بازدید سایت : ۸۶۲۵۴
تلفات جاده ای 1401 زیر ذره بین نقد 4 کارشناس حمل و نقل قرار گرفت

◄ تکرار ناقوس مرگ های جاده ای در 70 محور حادثه خیز کشور

در نشست مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، چهار نفر از کارشناسان حوزه حمل و نقل علل افزایش تلفات جاده ای در سال 1401 را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

تکرار ناقوس مرگ های جاده ای در 70 محور حادثه خیز کشور
تین نیوز |

در نشست مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، چهار نفر از کارشناسان حوزه حمل و نقل علل افزایش تلفات جاده ای در سال 1401 را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

به گزارش تین نیوز، افزایش تلفات جاده ای در سال گذشته نسبت به سال قبل، زنگ هشدار را برای متولیان ایمنی راه ها به صدا درآورده است. مراکز پژوهشی کشور نیز در راستای مسئولیت های خود به این امر واکنش نشان داده و تحلیل علل رشد تلفات جاده ای را در دستور کار قرار داده اند.

مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری روز گذشته – سه شنبه 19 اردیبهشت ماه 1402 – به صورت حضوری و آنلاین میزبان چهار نفر از کارشناسان حوزه حمل و نقل و جاده بود که در ادامه خلاصه ای از نقطه نظرات آنها را می خوانید.

محمود ملکوتی خواه؛ رئیس امور عمومی، قضایی و امنیتی سازمان برنامه و بودجه :

  • بر اساس قوانین موجود، دولت باید به طوری برنامه ریزی می کرد که نسبت به سال 1395، نزدیک به 31 درصد از تلفات جاده ای کاهش پیدا می کرد. وزارت صمت هم به عنوان متولی ساخت خودرو، باید به گونه ای عمل می کرد که خودروها ایمن تر از قبل باشند.

  • در سال های گذشته اعتبارات و تخصیص ها در حوزه ایمنی حمل و نقل و کاهش تلفات تصادفات افزایشی بوده است. به هیچ عنوان دستگاه های مسئول در این ارتباط با کاهش اعتبارات و تخصیص ها مواجه نشده اند.
  • چنانچه چهل و دو بند مصوب در آئین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی راه ها اجرا شود از وضعیت نامطلوب موجود در تلفات جاده ای خارج می شویم.

سیّد حسین میرشفیع؛ مدیرعامل انجمن خیّرین راه و ترابری :

  • طبق آمارهای موجود بیشتر تلفات جاده ای به دلیل خواب آلودگی و خستگی است.
  • هرنقطه ای در جاده های کشور که تصادفات بیشتری داشته باشد بعد از سه سال باید برای رفع مشکل آن اقدام کرد، اما سوال این است که اساسا چرا این مسیر باید دچار مشکل باشد؟
  • در حوزه ایمنی جاده ها قوانین با قاطعیت اجرا نمی شوند و از امکانات مدرن و فناورانه هم در جهت کاهش تلفات جاده ای به درستی استفاده نمی کنیم. 

علی توکّلی کاشانی؛ عضو هیات علمی گروه مهندسی حمل‌ و نقل دانشگاه علم و صنعت :

  • از 20 هزار کشته تصادفات رانندگی در کشور یک چهارم مربوط به عابرین پیاده و یک چهارم موتور سوار هستند که ما با برخی از اقدامات به خوبی می توانیم این عدد را به ده هزار نفر کاهش دهیم.

  • با استفاده از فناوری های جدید در بخش کاهش تلفات جاده ای با تکنیک های جدید می توانیم تا حدود زیادی سطح هوشیاری را در راننده بالا ببریم. سیستم های کمک راننده به سادگی این امکان را به وجود می آورند.
  • با اشتراک گذاری داده های تصادفات بین پلیس، اورژانس و پزشکی قانونی به سادگی می توان با هزینه های کمتر جاده ها را ایمن تر از قبل کرد.

هرمز ذاکری؛ معاون مرکز تدوین مقررات و ایمنی حمل و نقل :

  • از 100 محور حادثه خیز کشور در نقاط اصلی 70 محور کماکان در حال تکرار تلفات جاده ای است و این تکرار نشان می دهد که داده ها و چرایی ها را نمی توانیم درک کنیم و به همین دلیل نمی توانیم اجرای درستی داشته باشیم.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.