| کد خبر: 265026 |

جدیدترین ایستگاه های مترو تهران کجاست؟

اغلب ایستگاه های جدید مترو، مربوط به خط ۶ هستند. این خط از ایستگاه دولت آباد تا شهید ستاری در شمال غرب تهران ادامه دارد و توانسته دسترسی به بسیاری از نقاط شهر را تسهیل کند.

تین نیوز

اغلب ایستگاه های جدید مترو، مربوط به همین خط ۶ هستند. این خط از ایستگاه دولت آباد تا شهید ستاری در شمال غرب تهران ادامه دارد و توانسته دسترسی به بسیاری از نقاط شهر را تسهیل کند. البته علاوه براین خط، ایستگاه های جدید دیگری نیز در مترو پایتخت وجود دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، زمزمه های تأسیس مترو در تهران از سال ۱۳۷۴ شنیده می شد؛ تا جایی که در سال ۱۳۷۷ نخستین خط مترو، شروع به کار کرد و آغازگر سیستم جدیدی در حمل ونقل تهران شد. این خط در واقع، معادل خط ۵ متروی فعلی بود که تهران را از میدان صادقیه به کرج متصل می کرد.

رفته رفته، ایستگاه های جدیدتری به بهره برداری رسیدند و بر طول خطوط مترو افزوده شدند؛ تا جایی که حالا ۷ خط مترو زیر پوست شهر کشیده شده است و هر نقطه را به نقطه دیگری متصل می کنند. بااین حال، هنوز هم برخی از نقاط تهران، توسط خط مترو پوشش داده نشده اند؛ به همین خاطر، این خطوط در حال گسترش هستند.

تاریخچه شکل گیری و تکمیل خطوط مترو در تهران، بسیار پیچیده است. هر یک از قسمت های آن در برهه خاصی از زمان افتتاح شده اند و همیشه هم بر اساس یک الگوی خاص پیش نرفته اند. به عنوان مثال، خط 5 متروی فعلی در حقیقت، نخستین خط تأسیس شده در مترو تهران بوده است .

این موضوع در خصوص خط ۶ و ۷ نیز صادق است. خط ۷ که میدان صنعت را به ایستگاه بسیج متصل می کند، تکمیل شده است؛ اما خط ۶، هنوز ایستگاه هایی دارد که راه اندازی نشده اند.

اغلب ایستگاه های جدید مترو، مربوط به همین خط ۶ هستند. این خط از ایستگاه دولت آباد تا شهید ستاری در شمال غرب تهران ادامه دارد و توانسته دسترسی به بسیاری از نقاط شهر را تسهیل کند. البته علاوه براین خط، ایستگاه های جدید دیگری نیز در مترو پایتخت وجود دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

معرفی ایستگاه های جدید در خطوط مترو تهران

چندین قسمت از خطوط مترو در تهران به تازگی به آن اضافه شده اند و چند قسمت جدید هم در حال بهره برداری هستند تا در سال های آتی، راه اندازی شوند. چند مورد از جدیدترین ایستگاه ها که به تازگی ساخته شده یا در حال ساخت وساز هستند را به شما معرفی خواهیم کرد تا از تغییرات خطوط مترو در آینده نزدیک، آگاه باشید.

ایستگاه های تازه تأسیس خط ۶

در خط ۶ مترو، بیشترین تعداد ایستگاه ناتمام وجود دارد. به این خاطر که خط ۶، به عنوان مسیری تازه تأسیس شناخته می شود و هنوز تکمیل نشده است. برخی از ایستگاه های ناتمام این خط به شرح زیر هستند:

کوهسار

شهدای کن

شهران

شهر زیبا

آیت الله کاشانی

شهید نجات اللهی

بهار شیراز

سرباز

میدان خراسان

چشمه علی

ابن بابویه

میدان حضرت عبدالعظیم

حرم حضرت عبدالعظیم

در این خط، اغلب ایستگاه هایی که تردد زیادی دارند، تکمیل شده اند و سایر ایستگاه ها نیز در حال تکمیل شدن هستند. با نگاهی به نقشه مترو خواهید دید که اطراف برخی ایستگاه ها با خط چین مشخص شده است. این ایستگاه ها در حال تکمیل اند و هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده اند.

 

امتداد خط ۳ تا اسلامشهر

چندسالی هست که تصمیم اضافه شدن ایستگاهی جدید به خط ۳ مترو اتخاذ شده است. این ایستگاه در میدان نماز شهرستان اسلامشهر از توابع استان تهران واقع شده و اکنون در حال ساخت و بهره برداری است؛ به این ترتیب، ساکنین حومه تهران نیز به مترو دسترسی راحت تری خواهند داشت.

ازآن جا که اسلامشهر، پر جمعیت ترین شهرستان استان تهران است؛ جمعیت زیادی از ساکنین این شهرستان برای استفاده از مترو به ایستگاه آزادگان می آیند. با افتتاح ایستگاه میدان نماز، آن ها می توانند مستقیماً در محل سکونت خود از مترو استفاده کنند.

اتصال خط ۴ به ۶

یکی دیگر از تحولات جدید مترو در تهران، اتصال خط ۴ به ۶ است. مدتی پیش، خبری مبنی بر تغییر نام پایانه ارم سبز به ایستگاه «علامه جعفری» منتشر شد. در ابتدا گمان می شد، نام ایستگاه تغییر کرده؛ اما مشخص شد که ایستگاه جدیدی در ادامه خط ۴ ساخته شده که «علامه جعفری» نام دارد.

ایستگاه بعدی از این خط، آیت الله کاشانی خواهد بود که محل تقاطع آن با خط ۶ است. به این ترتیب، خط ۴ و ۶ مترو تهران به هم متصل می شوند. البته تقاطع دیگری در میدان شهدا میان این 2 خط وجود دارد. پس از ایستگاه آیت الله کاشانی، ایستگاه «چهار باغ» به عنوان پایانه خط ۴ در نظر گرفته شده است.

ادامه خط ۱ تا شهر پرند

همان طور که می دانید، خط یک مترو در تهران، طولانی ترین خط مترو در کشور است که شمال شهر را به جنوب آن متصل می کند. حالا چند ایستگاه هم به ابتدای این خط در قسمت جنوبی اضافه شده تا حومه شهر را به مرکز متصل کند.

این خط مترو از تجریش تا کهریزک کشیده شده؛ اما از ایستگاه شاهد- باقرشهر با انشعابی که از خط یک وجود دارد به شهر آفتاب می رسد. شهر آفتاب، بزرگ ترین ایستگاه مترو در ایران است که در ساخت آن از معماری چهل ستون اصفهان الهام گرفته شده است. در ادامه، این ایستگاه به شهر جدید پرند می رسد که البته هنوز ایستگاه آن آماده راه اندازی نیست. در میانه راه، این ایستگاه به شهرک «واوان» در اسلامشهر نیز خواهد رسید.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • پژمان سجودی 2 0

    سپاس از خبرگزاری تین نیوز
    در این خبر مطلبی اشتباه اطلاع رسانی شده
    حدود یک ماه پیش ایستگاه های شهران،شهر زیبا،کوهسار،و آیت الله کاشانی به همراه میدان کتاب از خط۷ گشایش یافتند و هم اکنون فعال هستند