| کد خبر: 255128 |

چالش جای پارک خودرو در اراک

امروزه افزایش تردد وسایل نقلیه در سطح شهرها و کلان شهرها علاوه بر افزایش میزان آلودگی هوا و ترافیک شهری، معضل بزرگ کمبود پارکینگ و جای پارک خودروها را نیز به وجود آورده است.

تین نیوز

بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند که پیامدهای بسیاری مثل افزایش حجم خودروهای شخصی و نبود محل پارک آن ها را به همراه دارد، رشد غیراصولی شهر، توسعه تجاری و گردشگری و رعایت نکردن قوانین و ضوابط پارکینگ از جمله عواملی است که به این مشکل دامن می زند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، امروزه افزایش تردد وسایل نقلیه در سطح شهرها و کلان شهرها علاوه بر افزایش میزان آلودگی هوا و ترافیک شهری، معضل بزرگ کمبود پارکینگ و محل پارک خودرو ها را نیز به وجود آورده است که ریشه آن را می توان در نبود زیرساخت های شهری، وجود خیابان های باریک، رعایت نکردن فرهنگ رانندگی در پارک صحیح خودروها و کمرنگ شدن حضور پلیس راهور با توجه به سامانه های ثبت تخلف سیار دانست که بر اثر این عوامل عده زیادی دچار معضل فرهنگ «خود فقط بینی» شده اند، یعنی آن ها مهم نیست که ممکن است با پارک خودرو در ایستگاه تاکسی یا اتوبوس، سایر شهروندان برای عبور و مرور دچار مشکل شوند، مهم فقط این است که خودشان بروند، کارشان را انجام دهند و بازگردند.

پارک کردن های نابه جای خودروها در حاشیه خیابان ها هرچند یک مسئله فرهنگی به شمار می آید اما چندان بی ربط به زیرساخت ها نیست، زیرا چنانچه در احداث تمام ساختمان ها شامل تجاری و مسکونی که هر روز آسمان را می خراشند، پارکینگ های مناسب نیز در نظر گرفته می شد، در حال حاضر در محله ها و خیابان های کم عرض شهرها مشکلات ترافیکی کمتری وجود داشت.

تعیین کاربری ساختمان ها و واحدها نیز در این مقوله حائز اهمیت است اما این موضوعات در طول زمان و با همت مدیران شهری می توند گام به گام رشد و توسعه پیدا کنند و زیرساخت های شهر برای کنترل ترافیک آماده شود اما آنچه در حال حاضر اهمیت دارد، انجام کارهای فرهنگی برای بهبود فرهنگ ترافیک و افزایش مسئولیت پذیری شهروندان بسیار است، زیرا قبل از آن که پارکینگ های مجهز داشته باشیم، به شهروندانی نیاز داریم که بتوانند ضرورت صرف زمان و پرداخت هزینه را برای پارک خودروهای خود درک کنند.

در کلان شهری مانند اراک که طی دهه های اخیر جمعیت آن رو به افزایش بوده است، این مشکل به شکل پررنگ تری خودنمایی می کند؛ مردم این شهر مجبور هستند برای رفع هرگونه احتیاجی، روزانه به مرکز این شهر سفر کنند، از مراکز درمانی و تجاری گرفته تا مراکز فرهنگی و آموزشی همه و همه در هسته مرکزی این شهر متمرکز و همین امر موجب شلوغی خیابان ها شده است و کوچه پس کوچه های این محدوده همواره از خودروهای شخصی پر شده است.

تک هسته ای بودن شهر اراک تنها یکی از عوامل ایجاد این مشکل است، مشکل دیگر نبود فرهنگ سازی در استفاده مردم از پارکینگ های عمومی است و دیگر اینکه در ساختمان های عمومی مانند بانک ها یا درمانگاه ها نیز پارکینگ برای مراجعه کنندگان پیش بینی نشده است.

راه های مختلفی برای رفع این مشکل می توان پیشنهاد کرد که از جمله مهم ترین آن ها مرکززدایی از شهر است که در بلندمدت تحقق پذیر خواهد بود، از راه حل های موقت نیز می توان به احداث پارکینگ های مکانیزه یا آسانسور (بالابر) پارکینگ در سطح شهر و استفاده از برنامه هوشمند برای یافتن جای پارک اشاره کرد.

 

تعریف الگوهای ایده ئال گرایانه در مرکززدایی از شهر کارساز نیست

مسعود آبائی، کارشناس ترافیک شهری می گوید: بسیاری از مراکز تجاری و درمانی اراک در هسته مرکزی این شهر مستقر شده است که همین امر موجب تراکم جمعیت در این محدوده می شود، برای نمونه همچنان که مشاهده می کنیم این گونه مراکز در خیابان های شهید بهشتی، شهید شیرودی و عضد در اراک رو به افزایش است و ناوگان حمل ونقل عمومی شهر نیز پاسخگوی تمام مراجعات مردمی در این محدوده نیست.

وی می افزاید: از طرفی برای بانک ها، مراکز پزشکی و دیگر مجموعه هایی که در این محدوده فعالیت دارند، اگر پارکینگی پیش بینی شده باشد، مختص کارکنان است و برای مراجعه کنندگان هیچ گونه تمهیداتی در نظر گرفته نشده است.

این کارشناس ترافیک شهری با بیان اینکه مجموع این عوامل باعث شده است رانندگان تعداد زیادی از خودروها که به این محدوده سفر می کنند، به پارک وسایل نقلیه شخصی خود در کوچه پس کوچه های شهر بپردازند و باعث افزایش ترافیک در این معابر شوند، تصریح می کند: حال اگر مدیریت شهری قصد مرکززدایی از شهر را دارد، باید برنامه ای دقیق و مدون در این خصوص ارائه کند و بر مبنای آن عملیات اجرایی را مرحله به مرحله پیش برد، چرا که تعریف الگوهای ایده ئال گرایانه در این زمینه کمکی نخواهد کرد.

وی پیشنهاد می کند: می توان با پیش بینی پارکینگ های مکانیزه که قابل جمع آوری و استقرار در نقاط مختلف شهری است، به طور موقت این مشکلات را رفع کرد اما نکته مهم تر فرهنگ سازی عمومی است که مورد غفلت قرار گرفته است.

آبائی ادامه می دهد: با اینکه در بسیاری از نقاط شهر پارکینگ وجود دارد اما شهروندان از این ظرفیت ها استفاده نمی کنند و خودروهای خود را در کوچه پس کوچه ها پارک می کنند که این موضوع اهمیت فرهنگ سازی را به مدیران شهری یادآور می شود.

 

در نوار دوم هسته مرکزی اراک باید پارکینگ احداث شود

علی چگینی، رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه از سال گذشته اعتباری معادل ۴۰ میلیارد تومان برای احداث پارکینگ های عمومی این کلان شهر در نظر گرفته شده و تا کنون حدود دو هزار پارکینگ در سطح اراک احداث شده است، می افزاید: حدود ۵۰۰ پارکینگ به این تعداد افزوده خواهد شد و در سال جدید نیز زمینی برای احداث پارکینگ در خیابان محسنی در مالکیت شهرداری قرار گرفته است.

وی می افزاید: در حال حاضر باید تا جایی که می توانیم پارکینگ هایی را نوار دوم هسته مرکزی شهر احداث کنیم، زیرا پارکینگ کافی در هسته مرکزی شهر وجود دارد و در سیاست گذاری ها در هسته مرکزی شهر رویکردی اتخاذ شده است که کاهش تراکم و تنش های ترافیکی در این محدوده را دنبال می کند.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان می کند: در نظر داریم بخش عمده ای از هسته مرکزی شهر به پیاده راه ها اختصاص پیدا کند و از همین رو با کاهش ترافیک در این معابر، پارکینگ های موجود در این محدوده پاسخگوی نیاز شهروندان خواهد بود.

وی تاکید می کند: ضوابط شهرسازی را نیز باید به گونه ای پیش ببریم که از این پس شاهد این حجم از پارک خودروها در حاشیه معابر شهر نباشیم و احداث مراکز خرید و فروش میوه و تره بار در نقاط مختلف شهر یکی از طرح هایی است که اجرای آن در این راستا آغاز شده است و باعث کاهش مراجعات مردم به هسته مرکزی شهر خواهد شد.

چگینی ادامه می دهد: ناوگان حمل ونقل عمومی شهر نیز از نظر کمی به میزان مطلوبی رسیده است، لذا باید در کاهش زمان سفر و فرهنگ سازی برای استفاده شهروندان از حمل ونقل عمومی شهر برنامه ریزی هایی داشته باشیم که این امر نیز در کاهش ترافیک مؤثر خواهد بود و در نتیجه نیاز شهروندان به پارکینگ نیز کمتر خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    از بس شهردارهای روشنفکر وآینده نگر داشته است

  • ناشناس 1 0

    فقط مردم اراک نیستند که جای پارک ندارند از اطراف اراک هم بخاطر خرید یا کار اداری یا بیمارستان ودرمان هم از شهرستان ها وشارها میان جای پارک نیست وبه دلیل اینکه هم مرکز خرید وهم خدمات درمانی وپزشک هم ادارات در سه خیابان اراک خلاصه شده باغ ملی عباس اباد وخرم اگر فقط یک انتقال از این سه گروه به مکانی خارج از این محدوده وخیابان طرح ریزی میشد اینقدر شلوغ وپر ترافیک نبود