بازدید سایت : ۳۰۲۸۱

◄ دو مجروح و یک زندانی در درگیری شدید راننده و صاحبان کالا/ نظارت مسئولان کجاست؟

درگیری شدید بین یک راننده کامیون یخچالدار و صاحبان کالا در منطقه ای در شمال شهرستان تالش در استان گیلان موجب مصدومیت ۲ نفر و زندانی شدن یک نفر شد.

دو مجروح و یک زندانی در درگیری شدید راننده و صاحبان کالا/ نظارت مسئولان کجاست؟
تین نیوز

درگیری شدید بین یک راننده کامیون یخچالدار و صاحبان کالا در منطقه ای در شمال شهرستان تالش در استان گیلان موجب مصدومیت ۲ نفر و زندانی شدن یک نفر شد.

به گزارش تین نیوز، آنچنان که رانندگان کامیون های یخچال دار به خبرنگار ما گفته اند:  این درگیری در انبار ادنان شعبانی منطقه ویزنه مابین حویق و چوبر در شمال شهرستان تالش و در ساعت حدود ۴.۵ بعد از ظهر روز چهارشنبه دوم خرداد رخ داده است.

رانندگان یخچالدار در شرح این حادثه به خبرنگار ما گفتند: به دلیل سابقه عدم پرداخت به موقع کرایه توسط صاحبان کالا، راننده از تخلیه بار تا پرداخت کرایه امتناع می کند که ناگهان تعداد زیادی از افراد حاضر در محل به تخریب کامیون راننده مورد نظر می پردازنند و شیشه های درب و جلوی ماشین را نه با یک ضربه بلکه با قصد تهدید و ترساندن راننده خرد کرده و خسارت به کشنده وارد می کنند و قصد تخلیه بار بدون پرداخت کرایه را داشتند که همین امر منجر به شکل گرفتن درگیری بین راننده و افراد حاضر در محل که گویا کارکنان انبار مورد نظر بوده اند شده و راننده مجبور به دفاع مشروع از خود می شود.

شکستن شیشه کامیون یخچالدار

در ادامه به دلیل بیشتر بودن تعداد افراد بومی،  راننده مجبور به استفاده از وسیله ای ( نوع وسیله برای خبرنگار ما مشخص نیست) شده و همین امر موجب مجروح شدن دو نفر از افراد بومی و اعزام آنان به بیمارستان شده است. در این درگیری خود راننده نیز توسط افراد بومی مجروح شده اما رانندگان می گویند بدون ارزیابی میزان مصدومیت و بدون اعزام به پزشکی قانونی، راننده کامیون یخچالدار به زندان روانه شده است. 

رانندگانی که این خبر را اطلاع رسانی کرده اند دلیل بروز چنین درگیری هایی را عدم نظارت دستگاه دولتی متولی ناوگان یخچالدار بر این دسته از ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای، عنوان می کنند.

به گفته آنان، با وجود گسترش استفاده از ناوگان یخچالدار و نقش مهم این ناوگان در توزیع کالاهای فساد پذیر در داخل کشور و همچنین صادرات محصولات کشاورزی و محصولات تولیدی خوراکی و ارز آوری این صنف برای کشور، هنوز نه تنها زیرساخت مناسبی برای فعالیت ناوگان یخچالی جاده ای فراهم نیست بلکه مدیریت مناسبی نیز از سوی مسئولان در این زمینه وجود ندارد و خلا مدیریت دولتی ضربات جبران ناپذیری به فعالیت این صنف وارد می کند.

رانندگان کامیون های یخچالدار نداشتن سالن اعلان بار و پرداخت کرایه بر اساس تن کیلومتری که واقعی نیست ( واقعی نبودن شاخص تن کیلومتر اعلامی) در بخش یخچالی را از جمله مشکلات مهم این بخش ذکر کردند.

به گفته رانندگان ناوگان یخچالدار، بی توجهی سازمان راهداری حمل و نقل و جاده ای به مسئولیت تعیین نرخ حق توقف کامیون ها که طبق قانون، تعیین این نرخ وظیفه سازمان مورد نظر است، یکی دیگر مهمترین مشکلات این بخش است. این در حالی است که کالاهایی که با ناوگان یخچالدار حمل می شود کالاهای فسادپذیر است و اگر به موقع بارگیری، حمل و تخلیه نشود، فاسد می شود.

عدم  پرداخت به موقع کرایه های حمل و نپرداختن حق توقف کامیون ها به دلیل این که سازمان نرخ حق توقف را تعیین نمی کند، موجب این واهمه رانندگان شده است که شاید کرایه آنان پرداخت نشود و همین امر زمینه را برای درگیری بین راننده و صاحب کالا ایجاد می کند که درگیری فاجعه بار روز چهارشنبه گذشته یکی از نمونه های آن بوده است.

رانندگان کامیون های یخچالدار تاکید کردند: ایجاد سالن اعلان بار، محاسبه کرایه ها بر اساس تن کیلومتر واقعی، تعیین نرخ حق توقف کامیون ها که صاحبان بار را ملزم به بارگیری و تخلیه به موقع کالا می کند، صدور کد رهگیری برای بارهایی که با ناوگان یخچالدار حمل می شود، پرداخت به موقع کرایه های حمل کالا، جلوگیری از بومی گرایی در مراکز  بارگیری و تخلیه کالا و ... از جمله راهکارهایی است که برای بهبود وضعیت این صنف پیشنهاد می شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شهرام

    تمام رانندگان هنگام تخلیه بار در استارا مشکل درگیری با این جماعت رو سر کرایه دارند از جمله خودم.و تمام درگیری‌های منجر به دعوا سوری و از طرف خود کارگران صورت می‌گیرد جهت اخاذی از رانندگان

  • سید فخرالدین شریعتی

    اینهم نتیجه ترک فعل سازمان راه وترابری پس از چند سال از راه اندازی نکردن سامانه پاک و........
    که خبرهای واصله هم حاکی از زندانی شدن این همکار بخاطر دفاع از جان ومالش میباشد

  • ظفرعظیمی مهر

    کرایه باید قبل از بارگیری توسط شرکت حمل ونقل از صاحب کالا وصول و در حساب باربری باشد .راننده هم کمیسیون پرداخت نکند وبه محض تحویل وتخلیه کرایه توسط باربری به راننده واریز گردد تنها چاره وراه کار همین است مقصرباربری ها هستند به صاحبان کالا میگویندشماره کارت از راننده میگیری راننده که رفت هروقت داشتی بریز حساب راننده دیروزود مهم نیست.

  • ناشناس

    مملکت شده بی در وپیکر .هرکس هرجوربتونه زورمیکه

  • مریم

    این وضعیت برخورد با رانندگان زحمت کش در شمال کشور ناشی از این واقعیت! هست که بس که شمالی ها آدم های با انصاف و مهمان نوازی هستند!!!! دوست دارند! پول رانندگان رو پرداخت نکنند که چند وقت مهمان شون باشند!...

    • بیکار

      همه جا آدم خوب وبد داره گرچه با بی نظارتی ونداشتن پشتوانه همیشه راننده دیوار کوتاه است

  • ممد

    درجواب مریم
    کجای دنیا مهمان را کتک میزنن؟رسم مهمان نوازی شمالی ها حمله ووحشیگریه؟
    بایدتمام راننده های کامیون بخاطرخطرات شغلیشون و حفاظت ازجان ومالشون مسلح بشوند تا ببینم کدوم بی پدر ومادری جرات میکنه حقشو بخوره.

  • ناشناس

    حق رانندگان عزیز همیشه خورده شده الان برج ۳ هستیم هنوز کرایه ها تغییر نکرده ولی لوازم یدکی ولاستیک و روغن چند برابر شده دستمزد تعمیر کارها هم بدتر از همه

  • ظفرعظیمی مهر

    سلام .درجواب خانم محترم مریم که بحث منطقه ومهمان نوازی شمال را مطرح فرمودند بنده به عنوان یک راننده کرمانشاهی باید عرض کنم شمال وگیلان از بهترین مردمان واز امنترین استانها برای رانندگان وکامیونداران وبار وامانت مردم است درخصوص این قضیه مارانندگان در تمام نقاط ایران مشکل داریم وهرچی ابعاد وتناژ وارزش کالا بالاتر باشدنتیجه صاحب بار قدرت وثروتمندتراست واینجاست که رانندگان امیدی به دریافت کرایه ندارند اگر یک خاور یک بار با ارزش دویست میلیون وکرایه پنج میلیون تومان حمل میکند هرگز با صاحب بار به تنش منتج نمشود وفوری پنج میلیون کرایه را دریافت میکند مشکل دریافت کرایه بایستی قبل ازحرکت انجام شود صاحب بار مجبور شود قبل از حرکت وبارنامه کرایه را یا درسامانه پاک پرداخت آنی کرایه ها واریز کند که متاسفانه سامانخ پاک با مقاومت ومخالفت باربری های قدرتمند احرایی نشد اما به هرحال تا چندنفر برای کرایه کشته نشدن بایستی این معظل بزرگ رانندگان حل شود رانندگان امروزه درتمام ایران امیدی به دریافت کرایه ندارند وهرکامیون پس ازتخلیه کردن بایستی چندروز در مقابل انبار صاحب کالا تحصن کند تا کرایه دریافت کند واین خوابیدن چند روزه یک کامیون برای دریافت کرایه در طولانی مدت حمل ونقل را نابود میکند باربری ها کمیسیون خود را نقد میگیرند ودرمقابل پرداخت نشدن کرایه تعهدی ندارند ۱۴۱ هم هیچ کاری نمیکند پس تنها کار همان که قبل ازحرکت صاحب بار کرایه را درحساب باربری واریز کند وراننده کمیسیون به باربری ندهد باربری بعدازتخلیه کمیسیون خود را کسر کند واصل کرایه باقیمانده را به حساب راننده واریز کند امروزه ۹۵ درصدتاجزان وحسابداران بدحساب هستند وبه بهانه ی پرداخت زیاد بوده فردا وفرداهای دیگر شنبه وآن شنبه کی بیاید خدا میداند.تنها راه فقط پرداخت کرایه قبل ازحرکت وکمیسیون باربری هم پرداخت نشود تاباربری مجبور باشد همراهی کند .

  • مرتضی

    باعرض سلام وادب خدمت شما.....بیشتر مشکلات وسایل نقلیه ماچه باربری چه مسافربری برمیگردد به نداشتن زیر ساختهای درست ازنظر نظارتی ومدیریتی ....اگر قانونی گذاشته شود وقانونگذار آنرا برای طرفرقرارملزم به اجراکند دیگر این مشکلات پیش نخواهد آمد مثلا کرایه ی حمل رامن دیده ام شاید هفته ها مخصوصا شرکتهای دولتی پرداخت نمیکنند وهیچ قانون حمایتی برای رانندگان وجود ندارد بهترین راه ملزم کردن باربری ها جهت دادن کرایه وطرف شدن باربری باشرکتهاست چون شرکت به شخص میتواند خدای نکرده زور بگوید ولی به باربری چون همیشه به آنها نیازدارد نه .یاعلی