| کد خبر: 93256 |

ایجاد نشاط در بازار با محرک‌های بانکی

سود سپرده‌های بانکی باز هم کاهش یافت

 هفته‌نامه حمل و نقل |

سود سپرده‌های بانکی در ایران برای چهارمین بار در سه سال گذشته کاهش یافت و طبق توافق بانک‌های ایران مقرر است از ابتدای تیرماه این رقم به ۱۵ درصد کاهش یابد.
 کاهش سود سپرده‌های بانکی اتفاقی مهم در اقتصاد ایران تلقی می‌شود  اقتصادی که مدت‌هاست از رکودی سخت و سنگین در رنج است و حالا بسیاری این اقدام را نیز یکی از قطعات پازلی می‌دانند که برای برپچیده شدن رکود اقتصاد ایران چیده شده است.
 
 برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بدون تردید در شش ماه آینده بازارهای موازی این بازار را تحت تأثیر قرار خواهد داد و سبب خواهد شد بورس، بازار ارز و طلا و سکه و همچنین بازارهایی مانند بازار مسکن از این اتفاق تأثیر بگیرند.
 درست یک روز پس از اعلام خبر کاهش سود سپرده‌های بانکی بود که رفتار مالکان در دوره نقل و انتقال مستاجران تغییری را به خود دید و سبب شد رهن کامل در بازار اجاره امسال نایاب شود و مالکان ترجیح دهند نسبت به دریافت پول، در هر ماه اقدام کنند.
 
 بر اساس این گزارش بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمال مثبت شدن بازار سرمایه نیز در اثر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی دور از ذهن نیست اما برخی بر این اعتقادند که بورس بحران زده ایران که در حال کف نشینی است شاید چندان قادر به جذب سرمایه‌هایی که در قالب سپرده در بانک‌ها رسوب کرده‌اند، نباشد. این خطر اما برای اقتصاد ایران جدی است که سرمایه‌ها با هدف جذب اندکی سود بیشتر راهی بازار طلا و سکه شوند و ارز نیز مقصدی باشد برای خانه کردن این سرمایه‌ها که در این صورت اقتصاد ملی با بحرانی جدی و قابل توجه روبرو خواهد شد. پیش از این وزیر راه و شهرسازی بارها نسبت به دارایی‌های سمی هشدار داده و تأکید کرده است بخشی از این دارایی‌های سمی در بانک هاست و تعیین تکلیف این دارایی‌ها اتفاقا می‌تواند به جابجایی گروه‌های سیاسی در ایران نیز منجر شود از این رو باید احتیاط ویژه‌ای برای جراحی دارایی‌های سمی پیش بینی کرد.
 
 وزیر امور اقتصادی ودارایی معتقد است به دلیل کاهش نرخ تورم لازم است کاهش سود سپرده‌های بانکی در دستور کار قرار گیرد از این رو با توجه به اینکه نرخ تورم در ماه‌های آینده پس از چندین سال تک رقمی بودن را تجربه می‌کند، نرخ سود سپرده‌های ۱۵ درصدی نیز معقول می‌نماید. در حالی بانک‌ها بر سر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به ۱۵ درصد توافق کرده‌اند که پیش از این بارها از مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر پرداخت نرخ مصوب عدول کرده و ترجیح داده‌اند نرخ‌های بالاتری را به سپرده گذاران پرداخت کنند تا بتوانند منابع بیشتری را جذب نمایند. این اما واهمه‌ای نیست که اقتصاد رسمی تجربه می‌کند. اقتصاددانان نگرانند کاهش سو سپرده‌ها میدان را برای موسسات بدون مجوزی باز کند که با اغوای سپرده گذاران در صدد جذب سپرده‌های بیشتر با وعده پرداخت سودهای بالاتر هستند.
 
 از سوی دیگر رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اهمیت سال ۹۵ برای اقتصاد کشور درخصوص تلاش‌های صورت گرفته برای تحرک بخشی به اقتصاد کشور گفت: نظام بانکی برای تحرک بخشی و نیز پویایی اقتصاد احساس مسئولیت می‌کند اما در این راه مشکلات ساختاری انباشته شده در دو دهه گذشته از معضلات اساسی است. همچنین انجماد دارایی‌های نظام بانکی موجب می‌شود تا تنها از نیمی از ظرفیت خود استفاده کند.
 
رییس شورای پول واعتبار با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری مبنی بر نقش جدی بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایجاد اشتغال پایدار گفت: در حال حاضر ۷۵۰۰ تا ۱۰ هزار بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط غیرفعال و راکد در کشور وجود دارد و نظام بانکی سعی می‌کند تا تسهیلات مورد نیاز آنها را تأمین کند. براساس آمارهای منتشر شده مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تحرک بخشی به فعالیت‌های بنگاه‌های راکد و نیمه راکد مورد نیاز است. این رقم، مبلغ هنگفتی نیست و نظام بانکی کشور باید به دور از بی‌نظمی و با رعایت انضباط، تمام تلاش خود را برای تحقق این مهم به کار گیرد.
 
سیف با اشاره به رکود جهانی اقتصاد ناشی از تشدید کاهش قیمت نفت و تأثیر آن بر رشد اقتصادی سال ۱۳۹۴ گفت: خوشبختانه در سال ۱۳۹۳ شاهد رونق اقتصادی و رشد ۳ درصدی اقتصاد بودیم. در این راستا کاهش تورم بالای ۴۰ درصد و روند مستمر کاهشی آن و همچنین آرامش در بازار ارز، همگی ناشی از رعایت انضباط و اقدامات اصولی بوده است و امیدواریم طی ماه‌های آینده شاهد تک نرخی شدن ارز باشیم.
 
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به شرایط خاص سال ۱۳۹۵ پس از اجرایی شدن برجام، بر استفاده از ظرفیت به وجود آمده تأکید کرد و در این باره توضیح داد: کاهش هزینه‌های نظام بانکی کشور به دلیل برداشته شدن تحریم‌ها و گسترش شبکه بانکی در سایر کشورها و نیز برقراری کانال‌های ارتباطی موثر در خارج از کشور از جمله دستاوردهای برجام بوده است اما همچنان با تحقق کامل برجام فاصله داریم و باید به پیگیری هایمان در این‌باره ادامه دهیم.

مطلب در لینک زیر:
http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/6451
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.