریخی مصوب ۳۱۵ هکتار مساحت دارد اما در طرحی که میراث فرهنگی به عنوان طرح بافت تاریخی آورده بود مساحت بیشتر بود و مورد قبول کمیسیون ماده 5 قرار نگرفت.

جلال حقیقی در بین خبرنگاران اظهار کرد: میراث فرهنگی قم ۶۷۵ خانه را به عنوان خانه تاریخی به کمیسیون ماده پنج استان قم به عنوان خانه های با ارزش معرفی کرده بود و در جلسه آخر کمیسیون قرار شد هیات سه نفره ای از میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری از این تعداد خانه بازدید کنند.

وی ادامه داد: این هیات سه نفره از خانه ها بازدید کردند و در نهایت حدود ۴۰۰ خانه با ارزش میراث فرهنگی احصا شد و کمیسیون ماده پنج آن ها را به عنوان خانه با ارزش تایید کرد.

رئیس دبیرخانه کمیسیون های تخصصی اداره کل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به بزرگ ترین مزیت تصمیم جدید در مورد بافت تاریخی شهر قم گفت: زمانی که در محدودیت ۳۱۵ هکتار بودیم هر اقدامی که می خواست در این نقاط انجام بشود مجوز میراث فرهنگی را می خواست و گرفتن مجوز بسیار دشوار بود اما اکنون اتفاق خوب در مصوبه جدید این است که معابر که جزو چالش ها و مطالبات اصلی مردم بود را می توان با آسانی بیشتری تعریض کرد، چراکه اکنون بسیار باریک هستند و رفت و آمد خودرو در آن ها بسیار دشوار است و نیاز به مجوز میراث فرهنگی ندارد.

به گزارش تین نیوز، چند نکته در رابطه با تصمیمات جدید کمیسیون ماده 5 وجود دارد:

در نگاه اول، این قبیل تصمیمات برای احیاء بافت تاریخی مثبت ارزیابی می شود. چرا که روند به روز رسانی این محدوده از شهر را سرعت بخشیده و انگیزه بیشتری را میان سرمایه گذاران برای فعالیت در محدوده تاریخی شهرها ایجاد می کند

به جهت تجهیز کردن محدوده تاریخی معابر شهری، افزایش کیفیت مبلمان شهری و احیاء بافت تاریخی باید پذیرفت که مداخلات در بافت امری اجتناب ناپذیر است. اقداماتی نظیر تعریض معابر شهری، تجمیع قطعات کوچک با یکدیگر و تسهیلات بازسازی و نوسازی اقدامات موثری در راستای بهسازی بافت تاریخی و بعضا فرسوده قلمداد می شوند. این مهم سبب ایجاد بستری مناسب برای تزریق سرمایه، کاربری ها و فعالیت های پر رونق و همچنین باز تعریف حیات اجتماعی در بافت تاریخی خواهد شد. 

اما نکته ای که دل مشغولی ایجاد می کند، شیوه نفوذ در بافت تاریخی است. مساله ایجاد معابر فراخ و گسترده و دسترسی مناسب برای خودروهای سواری دغدغه ای بجاست که می بایست بر طرف شود، اما تجربیات تلخی که در برخی مناطق شهری دیگر مناطق کشور رخ داده این نگرای را ایجاد می کند که سرنوشت بافت تاریخی قم نیز به مانند برخی دیگر از شهرهای ایران نشود. 

به طور مثال، سال هاست که نوسازی و بهسازی بافت اطراف حرم مطهر ثامن الحجج (ع) با جدیت پیگیری شده است. احداث محورهای جدید منتهی به حرم امام رضا (ع) و خیابان دوار شارستان رضوی از جمله مداخلات سنگین در بافت شهری اطراف حرم بوده است که دسترسی های گسترده ای را برای عبور و مرور جمعیت در محدوده حرم ایجاد کند. اما متاسفانه بلند مرتبه سازی افسار گسیخته و تراکم فروشی های بی ضابطه امروز باعث شده است تا انبوهی از برج های سر به فلک کشیده، هویت تاریخی و منشا شکل گیری مشهد مقدس یعنی حرم امام رضا (ع) را تحت شعاع قرار دهند. 

ذکر مثال مشهد بدین بابت است که تصمیم گیران شهری در قم از تجربه تلخ مشهد به عنوان دومین کلانشهر بزرگ و پر جمعیت کشور درس گرفته و مراقب باشند احیای بافت تاریخی قم به سرنوشت بافت اطراف حرم امام رضا دچار نشود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.