بازدید سایت : ۴۵۱۰۷
زیان انباشته خودروسازان ۱۳۰ همت گذشت

خودروسازان در میانه سقوط به دره ورشکستگی

بررسی آخرین وضعیت صورت مالی خودروسازان (ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو) منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که زیان انباشته این صنعت -فقط در بخش شرکت‌های مادر- حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان شده و میزان بدهی نیز به ۲۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

خودروسازان در میانه سقوط به دره ورشکستگی
تین نیوز

سهم ایران خودرو از زیان انباشته حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان و از بدهی حدود ۱۳۱ هزار میلیارد تومان و سایپا نیز حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و ۹۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد.

همچنین برای پارس خودرو ۱۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته و کمتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی ثبت شده است.

در این باره، سایت خبری اخبار خودرو نوشت: انتشار صورت های مالی سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در سال ۱۴۰۱، حکایت از شناسایی ۵۳ هزار و ۸۶۷ میلیارد تومان زیان خالص دارد. جدا از رقم زیان خالص خودروسازان در سال گذشته، رقم زیان انباشته آنان نیز رکورد ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی را تا پایان سال ۱۴۰۱ به ثبت رسانده است.

خودروسازان همچنین حدود ۲۴۴هزار میلیارد تومان بدهی دارند که صرفا متعلق به شرکت های مادر است.

مجموع این ارقام، خودروسازان را در قعر یک دره ۳۷۴ هزار میلیارد تومانی از زیان و بدهی قرار داده است که اگر زیان های تلفیقی مربوط به کل گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا اعم از شرکت های زیر مجموعه و سایت های تولیدی استانی، منطقه ای و فرامنطقه ای را به آن بیفزاییم، این دره به مراتب عمیق تر و هولناک تر خواهد شد.

در این میان، ایران خودرو که طی مرحله اول فروش در سامانه یکپارچه وزارت صمت، زیر بار سنگین ترین تعهد تاریخ فعالیت خود به خریدارانش نیز رفته، با ثبت رقم حدود ۷۵ هزارمیلیارد تومان، دارای بیشترین زیان انباشته در بین خودروسازان با رشد حدود ۷۴ درصدی است.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، با توجه به این که سرمایه ثبت شده ایران خودرویی ها در بورس، اندکی بیش از ۳۰هزار میلیارد تومان است، باید اذعان داشت که زیان انباشته آن ها از دوبرابر این سرمایه هم گذر کرده است. 

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.