| کد خبر: 265278 |

صفر تا صد پروژه قطار ملی؛ بومی سازی تکنولوژی بوژی چه تاثیری در پروژه قطار ملی دارد؟

پروژه قطار ملی با توجه به نیاز کلان شهر تهران به واگن برای سهولت در دسترسی به ناوگان حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گرفته است.

تین نیوز

پروژه قطار ملی با توجه به نیاز کلان شهر تهران به واگن برای سهولت در دسترسی به ناوگان حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گرفته است. در گزارش زیر به معرفی، بیان ویژگی ها و جزئیاتی از این پروژه پرداخته شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از برنا، با توجه به اقدامات و افتتاح های صورت گرفته تاکنون رویکرد مدیریت ششم شهری افزایش رونق و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهری است. شاهد مثال آن نیز افتتاح هفته گذشته بود که پس از ۱۸ سال مترو پرند به همت این دوره از مدیریت شهری و همکاری دولت به مرحله افتتاح و بهره برداری رسید.

اما با توجه به افتتاح ایستگاه های مختلف در این دوره، چالشی که اکنون سیستم حمل و نقل را تهدید خواهد کرد مسئله کمبود واگن خواهد بود. برای حل این مشکل باید در کنار واردات از ظرفیت تولید داخل نیز استفاده شود که البته پروژه ای تحت عنوان قطار ملی نیز در دستورکار قرار دارد.

ماجرای پروژه قطارملی چیست؟

مبنای شروع پروژه قطار ملی از دو ماده قانونی شروع شد. مفاد قانون این دو ماده لزوم تامین دو هزار دستگاه واگن توسط دولت تا سال ۱۴۰۱ و تصریح بر این بود که به موازات تامین واگن ها، دانش فنی ساخت قطارهای مترو تا عمق ۸۵ درصد اعمال شود. در همین مورد طاهرزاده، مشاور شرکت واگن سازی تهران و مدیر کارگروه قطار ملی اظهار می کند: مدیران وقت مترو تهران و شهرداری همت کردند و با همکاری سایر ارگان ها بنای این پروژه را گذاشتند.

شروع پروژه از مردادماه ۹۸ بود که فاز طراحی و انعقاد قرارداد و ساخت قطار به مدت ۱۸ ماه طول کشید و در فروردین ۱۴۰۱ انجام گرفت. این پروژه تحت نظر یک مشاور آلمانی انجام و از شهریور ۱۴۰۰ کار نظارت مشاور آغاز شد. تکمیل تست های استاتیکی دینامیکی نیز صورت گرفت و نهایتا مجوز ساخت قطار در پاییز سال جاری اخذ شد.

پروژه قطار ملی در چه مرحله ای قرار دارد؟

در خصوص اهمیت پروژه تولید واگن ملی و میزان پیشرفت آن محسن هرمزی معاون حمل و نقل شهرداری تهران در حایشه گردهمایی تولیدکنندگان داخلی پروژه تولید انبوه قطار ملی اعلام می کند: اتفاق بزرگی با کمک دولت رخ داد و این اتفاق ثمره تلاش تمام اجزای جمهوری اسلامی است؛ بدنه دوم و سوم قطار ملی وارد سالن مونتاژ شده و بیش از ۸۰ درصد این پروژه توسط متخصصان داخلی انجام خواهد شد.

دولت در پروژه قطار ملی چه نقشی ایفا می کند؟

ناگفته نماند که کمک های دولت برای تولید واگن ملی و استفاده از ظرفیت تولید داخل برای ساخت واگن بی تاثیر نبوده است. محسن هرمزی در همین رابطه می گوید: با کمک ۷۷ میلیون یورویی دولت، قراردادها نهایی و تولید انبوه شروع شده است. همچنین ۳۰ درصد صرفه جویی ارزی به دنبال تولید هر واگن ملی را خواهیم داشت. به این ترتیب سال آینده اولین رام قطار تولید انبوه شده وارد خطوط خواهد شد. بیش از ۸۰ درصد این پروژه را با همکاری متخصصان داخلی انجام خواهیم داد.

سهم شرکت واگن سازی پایتخت در پروژه قطارملی چقدر است؟

علیرضاشیخ طاهری، مدیرعامل کارخانه واگن سازی تهران نیز در ارتباط با سهم شرکت واگن سازی پایتخت در تولید واگن ملی بیان می کند: بر اساس پروژه قطار ملی بنا داریم این پروژه را به تولید انبوه برسانیم. ۴۳درصد از سهم تولید قطار ملی به عهده واگن سازی تهران بوده و در حال حاضر باید ۱۵ رام ۷ واگنه و یک رام ۸ واگنه تولید کنیم. در حال حاضر ۳ رام ۷ واگنه در مجموعه واگن سازی وجود دارد و بعد از تاییدیه های نهایی تجهیزات اصلی نصب خواهد شد و بزودی جشن تولید اولین واگن های ساخته شده را خواهیم گرفت.

بومی سازی تکنولوژی بوژی چه تاثیری در پروژه قطارملی دارد؟

علاوه بر افزایش تولیدات داخلی، بومی سازی دانش تولیدات و پیشرفت در این حوزه از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود. هرمزی با اشاره به مسئله بومی سازی تکنولوژی بوژی بیان می کند: بوژی ساخته شده ۸۵ درصد داخلی سازی شده و به گفته شهردار در گذشته کارخانه واگن سازی بوژی باری می ساختند، ولی اکنون برای اولین بار بوژی قطار شهری به نتیجه رسیده است.

در مسیر پیشرفت تکنولوژی و دانش استفاده از دیگر کمک های دیگر شرکت های فعال در این زمینه راهگشا خواهد بود. روشن، سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت در همین باره می گوید: برای بومی سازی در حوزه حمل و نقل ریلی به حوزه فناوری های برقی وارد شدیم.

از سال ۱۳۸۳ طراحی و ساخت سیستم رانش واگن های مترو را در دستور کار قرار دادیم و با تلاش مدیران اسبق و فعلی جهاد دانشگاهی کار پیش رفت تا بتوانیم تا ۸۵ درصد حمل و نقل ریلی را با همکاری یک شرکت بین المللی بومی سازی کنیم. با تمام مشکلاتی که وجود داشت و بستر تست قطارها فراهم نبود، ولی شرکت بهره برداری مترو تهران همکاری کرد و ریسک کار را پذیرفت. با تامین منابع مالی و اجرای الزامات قطار ملی می توانیم در زمان مقرر کار تحویل دهیم.

چه کسی متولی طراحی قطارهای ملی شد؟

البته ناگفته نماند که افتخار طراحی واگن های بومی به نام شرکت مپنا ثبت شد علی امام مدیرعامل سابق شرکت مترو تهران ضمن ابراز خوشحالی بابت اینکه شهرداری تهران با جدیت پیگیر قرارداد ۶۳۰ دستگاه است و با افزایش ۲۵ درصدی این تعداد به ۷۹۱ واگن رسیده است، می گوید: گروه مپنا متولی طراحی قطارهای ملی شد و در زمان مقرری که باید، انجام شد و اخیرا نتیجه تست آن در آزمایشگاهی در کشور چک گرفته شده است. از این جهت این افتخار برای مپنا ایجاد شد که در طراحی انواع بومی ها پیش قدم شود.

طراحی و ساخت بوژی های قطار سبک خط یک متروی مشهد نیز توسط مپنا انجام شده است. واگن سازی پارس از سال ۶۳ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان راه اندازی اولیه متروی تهران ساخت بدنه متروی پایتخت را انجام داد. واگن سازی پارس از سال ۹۹ به مپنا پیوسته و امکانات ارزشمندی برای ساخت بدنه واگن های مترو، بوژی و مونتاژ نهایی قطارهای مترو دارد؛ بنابراین مپنا با تمام ظرفیت می تواند در ساخت پروژه قطار ملی فعالیت کند.

در نهایت تبلور این تجربه ارزنده را باید در اقدامات بعدی شاهد باشیم. هر چند در خصوص قراردادهای اشاره شده امید می رود که امکان افزایش ظرفیت و پتانسیل واگن سازی مورد استفاده قرار بگیرد تا سهولت در دسترسی شهروندان به ناوگان حمل و نقل عمومی صورت بگیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.