| کد خبر: 55402 |

مدیرکل سرمایه گذاری و جذب مشارکت های وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد:

◄ تدوین لایحه PPP برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی در زیربناهای حمل و نقل

تین نیوز | مدیرکل سرمایه گذاری و جذب مشارکت های وزارت راه و شهرسازی در همایش کمیته تامین مالی و سرمایه گذاری پیارک گفت: لایحه جامع مشارکت عمومی - خصوصی برای تامین مالی زیرساخت های ملی درحال تدوین است که در صورت تبدیل این لایحه به قانون و تصویب آن، شرایط مناسبی برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی به حوزه حمل و نقل فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از همایش کمیته تامین مالی و سرمایه گذاری پیارک (انجمن جهانی راه) که با حضور نمایندگان کشورهای اسپانیا، ایتالیا و اتریش، به منظور ارائه تجربیات آنها در خصوص تامین مالی و سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل جاده ای برگزار شد، مقداد رحیمیان، اظهار داشت: برگزاری این گونه همایش ها می تواند به ارتقای سطح دانش و آگاهی بدنه مدیرتی و کارشناسی کشور و معرفی تجربیات ایران به صاحب نظران سایر کشورها کمک شایانی نماید.

وی افزود: یکی از اولویت های اساسی وزارت راه و شهرسازی، دست یابی به انواع شیوه های تامین مالی ساخت زیربناهای حمل و نقل و مسکن بویژه مشارکت عمومی - خصوصی است و در این راستا انجام مطالعات تطبیقی در حوزه های مذکور و استفاده از تجربیات سایر کشورها بویژه کشورهای توسعه یافته در زمینه شیوه های واگذاری آزادراه ها و بزرگراه ها به بخش خصوصی در دستور کار است.

مدیرکل سرمایه گذاری و جذب مشارکت های وزارت راه و شهرسازی افزود: درحال حاضر طول آزادراه های مشارکتی و دولتی ایران بیش از 2365 کیلومتر است که بر اساس اهداف چشم انداز 20 ساله باید به 10 هزار کیلومتر آزادراه ارتقا یابد. همچنین طول بزرگراه های کشور نیز حدود 14 هزار و 541 کیلومتر است که برای سال 1404 باید به 30 هزار کیلومتر بزرگراه دست یابیم.

رحیمیان با تاکید بر اینکه باید سالیانه بیش از 700 کیلومتر آزادراه و 1400 کیلومتر بزرگراه جدید در کشور آماده بهره برداری شود، خاطر نشان کرد: برای توسعه زیربناهای حمل و نقل جاده ای سالیانه به رقمی بیش از 3 میلیارد دلار منابع مالی نیاز است؛ در حالی که اعتبارات و بودجه های عمومی در حدود یک سوم این رقم را پوشش می دهند.

وی در ادامه بیان داشت: آمار فوق بیانگر آن است که دولت با استفاده از ظرفیت کارشناسی موجود در کشور و نیز بهره برداری بهینه از تجربیات سایر کشورها، به دنبال یافتن مکانیزم های مالی جدید و موثر برای تامین اعتبار پروژه های خود باشد.

مدیرکل سرمایه گذاری و جذب مشارکت های وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: جذب سرمایه گذاری غیر دولتی مشارکتی و استقراض داخلی و خارجی و همچنین دریافت تسهیلات توسعه ای ملی و تامین سرمایه از بازار سرمایه از اهم این منابع هستند.

رحیمیان گفت: درحال حاضر چارچوب عمومی برای ساخت آزادراه ها در کشور، قانون مشارکت موسسات مالی در احداث آزادراه ها و بزرگراه ه ها با استفاده از منابع مالی و آیین نامه اجرایی آن است که با توجه به اصلاحاتی که در آیین نامه اجرایی این قانون صورت گرفته در واقع این چارچوب قانونی موجب تسری کلیه بخش های حمل و نقلی شده است و به نوبه خود فرصت های سرمایه گذاری بیشتری فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به حوزه PPP بیان داشت: لایحه جامع مشارکت عمومی و خصوصی برای تامین مالی زیرساخت های ملی درحال تدوین است که در صورت تبدیل این لایحه به قانون و تصویب آن، علامت مناسبی برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی به زیرساخت های کشور علی الخصوص حوزه حمل و نقل خواهد بود.

مدیرکل سرمایه گذاری و جذب مشارکت های وزارت راه و شهرسازی با اشاره به حوزه واگذاری طرح های زیربنایی انتفاعی به بخش خصوصی در کشور و اخذ عوارض و حق دسترسی گفت: مفاد 214، 163 و 148 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و بندهای قانون بودجه که همراه با برنامه های تدوین شده در نظر داریم تا از ظرفیت های قانونی موجود در واگذاری طرح ها به بخش خصوصی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: قانون جدید رفع موانع تولید رقابت پذیر و توسعه نظام مالی نیز، علاوه بر کمک به افزایش سرمایه و توان تسهیلات دهی بانک ها، معافیت های مالیاتی و مشوق های سرمایه گذاری خوبی برای سرمایه گذاران در طرح های تملک دارایی در نظر گرفته است.

رحیمیان با بیان اینکه تامین مالی طرح ها ی مشارکتی آزادراهی کشور به صورت 30 درصد آورده دولت و 70 درصد آورده بخش خصوصی است یادآور شد: علاوه بر اینکه تملک اراضی در این حوزه توسط دولت صورت می پذیرد، بدون تردید در این راستا با درنظر گرفتن مشوق های مناسب برای بخش خصوصی از جمله تضمین ترافیک خودروها، واگذاری امتیاز سرمایه گذاری های جانبی، واگذاری حق انتفاع اراضی جانبی، جذب عواید صرفه جویی های سوخت (بند ق) و یا اعطای تسهیلات توسعه ای به سرمایه گذاران، باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا سهم بخش دولتی تقلیل و نقش و سهم بخش خصوصی افزایش یابد.

گفتنی است همایش کمیته تامین مالی و سرمایه گذاری پیارک(انجمن جهانی راه) در پنل های تخصصی با حضور جراردو گاویلانس، معاون مرکز مطالعات اقتصادی وزارت حمل و نقل اسپانیا، فابیو پاسکویالی، مدیر دفتر فاینانس وزارت حمل و نقل ایتالیا و راکس والکر، رئیس اداره مشارکت عمومی و خصوصی وزارت حمل و نقل اتریش هم اکنون در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی درحال برگزاری است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.