| کد خبر: 264104 |

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور:

اطلس اقلیمی ایران توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو در حال آماده سازی است

در این اطلس مناطق مختلف ایران بر اساس اطلاعات بلند مدت طبقه بندی اقلیمی شده و همه داده های مرتبط با اقلیم تهیه شده است که در اختیار سازمان هواشناسی برای دسترسی عموم قرار می گیرد.

تین نیوز

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از تهیه اطلس اقلیمی ایران خبر داد و گفت: این اطلس به زودی رونمایی می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهدی رهنما درباره اطلس اقلیم ایران توضیح داد: این پروژه در سازمان هواشناسی تعریف شده و پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو مسئول تهیه آن شد.

وی با بیان اینکه از تهیه آخرین اطلس اقلیم ایران مدت زمان زیادی از گذشته، افزود: در این اطلس مناطق مختلف ایران بر اساس اطلاعات بلند مدت طبقه بندی اقلیمی شده و همه داده های مرتبط با اقلیم تهیه شده است که در اختیار سازمان هواشناسی برای دسترسی عموم قرار می گیرد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ادامه داد: در این اطلس اطلاعات بر اساس ۶ پارامتر اقلیمی مثل بارش، دما، رطوبت، باد و ... برای دوره ۱۰ ساله، ۲۰ ساله ۳۰ ساله با قدرت تفکیک مکانی یک کیلومتر در یک کیلومتر آماده شده است و بر اساس آن می توان مشخصات اقلیمی هر منطقه را با دوره بازگشت های مختلف شاهده کرد.

رهنما با بیان اینکه از این اطلس می توان در پیوست های اقلیمی استفاده کرد، افزود: این اطلس می تواند در حوزه معماری و شهرسازی، آمایش سرزمین، کشاورزی هوشمند و همچنین برای تعیین بیلان آبی مناطق استفاده شود.

رهنما گفت: برای مثال برای اینکه بفهمیم می توان در کدام منطقه محصول استراتژیک کاشت، می توان با اطلس اقلیم میزان دریافت آب و آفتاب و ... در آن منطقه را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که کاشت آن محصول استراتژیک بازدهی بیشتری دارد یا واردات آن.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و وزارت کشاورزی می توانند با کمک این اطلس و بر اساس پارامترهای اقلیمی برنامه ریزی های کلان خود را انجام دهند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.