| کد خبر: 254752 |

◄ « محمدی بخش » و تداوم وجود ناوگان هوایی فرسوده در ایران

حمل و نقل هوایی نقشی بزرگ در صنعت گردشگری هر کشوری دارد. بر اساس آمار هوانوردی ایران، کمتر از ۳ درصد جابجایی مسافر توسط ناوگان هوایی صورت می پذیرد.

تین نیوز

حمل و نقل هوایی نقشی بزرگ در صنعت گردشگری هر کشوری دارد. بر اساس آمار هوانوردی ایران، کمتر از ۳ درصد جابجایی مسافر توسط ناوگان هوایی صورت می پذیرد.

به گزارش تین نیوز، براساس نیازسنجی های وزارت راه و شهرسازی، ایران تنها برای پوشش تقاضای سفرهای داخلی به بیش از ۵۵۰ هواپیمای مسافری نیاز دارد در حالی که هم اکنون تعداد ناوگان فعال مسافری ایران کمتر از ۱۶۰ فروند است.

علاوه بر این با توجه به ظرفیت فرودگاهی کشور ، ظرفیت استفاده از فرودگاه های کشور کمتر از ۶۵ درصد است. علاوه بر این سن ناوگان هوایی کشور نیز بالای ۲۰ سال است. با آغاز به کار دولت سیزدهم ، محمد محمدی بخش از سوی رستم قاسمی برای مدیریت و سیاستگذاری امور حمل و نقل هوایی، به عنوان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری انتخاب شد.

محمدی بخش نیز در برنامه های پیشنهادی خود، نوسازی ناوگان هوایی، اجاره یا خرید هواپیما، افزایش مقاصد پروازهای داخلی و خارجی و توجه به صنعت گردشگری را از جمله برنامه ها و راهکارهایی بیان کرد که موجب افزایش سهم حمل و نقل هوانوردی در جابجایی بار و مسافر می شود.

وی همچنین مهمترین برنامه عملیاتی و اجرایی خود را برای بالا بردن کیفیت خدمات هواپیمایی هما، نوسازی ناوگان هما بیان کرد.

رشد بالای تقاضای سفر، کمبود شدید ناوگان هوایی، فرسودگی و زمین گیر شدن تعداد بسیاری از ناوگان هوایی، که زمین گیر شدن  هواپیماهای ATR شرکت هما از آن جمله است و تحریم های فلج کننده صنعت هوانوردی از دلایل بحران موجود در صنعت هوانوردی ایران است. هرچند محمدی بخش با وعده نوسازی و افزایش ناوگان، سکاندار امور مدیریت و سیاستگذاری شد اما وی قطعا به خوبی می داند مشکل کار از جایی است که نه برنامه های او و نه شخص دیگری نمی تواند صنعت هوانوردی را نجات بدهد.

بررسی ها نشان می دهد که در وضعیت صنعت هوایی کشور نه تنها بهبودی حاصل نشده بلکه بحران های آن افزایش یافته است. به طوریکه نوعی رهاشدگی در صنعت هوایی موجود است .

نگاهی به آمار رسمی نشان می دهد در پایان سال ۱۴۰۰ تعداد مسافران پرواز های داخلی به نسبت سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است. علاوه بر این تاخیرهای زیاد، کمبود بلیت و دو نرخی بودن بلیت ها و حتی دلاری بودن فروش پرواز های داخلی به مسافران خارجی به نرخ  دلار و .... نارضایتی گسترده ای را ایجاد کرده است‌.

هم اکنون بیش از ۲۱ شرکت هوایی، خدمات مسافری و باری را در صنعت حمل و نقل هوایی بر عهده دارند که به نظر می رسد تاکنون سازمان هواپیمایی کشوری توانایی، مدیریت، نظارت و حتی سیاستگذاری بر امور آنها را نتوانسته است به خوبی اعمال کند و با حضور محمدی بخش این نظارت نیز کاهشی شده است.

 برای تحول در صنعت هوانوردی نیاز به مردانی احساس می شود که جسارت تصمیم های سخت را داشته باشند. مدیرانی که بتوانند با بهره گیری از راهکار های مناسب نسبت به افزایش نوسازی ناوگان و همچنین نظارت بر شرکت های هوایی و به طور کلی سیاستگذاری امور هوانوردی اقدام نمایند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 1

    گزارش تون چقدر غلط املایی داره

  • ناشناس 1 1

    تحریم های فلج کننده صنعت هوانوردی چه ارتباطی به محمدی بخش داره؟ صنعت هوانوردی سالهاست که درگیر تحریم هاست.

  • ناشناس 5 1

    اگر در کشور سیستمی وجود داشت تا آمارهای اعلامی از سوی مسئولان را رصد میکرد و در صورت مغایرت با واقعیت برخورد تخلفاتی با اعلام کننده آمار میکرد امروز وضعیت بهتری در مدیریت دستگاههای دولتی داشتیم. وقتی آمار سازی میکنند و یا با عباراتی همچون هواپیمای فعال و عملیاتی آمارهای غیر واقعی میدهند و برخوردی هم صورت نمیگیرد نباید انتظار بهبود وضعیت داشت.

  • حمید 1 1

    احتمالا هواپیمایی که ساخته شده،یکی از سهام داران هست،یعنی ما تولید مکنیم بقیه هواپیماها از دور خارج بشه،داره بازار گرمی میکنه