| کد خبر: 40647 |

جاده قدیم تهران - قم را دریابید

تین نیوز |   آنچه در ادامه می‌خوانید مشکلات یکی از مهم‌ترین مسیرهای عبور ناوگان حمل‌ونقل به پایتخت کشور است که توسط بازرس انجمن صنفی رانندگان اصفهان و راهیار افتخاری مرکز مدیریت راه‌های کشور مشاهده و حاصل این مشاهدات برای ترابران ارسال شده است. محمد اتحادی که در همین رابطه نامه‌نگاری‌هایی هم با وزیر راه و شهرسازی و ریاست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای داشته؛ از آنها خواسته تا طی بخشنامه‌ای از همه مدیران ادارات راه و شهرسازی استان‌ها بخواهند حداقل هر 6 ماه یک بار از حوزه استحفاظی خود شخصا بازدید کنند و منتظر بازدید معاونت راهداری اداره نباشند «... آیا آزادراه تهران- شمال که تنها به درد گردش و تفریح مردم می‌خورد مهم‌تر است یا این جاده اقتصادی که ناوگان هفت استان باید از این محور عبور کنند؟»
   
اینجانب طی 15 سال گذشته ده نامه برای وزیران اسبق راه و روزنامه‌ها ارسال کرده و مشکلات مسیر جاده قدیم تهران- قم را متذکر شده‌ام؛ با این حال، همچنان در مرکز کشور، جاده منتهی به پایتخت، قدیمی و دوطرفه باقی‌مانده است، آن هم با حجم سنگین ناوگان حمل بار از هفت استان کشور.
 
نکات زیر بخشی از مشکلاتی است که من و دیگر رانندگان فعال در این مسیر، طی این سال‌ها با آنها مواجه شده‌ایم:
 
1- از تهران به طرف شهر حسن‌آباد (در 30 کیلومتری جاده تهران قم) یک گردنه خطرناک وجود دارد که باید حذف شده و جاده جدید ساخته شود.
 
2- روبروی پلیس‌راه حسن‌آباد، یک جاده‌ قدیمی وجود دارد که به طرف چرم‌شهر و ورامین و در نهایت به جاده سمنان امتداد پیدا می‌کند، اگر این جاده عریض و بازسازی شود، ناوگانی که می‌خواهد از طریق سمنان، به طرف مشهد تردد کند، می‌تواند از این جاده استفاده کرده و باعث کاهش ترافیک و آلودگی تهران شود.
 
3- در میدان ورودی شهر حسن‌آباد، سه سرعت گیر به فاصله بسیار کمی از یکدیگر نصب شده است. اولی سرعت را کاهش می‌دهد اما نمی‌دانم بقیه به چه دردی می‌خورند؟! کدام کامیون یا تریلر می‌تواند در طول ده متر، سرعت خود را به 100 کیلومتر برساند؟! شهرداری، از ورودی حسن‌آباد تا خروجی آن حدود 20 سرعت‌گیر در دو طرف جاده ایجاد کرده، و همین اواخر نیز کنار یک سرعت‌گیر، یکی دیگر در فاصله چند متری نصب شده است! آیا موشک هم می‌تواند در طول یک متر 100 کیلومتر مسافت طی کند که شهرداری این معضل را برای کامیون‌ها به وجود آورده است.
 
تازه وقتی به شهرداری مراجعه کرده و مشکل را مطرح کردم، معاون عمرانی شهرداری وعده داد که به تعداد این سرعت‌گیرها در آینده اضافه هم خواهد شد! اع تقاضا کردم شهردار تشریف بیاورد و کنار بنده داخل تریلر بنشیند تا مسافت ورودی و خروجی را با هم طی کنیم تا در جریان مشکل قرار بگیرند. قبول نکردند و گفتند این وظیفه اداره راه و ترابری است که جاده کمربندی بسازد.
 
4- از شهر حسن‌آباد تا قم، به مسافت 100 کیلومتر، جاده دو طرفه و خطرناک بوده و دارای پیچ‌های غیراستاندارد حادثه‌ساز است.
 
5- در این جاده و در منطقه گردنه نعلبندان، همیشه ترافیک و راه‌بندان وجود دارد و به خاطر سربالایی 10 کیلومتری این منطقه، کافی است یک کامیون کندروی فرسوده در جاده تردد کند، بلافاصله پشت سر آن، یک صف 5 کیلومتری ایجاد و حدود 5 الی 75 دستگاه تریلر و کامیون به صورت ممتد مجبور به حرکت در پشت سر او می‌شوند؛ ضمن این که سبقت‌های غیرمجاز و انحراف ناوگان به سمت راست جاده به خاطر فرار از تصادف رخ به رخ در این محور، دیگر برای رانندگان عادت شده است. کار پلیس‌راه هم تنها در مشاهده این سبقت‌ها و صدور برگ جریمه خلاصه شده است، ولی راننده‌ای که 400 الی 500 میلیون تومان برای یک دستگاه تریلر مدرن روز سرمایه‌گذاری کرده، مگر می‌تواند پشت سر یک دستگاه کامیون یا تریلر فرسوده 30 میلیونی حرکت کند و وقت خود را هدر دهد؟!
 
6- با اداره راه حسن‌آباد تماس گرفتم و در چند نامه و گزارش هم قید کردم که اگر بودجه‌ای برای این محور لحاظ نشده و به بزرگراه تبدیل نمی‌شود، حداقل فقط همین 5 کیلومتر سربالایی تا گردنه نعلبندان را عریض‌تر کرده و لاین سبقت و کندرو ساخته شود تا از صف‌های طولانی و ممتد آن جلوگیری گردد. عرض جاده آماده است، فقط آسفالت می‌خواهد، ولی تاکنون بی‌تفاوتی مسوولان باعث شده که این مشکل لاینحل بماند. البته با نامه‌ای که در سال 84 برای آقای مهندس رحمتی (وزیر وقت را و ترابری) نوشتم، اداره راه و ترابری قم، قسمت حوزه قم را عریض‌تر کرده و لاین کندرو ساخته‌اند، ولی در حوزه تهران کاری صورت نگرفته است.
 
7- در این محور بعد از حسن‌آباد، چندین سال است جاده دوم و جدید در حال ساخت می‌باشد، ولی پیشرفت ندارد و همه ساله در فصل زمستان، باران و برف، زیرسازی‌ها از بین می‌برد و کسی هم رسیدگی نمی‌کند. هیچ مسوول و مدیری از درد راننده خبر ندارد و با تریلر رانندگی نکرده که بداند رانندگان چه رنجی و مشقتی در این محور تحمل می‌کنند. باور کنید خستگی 1200 کیلومتر رانندگی از بندرعباس تا قم، کمتر از 130 کیلومتر قم تا تهران است.
 
8- آیا آزادراه تهران شمال که تنها به درد گردش و تفریح مردم می‌خورد مهم‌تر است یا این جاده اقتصادی کشور که ناوگان حمل بار از هفت سال باید از این محور عبور کنند.
 
پیشنهاد و راهکار مناسب
 1- بودجه و مخارج این محور را از یک بانک دولتی تامین از رانندگان عوارض گرفته شود تا هر چه سریع‌تر این محور به بزرگراه تبدیل و از حوادث رانندگی جلوگیری شود.
 
2- اگر امکان دارد یک جاده از آزادراه ساوه به جاده قم ساخته شود که از تهران فاصله داشته باشد تا قسمتی از ناوگان به آن جاده هدایت شوند و ترافیک کمربندی آزادگان و جاده واوان کاهش پیدا کند.
 
3- اگر این محور به زودی ساخته نمی‌شود، هر چه سریع‌تر از سه کیلومتری گردنه نعلبندان تا راهدارخانه، نسبت به آسفالت شانه خاکی اقدام کرده و لاین کندرو ساخته شود که مخارج آن کمتر است.
 
4- همینطور که از وزرای سابق تقاضا کردم، از وزیر راه و شهرسازی دولت جدید نیز تقاضا دارم طی یک بخشنامه از همه مدیران ادارات راه و شهرسازی استان‌ها بخواهد حداقل هر شش 6 ماه یک بار از حوزه استحفاظی خود شخصا بازدید کنند و منتظر بازدید معاونت راهداری اداره نباشند. شنیدن کی بود مانند دیدن، بنده در اصفهان این تجربه را به دست آوردم.
 
5- جاده قم- تهران فاقد جنگل، تونل، آزادسازی اراضی مردم، زمین‌های کشاورزی است، ولی آزادراه تهران شمال همه این موارد را دارد؛ آن هم با آن مخارج سنگین. کمی هم به درد دل ما رانندگان فراموشی شده و گمنام کشور برسید.
 
6- در حوادث رانندگی سه عامل راننده، وسیله نقلیه و جاده نقش اصلی را دارند که به گفته همه کارشناسان عامل انسانی راننده 70 درصد را به خود اختصاص داده است، اما در محور قم- تهران واقعا جاده عامل 70 درصد از تصادف است.
 
امیدوارم در دولت جدید و با مساعدت شما مسوولان محترم درد بی‌درمان محور قم تهران درمان شود. ما رانندگان ناوگان سنگین کشور هم مانند اتوبوس‌ها و سواری‌ها تردد بدون حادثه را در این محور خواستاریم.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد کاظم نیمه فروش 0 0

    با عرض سلام خدمت اقای اتحادی ودیگر همکاران محترم بنده نیز چندین بار این مطلب را به اشکال گوناگون ودر رسانه های مختلف مطرح نموده ام اما متاسفانه مسئولین مربوطه یا رسانه ها را مطالعه نمی کنند یا اهمیت نمی دهند اصولا سئوال بنده از مسئولین ذیربط این است که در محوری که ازادراه موجود است چرا ناوگان باری کشور که چرخهای اقتصاد مملکت را به حرکت درمی اورد باید از جاده قدیم عبور کند؟ مابه ازای این امر در کدامین کشور پیشرفته اجرا می شود که ما دومی باشیم؟ اصلا در همه دنیا ازادراه ها برای تسریع حمل ونقل کالا ومسافر ساخته می شود اما در کشور ما برعکس برای دسترسی اسانتر خودروهای سواری به برخی مسیرهای مشخص ساخته می شود واینکه کالاهای مصرفی بازار داخل یا ترانزیتی از ایران به سرعت جابجا می شوند یا به هربهانه ای ناوگان باید کنار راهها متوقف باشد تا خودروهای سواری راحتتر بتوانند سوخت به حراج زده کشور را دود کنند برای هیچ مسئولی اهمیت ندارد!!

  • davood - rakshi @ gmail. com 0 0

    سلام بنده هم بارها این موضوع رو با پلیس راه حسن آباد در میان گذاشتم به وزیر راه ترابری آقای آخوندی ایمیل واینستا در میا ن گذاشتم ولی کو گوش شنوا تا تک تک ما راننده کامیون سنگین درا ین جاده تلف نشیم هیچ اتفاقی نمیافتد، افایان وزیر وزار و نمایندگان مجلس با ماشین های اخرین سیستم از اتوبان تردد میکنند و خبر از این جاده ندارن

  • رضا 0 0

    با سلام و خسته نباشید ..واقعا یه تعداد از واقعیت هارو نوشتید من هفته ای ۳ بار این مسیر رو میرم و میام همش با استرس تصادف و خرابی ماسینم همراه بخاطر جاده نا ایمن و دست اندازای که داره
    بنظرم اگه بودجه هم ندارن تیکه تیکه درست کنن جاده ای که در دست ساخت هستش و وصلش کنن به جاده اصلی