بازدید سایت : ۳۲۲۸۲
| کد خبر ۲۹۷۲۶۸
کپی شد

دستورالعمل وزارت کشور درباره اخذ عوارض از تاکسی‌ های اینترنتی متوقف شود

در کارگروه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی موضوع وصول عوارض مضاعف از شرکت های مسافربری اینترنتی بررسی شد. در این نشست، نسبت به توقف دستورالعمل وزارت کشور درباره اخذ عوارض مجدد از تاکسی های اینترنتی پیشنهادهایی ارائه شد.

دستورالعمل وزارت کشور درباره اخذ عوارض از تاکسی‌ های اینترنتی متوقف شود
تین نیوز |

در کارگروه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی موضوع وصول عوارض مضاعف از شرکت های مسافربری اینترنتی بررسی شد. در این نشست، نسبت به توقف دستورالعمل وزارت کشور درباره اخذ عوارض مجدد از تاکسی های اینترنتی پیشنهادهایی ارائه شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اتاق ایران آنلاین، کارگروه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع «وصول عوارض مضاعف از شرکت های مسافربری اینترنتی» که اتاق اصناف ایران آن را طرح کرده، برگزار شد.

خبر مهم امروز: 

دادستان دستور داد: ممنوعیت حمل بار مازاد بر ظرفیت مجاز کامیون ها / کامیون های متخلف یک ماه توقیف و کارت هوشمند باطل می شود

در ابتدای این نشست عنوان شد: اسنپ، تپسی و ماکسیم، به عنوان سرویس های حمل ونقل اینترنتی در ایران نسبت به دریافت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده مضاعف، اعتراض دارند. به موجب تبصره 1 ماده 2 قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها، وزارت کشور دستورالعمل اجرایی، تدوین کرده که در جدول 3 موضوع ماده 31 این دستورالعمل، عناوین عوارض و بهای خدمات شهرداری ها و ترتیب وصول آن ها جهت اجرا تعیین شده است. در این دستورالعمل عنوان شده که قیمت خدمات، براساس مجموع مسافت طی شده توسط مسافربرهای اینترنتی که در سامانه سماس ثبت شده، از شرکت های مربوطه وصول می شود.

 در این نشست، تصریح شد که دستورالعمل وزارت کشور از سه جنبه، شامل خودرو، سکو راننده قابل ارزیابی است و باید مشخص شود چه نوع عوارض یا مالیاتی پرداخت می شود تا از پرداخت عوارض یا مالیات مضاعف پرهیز شود. از طرفی عوارض خودرو در ایران شامل عوارض سالیانه خودرو (شهرداری)، عوارض آلایندگی، عوارض آزادراهی، عوارض طرح ترافیک که مبنای قانونی و مآخذ محاسبه هرکدام تفاوت دارد، مشخص است. مالکین خودروها در ایران صرف نظر از اینکه عضو ناوگان حمل ونقل تاکسیرانی باشند یا از طریق سکوهای اینترنتی مشغول ارائه خدمات حمل و نقل باشند، این عوارض را پرداخت می کنند. لذا اخذ هرگونه مالیات یا عوارض فراتر از موارد یادشده،  موجب کاهش درآمد رانندگان و در صورت انتقال هزینه ها به مسافران، موجب افزایش هزینه حمل ونقل می شود.

در ادامه عنوان شد: از آنجا که اعمال عوارض در بخش حمل ونقل بر هزینه های خانوار تأثیر دارد، لذا باید به این موضوع دقت شود که هزینه های مترتب بر بخش حمل و نقل با رویکرد بهبود کسب وکارهای دیجیتال، و کاهش هزینه های خانوار تعیین شود و عوارض یا مالیات به طور مضاعف اخذ نشود.

از طرفی، علاوه بر عوارض عنوان شده، مالیات بر ارزش افزوده نیز از شرکت های مسافرتی اینترنتی دریافت می شود و براساس رأی دیوان عدالت اداری، مالیات خدمات حمل ونقل مختص به شخص متصدی حمل است و نه سکوها و اسنپ نیز رأی دیوان عدالت اداری را پذیرفته و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را اجرا می کند و راننده از مالیات ارزش افزوده به موجب قانون معاف است.

از طرفی براساس بند الف تبصره 1 قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها، وضع هرگونه عوارض به غیر از موارد اعلام شده ممنوع است ولی در عمل به این ماده قانونی توجه نشده است. حمل ونقل جز عوارض محلی نیست و نباید مشمول دستور وزارت کشور شود. از آنجا که در عناوین صدر تبصره قانونی عنوان شده، وضع عوارض جدید در دستورالعمل وجاهت قانونی ندارد.

در ادامه دبیرخانه شورای گفت وگو پیشنهاد حذف عوارض مذکور در سطر 5 از جدول شماره سه دستورالعمل اجرایی عناوین عوارض و بهاء خدمات شهرداری ها را داد.

در بخش دیگر این نشست، نماینده شرکت های مسافربری اینترنتی اسنپ و تپسی ادله قانونی خود را نسبت به اخذ عوارض مجدد درباره بهای خدماتی اعلام کرده و گفتند که این دستورالعمل خلاف قانون است. آن ها عنوان کردند که با این دستورالعمل جدید، برای یک خدمت دو بار عوارض پرداخت می کنند.

در ادامه نماینده سازمان امور مالیاتی عنوان کرد که سازمان امور مالیاتی مطابق با قانون، مالیات بر ارزش افزوده را دریافت می کند. از طرفی عوارض دریافت شده به حساب وزارت کشور واریز می شود و توزیع آن درآمد توسط وزارت کشور انجام می شود. از طرفی باید در توزیع، شاخصه های متعددی چون تراکم جمعیت و غیره در نظر گرفته می شود که ممکن است به صورت این درآمد، درست بین شهرداری ها توزیع نشود و نیاز به اصلاحاتی دارد. برای همین باید شاخص ها مشخص شود.

در بخش دیگر این نشست نماینده سازمان بازرسی کل کشور از عدم حضور نماینده وزارت کشور در نشست کارگروه شورای گفت وگو انتقاد کرد. موضوع «وصول عوارض مضاعف از شرکت های مسافربری اینترنتی» در نشست کمیته مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار مطرح شده است و در این مورد همه سازمان ها باید به قانون تمکین کنند. در قوانین مشخص شده که اگر بر کسی تکلیفی چون مالیات بر ارزش افزوده مشخص شده، تلکیف دیگری بر او تعیین نشود.

او تصریح کرد: در سازمان بازرسی کل کشور کارگروه حمایت از شرکت های دانش بنیان و نخبگان در سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شده و لازم است درباره این مشکلات، گزارشی به سازمان ارائه شود تا موضوع پیگیری شود.

در ادامه نماینده اتاق تعاون ایران به لایحه «اصلاح قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت» اشاره کرد که در مجلس در کمیسیون عمران در حال بررسی است. قرار شد نماینده شرکت های مسافربری اینترنتی در این کمیسیون درباره درخواست و مشکلات حوزه کار خود، توضیح دهند.

در ادامه نماینده معاونت عمومی ریاست جمهوری از استعلام این معاونت از وزارت کشور درباره آیین نامه مذکور گفت؛ البته هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم. از طرفی براساس تکلیف قانونی این لایحه باید در سامان 2430 بارگذاری و ابلاغ می شد که متأسفانه چنین نشده است.

او تصریح کرد: براساس قانون، به دولت مکلف شده پیش نویس دستورالعمل، دستورالعمل یا بخشنامه خود را یک هفته قبل از صدور، در وب سایت خود به اطلاع عموم و فعالان اقتصادی برساند تا فرصت لازم برای اعلام نظرات عموم یا فعالان اقتصادی و تشکل ها وجود داشته باشد؛ درباره دستورالعمل وزارت کشور این روند طی نشده است.

در این نشست که با حضور نماینده اتاق اصناف و تعاون ایران، نماینده شرکت های تپسی و اسنپ، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان امور مالیاتی، سازمان بازرسی کل کشور، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و غیره برگزار شد، نسبت به عدم حضور نماینده وزارت کشور، شهرداری و شورای شهر انتقاد شد. حاضران در نشست عنوان کردند که نماینده وزارت کشور و شهرداری در هیچ کدام از نشست هایی که در سازمان های مختلف درباره موضوع «وصول عوارض مضاعف از شرکت های مسافربری اینترنتی» برگزار می شود، شرکت نمی کنند.

در پایان نشست عنوان شد که مسئله به دو طریق شکلی و محتوایی قابل پیگیری است. از آنجایی که در این موضوع، الزامات ماده 2430 رعایت نشده، دیوان عدالت اداری برای حفظ حقوق عامه، می تواند دستور توقف بگیرد.

از طرفی می توان حکم هیات مقررات زدایی را بعد از قرائت مبنای عمل قرار داد. همچنین رأی و اظهارنظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم باید مورد توجه قرار گیرد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    این همه گه خوردی آخرشم هیچی؟

  • کریم پاسخ

    چرا مالیات رو از کمسیون ۲۳ درصدی کم نمیکنن همش ظلم به راننده که از ناچاری رو به این شغل آورده این همه تورم فقط کرایه‌ها هنوز تو سال ۹۹ موندن.

  • ناشناس پاسخ

    والاازبس هزینه پرداخت کردیم زندگی شده عذاب

  • رضا پاسخ

    سلام اخذ کمسیون از جانبازان در اسنب متوقف شود چه اتفاقی افتاده دوباره کمسیون میگیرند

  • محمد پاسخ

    آخه بی انصافها مورچه چیه که کله پاچه ش چی باشه

  • آرش پاسخ

    هرگونه عوارض ومالیات برارزش افزوده هزینه طرح ترافیک تماماتوسط راننده پرداخت می شه وهیچ کس دیگری این هزینه هاراپرداخ نمی کنه

  • رضا راننده پاسخ

    دزدی به سبک نوین از سفره راننده

  • حسین پاسخ

    اسنپ و تپسی برچه اساسی ادعا می‌کنند که مالیات از راننده اخذ نمی‌شود؟!
    این در حالی است که میزان کرایه ها (بجز ساعات اوج ترافیک) همان کرایه های سه سال پیش است، 10درصد مالیات ارزش افزوده هم از ابتدای امسال علاوه بر کمیسیون اسنپ و تپسی بابت تک تک سفرها از راننده کسر میشود.
    چرا به این شرکت‌ها اجازه داده می‌شود با عوام فریبی و دروغ حق رانندگان را پایمال کنند؟

  • ناشناس پاسخ

    باسلام اسنپ از راننده علاوه بر۲۰درصد کمسیون ارزش افزوده را هم از راننده می گیرد

  • محمدعلی صابری پاسخ

    چرا آخه راننده باید عوارض شهرداری و یا مالیات ارزش برافزوده بده مگه چقدر درآمد داره آخه بی انصاف‌ها راننده اسنپ زاهدان بنزین لیتری ۱۵ تا ۲۰ تومن می‌خره روزانه ۵۰۰ تومن کار میکنه ۳۰۰ تومن پول بنزین و نهایت ۲۰۰ میمونه که اونم استهلاک ماشین؟:::: مسئولین اسنپ چرا این رو نمیفهمن از سال ۹۹ تو شهر زاهدان هیچ کرایه‌ای بالا نرفته ولی لوازم ده برابر شده روغن موتور چندین برابر شده اینو شما نمیدونید واقعا خجالت داره متأسفم از مدیریت چنین مسئولینی چند روز پیش مسافری رو بردم سمت مقصد کرایه‌اش ۴۲ تومن بود برای من ۱۲۶۰۰ واریز شد ۸۴۰ تومن هم مالیات کسر شد ۱۲ بار تیکت ثبت کردم و هیچ پاسخ درستی به من داده نشد

  • حمید پاسخ

    یه روزی باید تاوان این ظلمی که دارید به این همه راننده میکنید و بدید زمین گرده همیشه اینجوری نمیمونه

  • رضا بابای پاسخ

    باسلام چرا درخصوص افزایش کرایه صحبت نمیکنید همه کالاها چندین برابر شده کرایه تاکسی وخط واحد دوبرابر شده چرا اسنپ ۲۲درصد ورمیدارید مگه چکار می‌کنه همین که کرایه های آنلاین رو مدت ۲۴ ساعت نگه می‌دارد میدارد این سود در بانکی واسشون بصورت ترییلاردی کافی نیست بنده بصورت موقت کار میکنم اون راننده اسنپی که میخواهد بااین اجاره خونه بده وخرج بچه هاشو بده واویلا بنده واسه خرج ماشین از پس اندازه‌ای قبلیم استفاده میکنم چه برسه به خرج خانواده دست بکشید تموم آژانسهای رو تعطیل کردید همه راننده تاکسیها رو بیکار کردید همه راننده اسنپها رو بیچاره کردید

  • عباس پاسخ

    مگه راننده خدمات میگیره که مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنه ؟
    راننده‌ خدمات می دهد پس نیاید مالیات بدهد

  • مال لا پاسخ

    سهمیه بنزین رو در اسنپ قطع کردن ... عوارض رو. اضافه کردن .. بیمه هم که ندارد ... مرگ بر امریکا

  • Reza پاسخ

    اسنپ و تپسی حتی درص کمیسیونی می‌گیرند متفاوت است در کلانشهرها ۱۵ درصد با درآمد بیشتر راننده و در شهرهای دیگر ۲۰ درصد با درآمد کمتر راننده درصد می‌گیرد به اضافه ۲ درصد مالیات و عوارض اگر قانون ۱۵ درصد برای همه شهرها باید یکسان باشد و مالیات رو اسنپ و تپسی باید بدهند نهواز راننده کسر کنند همین تناقض رو شما نگاه کنید یعنی دل بخواهی هر کاری اسنپ و تپسی خواستند می‌کنند و نظارتی نیست نرخ کرایه ها هم سه ساله گران‌تر نشده یعنی باج به دولت و سرکیسه کردن راننده مشکل اینکه فقط بلدید حرف بزنید اجرا بی اجرا ماشین سی میلیونی شده سیصد میلیون کرایه همان لوازم بیست برابر کرایه ها همان این که نشد قانون

  • ناشناس پاسخ

    خانم وزیر راه شهرسازی خواهری کن در حق این تاکسی اسنپ و تپسی وماگسیم آقایان زحمتگش راننده گه بناچار گرفتار این شغل شده‌اند عوارض و طرح ترافیک برای این عزیزان در نظر گرفته نشود برای مثال اگر خانواده ای مریضی خیرو شرعی در گرفتن اسنپ یا تپسی ویا ماکسیما برای مسیری گه طرح ترافیک می‌باشد راننده به خاطر طرح ترافیک آن مسیر را قبول نمیکند چه بسا گه مریض خدا نکرده اورژانسی باشد بنابراین به این علت از گرفتن عوارض و طرح ترافیک خواهشن در حق این عزیزان زحمگش خواهری گنید یگ ارفاقی به خاطر زحمت شبانه روزی در سرما و گرما با این وضعیت اقتصادی گمگ حال زندگی این عزیزان باشید تشگر ممنون

    • حسن

      شما خودت به خودت رحم نمیکنی با کرایه نرخ تورن ۵ سال پیش کار میکنی حق دیگران هم ضایع میکنی بعد انتظار داری دیگران بهت رحم کنن. بسته دیگه خجالت بکشین تا کی کار کنی بعد هزینه استهلاک ماشینتو بری قرض کنی این اسمش شغله؟

  • علیرضا پاسخ

    تازگی ها که تپسی درخواست پیک میاد برای ماشین کمیسیون و۲۰درصد کرده.غیر از مالیات که هستش.برای خودشون۲۰درصد میگیرن بااین کرایه های مفت چرا کارمیکنید.این دولت حرف ازدین اسلام میزنه.حرام وحلال سرش چرانمیشه.حق راننده ها رو بنزین ۲سال ندادن.حروم هستش.حروم.

  • منفرد پاسخ

    مالیات وارزش افزوده دودرصد نمی شه اما ظلم هست کا اسنپ ۲۲درصد کمسیون کم کنه چرا کمسیون باید فوقش ۵درصد بشه اونم زیاده

  • حمیدرضا پاسخ

    نماینده این و تپسی فقط میرن جلسه تا از کمیسیون و درصد خودشون دفاع کنند ،، وقتی نوبت به دفاع از رانندگان میرسه، مثل بز فقط سر تکان می‌دهند ،،راننده،، خودت از حق و حقوقت دفاع کن

  • سعید پاسخ

    فقط پول زور از راننده دارن میگیرن..کرایه ها هم افتضاح.. کلأ خیلی واضح و روشن دست کردن تو جیب راننده و به هر بهانه ای پول میگیرن ازش و هیچ ارگانی هم جلو اینارو نمیگیره یا نمی‌خواد بگیره.. فقط هر وقت حرف از مسافر میشه کلی قانون میزارن ولی راننده هیچی..

  • علی پاسخ

    سامانه سماس چه خدمتی به رانندگان تاکسی اینترنتی ارائه می‌دهد که درخواست اخذ مالیات و عوارض را دارد؟ همه یاد گرفته اند از مردم بدزدند وبه یه عده مفتخور بدهند ، شما قادر به حضور در شهرداری ها نیستید تا پوستتان را نکنند ول تون نمی‌کنند اونم زیر میزی و اعداد من در آوردی و.. خدا لعنتتان کنه دزدان پست

  • بازنشسته مجیدمعزز پاسخ

    بنده بازنشسته هستم واسنپ کار میکنم، ۲۰درصد از هزینه سفر پرداختی مسافر کمیسیون اسنپ برداشته میشه!! ۲درصد عوارض برداشته میشه!! ببینید چقدر میمونه واسه راننده، بخدا مجبوریم، مجبوریم، هزینه ماشین در نمیاد٪ هیچ مرجعی هم به داد ما نمیرسه! اونوقت انتظار آرامش جامعه رو دارید!@ لعنت، لعنت، لعنت

  • حاج حبیب پاسخ

    فقط فکر چاپیدن راننده هستند شبانه روزی

  • رضا پاسخ

    کم دزدی در اسنپ و تپسی / تفریط بود، مالیات از هر سرویس و عوارضی میگیرید / اونوقت طرف جراح متخصصه با درآمد روزی اقلا ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون در روز /به مریض ابلاغ میکنه، جهت ویزیت، حتما پول نقد همراه بیاره تا با دستگاه کارتخوان شامل مالیات نشه /... اینه عدالت در ایران، از قشری که دیوارش کوتاهتره بالا برن / مالیاتم از پولدار نمیگیرن، از قشر فقیر میگیرن/

  • مجیدساغریان از سبزوار پاسخ

    باسلام .ببین کار به کجا رسوندند اونایی که تو راس کار هستند برای خدمت به مردم طوری خودشون رو گم کردند . که ملت باید برای زحمت کشی که شرمنده زن و فرزند نشن و دوندگی وکارکردن . هم التماس اینها رو بکنیم که نصف درآمد ناچیزمون رو ازمون یا نگیرند یا کمتر بگیرن .این درآمد راننده های تاکسی های اینترنتی که گنجشک روزی بحساب میاد رو هم باعوارض و درصد و...به عناوین مختلف میگیرند تا همیشه درحال گرفتاری و دوندگی برای رزق و روزی روزانه باشیم .اگه زندگی مسئولین از هرپست و مقامی رو با زندگی مردم مقایسه کنیم .خودشون 100 مردم 0 هستند ولی بازم اطاق فکر دست از جیب مردم در نمیاره یاحق

  • محمد پاسخ

    اسمش مالیات بر ارزش افزوده که شرکت در این دولت بی درو پیکر به جای اینکه خودش پرداخت کنه که درآمدی با میانگین ۳ میلیارد تومان در روز را داراست داره از راننده بدبخت میگیره که در حال حاضر با ۲۰ درصد کمیسیون به سر میبره ،خودتون رو به سخره گرفتید فقط به خاطر بازدید سایت یه چیزی سر هم میکنید کی به فکر عدالت ومظلوم هست در این دولت

  • علی پاسخ

    اسنپ هم کمیسیون 20درصدی کم می‌کنه از راننده هم مالیات بر ارزش افزوده هم عوارض شهرداری عملا 30درصد از هزینه سفر کم میشه و هیچی برای راننده نمی‌مونه با این قیمت قطعات و دستمزد مکانیک

  • حسین پاسخ

    تاکسی‌های اینترنتی فقط منافع خودشان درنظرمیگیرند چرای باید برای یک درخواست سفر۱۰۰هزارتومانی اسنپ ۲۲هزارتومان ازمبلغ دریافتی کسرکنداین منصفانه نیست

  • ناشناس پاسخ

    با تشکر از عزیزان دست اندر کار و قانون مدار 'الان مدتی هست که به لطف عزیزان خودرو سالم مانده و از کار مضاعف که اجاره خانه را تامین میکرد فاصله گرفته ام 'اخه چه معنی داره عزیزان سفر بدن منم در آمدش رو بدم مکانیک و لاستیک' فوقش تنها دارایی خانواده رو می فروشیم میدیم صاحب خانه 'تا بعد خدا بزرگه ''فقط نمیدونم چرا دوستان دولت من رو یاد سکانس را بین هود که داروغه مالیات جمع میکرد میندازن 'انگار خود دولت مردان ما هستن '

  • ناشناس پاسخ

    همیشه ظلام به مظلوم میشه از دانه درشتها و گنده ها مالیات نمی توانند بگیرن چون اونها راهکارش بلدن دفاع کنند یا دور بزنند و ریا از جیب ملت بگیرند به راننده ای که کرایه ۴۰تومانی دریافت میکند مالیات می گیرند 20ذرصد هم شرکت کن می کنه ته ش چی می مونه ظلم پایدار نمی ماند

  • ناشناس پاسخ

    آخه چرااز جانبازان که این همه جان فشانی کردن درزمان جنگ کمیسیون دریافت می‌کنید خداخود نمیاد

  • ناشناس پاسخ

    کمیسیون ۱۵ درصد اسنپ بسیار بالا و ظالمانه هست بهیچ وجه من الوجوه ما رانندگان راضی نیستیم به چه حقی ۱۵ یا ۱۶ درصد کمیسیون از راننده بیچاره کم میکنند . کمیسیون باید ۵ درصد باشه نه بیشتر

  • مهدی پاسخ

    ما‌که‌تاکسی‌سنتی‌داریم‌عوارض‌بدیم‌‌بعد‌اینترنتی‌
    متوقف‌شه‌وندن‌خنده‌دار‌نیست