| کد خبر: 49389 |

مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان در گفتگو با تین نیوز تشریح کرد:

◄ پتانسیل های بندر چابهار برای تجارت خارجی / تسهیلات سازمان بنادر برای توسعه گردشگری دریایی

تین نیوز | مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه برای توسعه گردشگری دریایی زیرساخت هایی ایجاد و در سواحل منطقه چابهار موج شکن های چند منظوره احداث شده، گفت: سازمان بنادر به علاقه مندان به سرمایه گذاری در بخش گردشگری دریایی، وام و تسهیلات با درصد بسیار کم، ارائه می دهد.

سیاوش رضوانی، در گفتگو با خبرنگار تین نیوز به لزوم توسعه گردشگری دریایی در بندر چابهار اشاره کرد و گفت: اگرچه برای توسعه گردشگری دریایی زیرساخت هایی ایجاد کردیم و در سواحل منطقه چابهار موج شکن های چند منظوره احداث کردیم، اما لازم است بخش خصوصی وارد شود و فعالیت های متناسب از جمله ساخت اسکله و یا خریداری سازه های شناور، برای مصارف گردشگری در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی هم با از این موضوع حمایت و به علاقه مندان به سرمایه گذاری در این بخش، وام و تسهیلات با درصد بسیار کم ارائه می دهد.

مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان، به مزیت های بندر چابهار برای تجارت خارجی اشاره کرد و اظهار کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک بندر چابهار که بیرون از تنگه هرمز و در ورودی کشور قرار گرفته، بهترین نقطه برای ترانزیت و ترانشیپ محسوب می شود.

وی با اشاره به احداث راه آهن چابهار گفت: احداث راه آهن چابهار که از دو سال پیش آغاز شده پیشرفت های خوبی داشته و باعث ایجاد تحولات اقتصادی و فراهم شدن بستر فعالیت های ترانزیتی خواهد شد.

رضوانی، افزود: مزیت دیگر بندر چابهار همسایگی با کشور افغانستان است که از این طریق می توانیم به کشورهای آسیای میانه هم دسترسی داشته باشیم.

وی درباره سهم فعالیت های تجاری بندر چابهار گفت: اگرچه در سال گذشته 2 میلیون و 100 هزار تن کالای نفتی و غیر نفتی تخلیه و بارگیری شدند که در مقایسه با سال قبل آن 31 درصد رشد داشته، اما در مقایسه با دیگر بنادر ایران سهم قابل توجهی نداشته، و علت اصلی آن هم تکمیل نبودن زیرساخت های بندر چابهار است.

این مقام مسئول، با تاکید بر اینکه بخشی از زیرساخت های ما برای پذیرش کشتی های سایز بزرگ اواخر اسفند ماه عملیاتی شد گفت: در حال حاضر پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار 57 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، به این ترتیب ظرفیت بندر 2.5 میلیون تن است.

رضوانی با تاکید بر اینکه طرح توسعه بندر چابهار در 5 فاز تعریف شده افزود: بعد از اجرای فاز اول قابلیت پذیرش تمام کشتی‌های با طول 300 متر و عمق 16- متر ایجاد و 6 میلیون تن به ظرفیت بندر اضافه خواهد شد به این ترتیب ظرفیت بندر به 8.5 میلیون تن خواهد رسید.

وی تصریح کرد: ساخت اسکله به پایان رسیده و امیدواریم فاز اول تا اواخر سال جاری به بهره‌برداری برسد.‬

جزئیات طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار
در فاز یک 250 متر اسکله ساخته شده است و حدود 17 میلیون متر مکعب باید لایروبی انجام شود، هم‌اکنون کشتی‌های با ظرفیت حداکثر 60 هزار تن می‌توانند در این اسکله کناره‌گیری کنند، البته برای کشتی‌های بالای 60 هزار تن و آبخور (16-) متر اسکله در حال آماده‌سازی است.

مراحل بسترسازی اجرای فازهای طرح توسعه بندر چابهار شامل لایروبی تا عمق حداقل 16- متر در اسکله‌های کانتینری و تا عمق 14- متر در اسکله‌های چند منظوره به حجم 17 میلیون متر مکعب، اجرای دایک 195 هکتار احیای اراضی و 119 هکتار بهسازی زمین، 1650 متر اطاله موج‌شکن و حذف دو اسکله نصب سریع بندر شهید بهشتی است.

‌در فاز یک طرح توسعه بندر چابهار حذف دو اسکله، ‌نصب سریع بندر شهید بهشتی، دو اسکله کانتینری (ترمینال 1)، سه اسکله چندمنظوره و دو عدد جرثقیل اضافی کانتینری برای ترمینال شماره 1 مطرح است.

در فاز دوم یک اسکله کانتینری 360 متری در ترمینال شماره 1 آغاز می‌شود.

در فاز سوم نیز حذف دو اسکله دیگر نصب سریع بندر شهید بهشتی و تبدیل اسکله چند منظوره شهید بهشتی به اسکله نفتی مورد نظر است.

در فاز چهارم توسعه بندر چابهار، یک اسکله چند منظوره و در فاز پنجم، یک اسکله کانتینری 360 متری احداث خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.