| کد خبر: 99957 |

حضور هواپیماهای روسی ربطی به مجلس ندارد!

تین‌نیوز|  استقرار جنگنده‌های روسی در پایگاه هوایی نوژه همدان، بازتاب زیادی در رسانه‌های معتبر بین‌المللی به همراه داشت. در همین راستا، پایگاه اسرائیلی دبكافایل نیز در خبری مدعی شد كه پس از استقرار این جنگنده‌ها، روس‌ها قصد دارند سامانه موشكی«اس ۴۰۰» خود را نیز در این پایگاه مستقر كنند. این پایگاه خبری وابسته به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در گزارشی به نقل از منابع نظامی و اطلاعاتی خود مدعی شد جنگنده‌های غول‌پیكر آنتونوف ۱۲۴ روز چهارشنبه محموله جدیدی از سامانه موشكی اس ۴۰۰ و اس ۳۰۰ را برای حفاظت از پایگاه هوایی جدید روسیه در ایران، به پایگاه هوایی نوژه در ۵۰ كیلومتری شهر همدان منتقل می‌كنند. دبكافایل در ادامه نوشته است كه روس‌ها به زودی برای كاهش نگرانی آمریكا و اسرائیل به آنها توضیح خواهند داد كه این سامانه‌های موشكی پیشرفته صرفا برای دفاع از پایگاه هوایی جدید آن در همدان كه در حال حاضر تعدادی از جنگنده‌های این كشور را برای مقابله با داعش در خود جای داده است، مورد استفاده قرار گرفته و پس از اتمام عملیات در اختیار ایران قرار نخواهند گرفت. اما این ادعا كذب بود و روز گذشته از سوی وزیر دفاع درباره این شایعه دروغ توضیحاتی ارائه شد.

تكمیل اس۳۰۰ تا یك ماه دیگر!
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به روند تحویل سامانه اس ۳۰۰ روسی به ایران اظهار كرد: بخش عمده این سامانه به داخل منتقل شده و بخش دیگر نیز در حال بارگیری و انتقال است و تا یك ماه آتی این سامانه به طور كامل وارد كشور می‌شود. ایسنا نوشت؛ سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح شنبه در نشست خبری كه به مناسبت فرا رسیدن سالروز صنعت دفاعی برگزار شد، در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر زمان تكمیل انتقال سامانه اس ۳۰۰ و منطقه استقرار این سامانه اظهار كرد: بخش عمده اس ۳۰۰ به ایران وارد شده و بخش دیگر در حال بارگیری و انتقال است و ظرف یك ماه آتی این سامانه به طور كامل به داخل كشور وارد می‌شود. او با تاكید بر اینكه پرسنل نظامی كشور آموزش‌های لازم جهت نگهداری و به كارگیری این سامانه را دیده‌اند، گفت: درباره محل استقرار این سامانه متناسب با تهدیداتی كه علیه نقاط حساس كشور مطرح می‌شود تصمیم‌گیری خواهد شد. دهقان همچنین در رابطه با پرونده شكایت ایران از روسیه درباره عدم تحویل سامانه اس ۳۰۰ خاطرنشان كرد: به طور طبیعی و در چارچوب كلی مورد توافق دو كشور ایران و روسیه نظر طرفین بر این شد زمانی كه روس‌ها قرار داد را به طور كامل اجرا كردند، ایران نیز به طور كامل شكایت خود را پس بگیرد. ما نیز با تحویل این سامانه توسط روس‌ها، شكایت خود را پس گرفته‌ایم، اما در عین حال این حق را برای خود قائل هستیم كه چنانچه در ادامه قرارداد مشكلی پیش‌آید شكایت خود را پیگیری كنیم.

بی‌میلی ایران به اس۴۰۰
وزیر دفاع در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره استقرار سامانه اس ۴۰۰ توسط روسیه درغرب كشور، با تاكید براینكه انتقال سامانه اس ۴۰۰ به داخل كشور صحت ندارد اظهار كرد: زمانی كه ما به دنبال پیگری قرارداد اس ۳۰۰ بودیم، روس‌ها پیشنهاد تحویل سامانه اس ۴۰۰ همچون یك سیستم دیگر پدافندی به ایران را مطرح كردند و بر پیشنهاد خود اصرار داشتند اما ما بر لزوم دریافت اس ۳۰۰ تاكید كردیم و حاضر نشدیم بحث دیگری را در برابر پیشنهاد طرف روس قبول كنیم. ما هیچگاه بحث اس ۴۰۰ را مطرح نكردیم و بنایی برای پیگری آن نداریم. او در پاسخ به پرسش دیگری درباره سطح همكاری ایران و روسیه با تاكید براینكه همكاری ایران و روسیه در دوره جدید، همكاری در سطح راهبردی است، اظهار كرد: طی دو و نیم سال گذشته من حداقل ۵ ملاقات با وزیر دفاع روسیه داشته‌ام و در این ملاقات‌ها علاوه بر امضای سند همكاری دفاعی بحث‌های جدی نیز درباره سوریه داشته‌ایم. امروز همكاری ما با روس‌ها جهت مبارزه با بی‌ثباتی و ناامنیتی در منطقه و دسترسی به صلح و امنیت در سطح منطقه و ریشه‌كن كردن ترور و ترویسم در منطقه‌، یك همكاری راهبردی است به طور طبیعی نیز همكاری‌های خودرا به‌طور جدی و تا زمان دستیابی به اهداف مورد نظر انجام می‌دهیم.

تصمیم نظام!
دهقان با اشاره به حضور هواپیماهای جنگنده روسی در همدان و استفاده روس‌ها از امكانات پایگاه هوایی همدان گفت: آنچه امروز در پذیرش هواپیماهای روسی در همدان انجام می‌شود، در راستای همكاری‌های متقابل ایران و روسیه جهت مورد هدف قرار دادن تجهیزات و تجمعات در جریان‌های تروریستی است و این موضوع نیز بنا بر درخواست سوریه انجام می‌شود. وزیر دفاع همچنین با بیان اینكه اوج همكاری‌های دفاعی ایران و روسیه و سوریه در اجلاس سه جانبه‌ای كه میان وزرای دفاع سه كشور در تهران انجام شد برنامه‌ریزی گردید، خاطرنشان كرد: امیدواریم در كوتاه‌ترین زمان به نقطه نهایی هدف كه چیزی جز از بین بردن توانمندی‌ها و ریشه‌كن كردن توان تروریستی نیست دست یابیم. وی همچنین از برگزاری دومین اجلاس سه جانبه وزرای دفاع ایران و سوریه و روسیه در مسكو خبر داد. سردار دهقان با تاكید بر اینكه ایران به هیچ عنوان پایگاه هوایی در اختیار روس‌ها قرار نداده است اظهار كرد: فعلا استفاده از پایگاه‌های دیگر در برنامه نیست، اما اگر شرایط عملیاتی اقتضا كند بررسی و تصمیم‌گیری‌های لازم انجام خواهد شد. او همچنین در پاسخ به این پرسش كه آیا استفاده روسیه از پایگاه همدان برای مدت مشخصی انجام می‌شود، تاكید كرد كه تا هر زمان كه لازم باشد این اتفاق می‌افتد. وزیر دفاع در ادامه خاطرنشان كرد: ممكن است براساس نیاز برخی از تعمیرات جزئی و حتی تسلیح هواپیماها نیز انجام شود. این هواپیماها از فرودگاه همدان نشست و برخاست می‌كنند اما به این معنی كه پایگاه هوایی داشته باشند مستقر نیستند. دهقان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اعتراض برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حضور هواپیماهای روسی در آسمان ایران و استفاده این هواپیماها از امكانات كشور اظهار كرد: تا هر وقت لازم باشد اجازه استفاده از پایگاه نوژه را خواهیم داد. این موضوع ربطی به مجلس ندارد. این کار تصمیم نظام در جهت مقابله با داعش و تروریست‌ها در سوریه بوده است. وی در عین حال تاکید کرد: ما به هیچ عنوان پایگاهی در اختیار روس‌ها نگذاشتیم و طرح این موضوع نوعی مغلطه است بلکه ما تسهیلاتی برای عملیات مورد توافق طرفین علیه داعش در سوریه در اختیار آنها قرار دادیم. سردار دهقان گفت: تا هر زمان که لازم باشد به روس‌ها اجازه استفاده از پایگاه هوایی نوژه را خواهیم داد و ممکن است هواپیماهای آنها در آنجا مسلح شوند و یا تغییرات جزئی هم صورت بگیرد.اساسا تصمیم درباره پرواز هواپیماهای روسی تصمیم نظام است و به عنوان همكاری در مبارزه با داعش محسوب می‌شود. همچنین شورای عالی امنیت ملی در این رابطه مصوبه‌ای داشته است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.