| کد خبر: 266123 |

◄ برقی کردن راه آهن تهران مشهد؛ هدر دادن منابع و تمرین برقی سازی!

برقی کردن محور ریلی تهران مشهد هدر دادن منابع و تمرین برقی کردن است.

تین نیوز

با برقی کردن محور ریلی تهران مشهد هیچ تغییر معنا داری در سرعت قطارها و زمان سفر رخ نمی دهد.

به گزارش تین نیوز، محمد اسماعیل علیخانی با بیان این مطلب، در توضیح این دیدگاه خود گفت:  زیر سازی بدون تراکم و شعاع قوس ها اجازه حرکت ایمن و مداوم قطارها به میزان بیش از 160 کیلومتر در ساعت و حتی  همه مسیر با سرعت 160 کیلومتر در ساعت را نمی دهد.

وی در جمع متخصصان تین نیوز عنوان کرد: همچنین برقی کردن چنین محوری ( راه آهن تهران مشهد ) هدر دادن منابع و  فقط تمرین برقی کردن است.

علیخانی افزود:ضمن این که باید در نظر داشت اینکه برقی کردن راه آهن وابستگی خارجی ندارد، جواز مناسبی برای انجام بک کار فاقد توجیه نیست.

این کارشناس تاکید کرد: تکرار مطالعه توجیهی برای تعیین اولویت، تقدم اجرای، توجیه  مالی و اقتصادی  پروژه اطمینان از تامین منابع مالی برای اجرای پروژه درمدت بهینه - مثلا  پنج سال -  و مسائل دیگر از اهمیت برخوردار است.

علیخانی خاطرنشان کرد: این محور یک مطالعه توجیهی مربوط به حدود 50 سال قبل وسیله جارتز - ژاپن - دارد ولی در این مدت تغییرات مهمی در صنعت حمل و نقل ریلی و به خصوص قطار تندرو به وجود آمده است،  شاید احداث طول قابل ملاحظه از مسیر روی پل دیگر ضروری نباشد.

وی با بیان این که سالهاست به دلایل نا معلوم تهیه واجرای پروژه های بزرگ در کشور ما دچار یک بیماری  تکراری شده اند و آن عقد قرارداد اجرایی پروژه قبل از مطالعات توجیهی نهایی است، گفت: این  رویه موجب   تطویل دور از انتظار مدت اجرا و چند برابر شدن هزینه ها خارج از حدود متعارف و خارج شدن پروژه از توجیه و در نهایت توقف اجرا  شده است.

علیخانی افزود: در قلمروی کشور ما هیچ محوری به اندازه محور تهران قم اصفهان ( قم اصفهان در دالان جدید یعنی نیزار) استعداد و قابلیت احداث قطار تند رو را نداشته و نخواهد داشت. مطالعات توجیهی آن توسط یک مشاور معتبر خارجی انجام شده بود.

به گفته وی مداخلات وتغییرات غیرضروری بعضا غیر کارشناسی افراد مختلف در زمان ساخت مدت اجرا وبه تبع آن هزینه ها را مرتبا افزایش و  کار را به کلی از جریان عادی و توجیه خارج نمود.

این کارشناس تاکید کرد: پروژه های سالخورده در کشور ما کم  نیستند،  برای احتراز از این  بیماری واگیر دار پیشنهاد می نماید ، ابتدا مطالعات توجیهی توسط یک مشاور  مستقل خارجی معتبر( ترجیحا همان جارتز) انجام  شود و  مولفه های مهم مانند : مسیر، شهرهایی که راه آهن از آنها باید بگذرد، سرعت و مانند آن مورد بحث  و تبادل نظر و تایید مراکز مربوط و مرتبط ( حتی مجلس ) قرار گرفته و سپس  برای اجرا به پیمانکار یا  پیمانکار /فاینانسر واگذار شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • غلام 9 2

    آقای علیخانی مثل انگلیسی ها استدلال می فرمایید
    قطعا در حال حاضر اولویت دار ترین طرح ریلی ، برقی کردن مسیر مشهد تهران است
    چون یکی از مهمترین گلوگاه‌های راه آهن ایران که کشنده است را رفع می‌کند

    • یکی از کارکنان عملیاتی راه آهن 8 0

      ساخت و تهیه کشنده های برقی (لکوموتیو های برقی ) بسیار کم هزینه و ضد تحریم است که به راحتی از عهده ی داخل به صورت با کیفیت بر می آید
      مزیت دیگر لکوموتیو های برقی نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار بسیار کمتر از لکوموتیو های دیزل الکتریک فعلی است .
      و نکته آخر راه آهن برقی جلفا ،امتحان بسیار خوبی در هشت سال دفاع مقدس در تامین پایدار کالای وارده به کشور را با توجه به وجود مشکلات جنگی در جنوب را داد.
      اما متاسفانه به علت عدم وجود عزم و تمرکز مدیریتی کشور در این موضوع مهم ، تاکنون هر بار این طرح ابتر شده

    • سعید 0 4

      جناب آقای غلام عزیز
      اولویت راه آهن بهره وری بیشتر از همین خطوطی هست که تا حالا ساخته ایم. افزایش سرعت بازرگانی هست روی همین خطوطی که داریم.

    • غلام 6 0

      ممنون از التفات تون آقا سعید
      یک سوال :چرا به نظر شما بهره وری از خطوط فعلی با برقی کردن خط مشهد تهران مغایرت و تضاد داره ؟
      الان اگر خط مشهد تهران برقی بشود و ما یک لکوموتیوهای برقی کم استهلاک با کشش بسیار خوب و پایدار داشته باشیم به جای لکوموتیوهای پر خرج و پر استهلاک و ناپایدار فعلی ، بهره وری بهتر می شود یا بدتر .
      #دوقطبی_کاذب

  • علی ازاد 0 7

    موارد مطرح شده درمورد برقی کردن راه اهن تهران مشهد از طرف کارشناس ‌متخصص بزرگوار جناب آقای مهندس علیخانی به نظر اینجانب
    صحیح و شایسته توجه است
    ولی تا زمانیکه راندمان کار در ایران کمتر از یک ساعت در شبانه روز است و وضع مالی متناسبی برای نگهداری راه ها و بهره برداری شایسته از راه اهن ها نداریم
    چه نیازی به برقی کردن راه اهن داریم
    چه تهران مشهد چه تهران اصفهان
    بهتر است همین پروژه های دست اجرا را که اکثرا ده. پانزده سال اجرای آن ها طول می کشد را به سرانجام برسانیم
    انشالله در حالت بهبود وضع مالی دولت اکثر راه آهن‌های مناسب در کشور را با مشخصات هندسی لازم برقی کنیم‌
    🌷☘️

    • عباس قربانعلی بیک 1 3

      با سلام بر استاد عزیز جناب آقای آزاد
      ضمن تشکر از نظرات جنابعالی، با نظرات جنابعالی برای تهران اصفهان کاملا موافقم و چند سال پیش به آقای مهندس رحمتی و سپس به مرحوم دکتر ترکان هم این پیشنهاد را ارائه کردم، البته مهمترین دلیل آن کمبود منابع و شیطنت چینی‌ها در کنار تقاضای اولیه اندک است
      در مورد تهران مشهد موضوع برعکس است، چون منابع نداریم باید برقی کنیم
      نه برای کلاس و افزایش سرعت مانند توربوترن بلکه برای کاهش نیاز به لکوموتیوهای دیزلی
      مسافر تهران مشهد تقریباً نصف مسافر ریلی را تشکیل می‌دهد و جمع هزینه برقی‌کردن و لکوموتیوهای برقی از لکوموتیوهای دیزلی برای حمل 20 میلیون نفر در سال ارزانتر می‌شود
      این جدا از هزینه سنگین نگهداری و وابستگی زیاد آن است

  • عباس قربانعلی بیک 2 2

    متن ارسالی در پاسخ به نظرات ایشان در گروه مربوطه

    سلام و تشکر از نظرات استاد عزیز

    ۱، با حفظ سرعت ۱۶۰، اثر برقی کردن کاهش زمان سیر حدود ۴۰ درصد است
    قابل توجه اینکه اکنون زمان سیر قطارهای مسافری یازده ساعت و برای ترنست دیزلی هشت ساعت است
    ۲، با توضیح فوق برقی کردن مسیر امکان سیر رفت‌وبرگشت روزانه را فراهم و تعداد لکوموتیو گرم مورد نیاز را ۷۵ درصد کاهش می‌دهد
    ۳، وابستگی کمتر به مزایای فوق افزوده می‌شود و علاوه بر این آماده‌بکاری بیشتر آنرا تقویت مینماید
    ۴، اگر منظور شما از زمان پنج سال مربوط به تهران مشهد است که احتمالا عدد بیست اولیه آن فراموش شده
    استحضار دارید تهران قم بعنوان فاز یک سریع‌السیر تهران اصفهان سال ۷۸ توسط مرحوم دکتر دادمان افتتاح شد

    با بند پنج و توضیحات بعدی موافقم

  • ناشناس 6 0

    حداقل یک مسیر اصلی باید برقی بشه تا در عمل دیده بشه خوب و مفید هست یا نه .
    الان یک مسیر فسقلی داریم تو جلفا که برقی هست که خوبم امتحان داده اما این همه بهانه جویی های الکی

  • ناشناس 3 2

    جناب علیخانی
    نزدیک به 40درصد ترافیک ریلی مربوط به خط خراسان است دوم اینکه جهان در حال گذر از سیستم های احتراقی به برقی است سوم بحث سرعت یکی از دلایل برقی سازی است اما نه همه آن چهارم کل دنیا سیستم برقی دارند اون ها عقلشون نمی‌رسه ؟پنجم در دیزل های احتراقی آخرین چیز مصرفی برق است .‌‌....

  • سيدمرتضي ناصريان 3 2

    در مطلب استاد عليخاني بحث راه آهن پرسرعت تهران مشهد با بحث برقي كردن راه اهن موجود مخلوط شده و باعث اشكالات فاحش است. اگر شركت جارتز ژاپن قبل از انقلاب راه آهن تهران مشهد را مطالعه كرده بود قصدش برقي كردن خط موجود نبود بلكه احداث راه آهن پرسرعت را دنبال مي كرد همچنانكه در ادامه بحث آقاي عليخاني مثال تهران اصفهان را بيان نموده كه از نوع راه آهن پرسرعت است و اين نوع خطوط نيازمند احداث زيربناي جديد هستند و روي خطوط موجود نمي توان سرعت بالاي 200 كيلومتر را تجربه كرد. برقي كردن محور موجود تهران مشهد همچنان كه برخي از كارشناسان نوشته اند راه حل بسيار مهم و مفيد و ارزنده براي اين محور است تا معضل لكوموتيو رفع و خدمات مسافري به قيمت ارزان و انبوه ارائه شود و تدريجا آمده شويم تا بعد از تسلط بر فن آوري برقي به دنبال فن آوري پرسرعت برويم در غير اين صورت فن آوري پرسرعت بسيار گرانقيمت و غير اقتصادي و ناموفق خواهد شد همانطور كه در مثال تهران اصفهان اكنون در باتلاق مسائل فني و مالي گير كرده و بعد از 15 سال هنوز به پيشرفت فيزيكي ده درصد نرسيده است و منابع مالي به ميزان حدود 8 ميليارد دلار لازم دارد و معلوم نيست چگونه فراهم شود؟

  • ناشناس 3 1

    آقای علیخانی ما امید کردی ما رو برادر .
    این چی استدلالهای آبکی است

  • ناشناس 4 0

    ما چون تحریم هوایی هستیم باید یک کار جدی انجام بدیم برقی شدن خطوط ریلی می تواند راندمان و اثربخشی را افزایش دهد اما اون اقدام اساسی و بنیادین نیست که مردم ترجیح بدن از این گزینه به جای هواپیما استفاده کنند , می گویند :
    1 . قطار پرسرعت تکنولوژی بالایی دارد بله درست است اما چین بر این علم مسلط است ما اگر به چینی ها نشان بدهیم که دیگر به سمت غرب غش نمی کنیم (این به معنای غش کردن به سمت شرق نیز نخواهد بود) می توانیم حتی فراتر از بحث های عمرانی اقتصادی در جاهای دیگری با چینی ها همکاری هایی داشته باشیم و این تکنولوژی را از آن ها بگیریم .
    2 . گران است بله حتما گران خواهد بود اما امروز اگر بلیط هواپیما 1.2 میلیون تومان باشد و بلیط قطار معمولی حدودا 250 200 هزار تومان , حتی اگر بلیط قطار پرسرعت به پول امروز 700 800 هزار تومان هم دربیاد باز برای مردم گزینه جذابی خواهد بود .
    در نهایت ما گریزی نداریم جز برداشتن بار از دوش بخش فرسوده و تحت تحریم هوایی , ما بخش هوایی را با خرید هواپیماهای 20 25 ساله و با کلی عملیات عجیب غریب , زنده نگه داشتیم امروز باز می شود یک هواپیمای 20 ساله را 3 4 دور در چند کشور چرخاند و موقع پرواز از آسمان کشور اونو به زمین نشوند عملیاتی که بسیار پر هزینس ریسک بالایی داره و اون هواپیما در آستانه بازنشستگی هم ریسک پرواز بالایی داره فردا اگر این هزینه ها و ریسک ها بیشتر شود چه کار باید کرد ؟ اگر تحریم ها به شکلی جلو رفت که همین کارها را نشود کرد چه باید کرد ؟ وقتی در مورد مسئله ایی حرف می زنیم که امنیت ملی کشور به آن گره می خورد دیگر نمی شود صحبت از اقتصادی بودن یا نبودن و یا سطح فناوری بالا و ... کرد هر طور شده باید کشور در اون مسئله به جلو حرکت کنه بخوایم نخوایم مجبوریم که در مسیر تهران مشهد و تهران اصفهان , قطار پرسرعت راه بیاندازیم بعدا این خطوط باید خیلی بیشتر هم توسعه پیدا کنه .

  • علی شوقانیان 4 0

    خبرهاتون رو نگاه کنید
    یعنی نشد یه خبر خوب بزنید !
    همه کارهای دولت بده !
    این حجم از دشمنی از کجا میاد !

  • عباس قربانعلی بیک 2 1

    داوری برقی‌کردن راه‌ آهن با نگاه جاده‌ ای

    https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-266276

    در راه آهن به ویژه بخش مسافری این گونه نیست و توان لوکوموتیو تاثیر بسیار بالایی در زمان سیر قطارهای مسافری دارد