| کد خبر: 254518 |

رفع تعهد دلارهای ۲۸۵۰۰ تومانی از کدام دستگاه مطالبه شود؟

از اواخر زمستان سال 1401 بحث آغاز سیاست تخصیص ارز 28 هزار و 500 تومانی نیما برای کالاهای اساسی مطرح شد که به نظر می رسد دلیل این تصمیم نیز شرایط تورمی و کنترل قیمت کالاهای اساسی است.

تین نیوز

با توجه به تجربیاتی که در ابتدای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به وجود آمد، این انتظار وجود دارد تا دستگاه های مسئول از جمله گمرک ایران و یا بانک مرکزی لیست کالاهایی که ارز ۲۸۵۰۰ دریافت و رفع تعهد ارزی خود را انجام دادند را منتشر کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، از اواخر زمستان سال 1401 بحث آغاز سیاست تخصیص ارز 28 هزار و 500 تومانی نیما برای کالاهای اساسی مطرح شد که به نظر می رسد دلیل این تصمیم نیز شرایط تورمی و کنترل قیمت کالاهای اساسی است.

با توجه به تجربه ارز 4200 تومانی و بحث های متعددی که در خصوص این ارز به وجود آمده بود این ضرورت وجود دارد تا لیست رفع تعهد ارزی به منظور شفافیت و جلوگیری از چالش های پیش آمده در خصوص ارز 4200 تومانی منتشر شود. نکته دیگری که وجود دارد دستگاه متولی انتشار این لیست است که باید در این مورد اقدام کند. در این بین به نظر می رسد که گمرک ایران و بانک مرکزی این لیست را در اختیار دارند و باید دید کدام یک مسئولیت این موضوع را می پذیرد.

لازم به ذکر است، یکی از ایراداتی که اجرای سیاست ارز 4200 تومانی داشت این بود که در ابتدا به کلیه کالاها تعلق گرفت و این موضوع سبب هدر رفت منابع ارزی کشور برای واردات کالاهای مصرفی شد. بنابراین درخواست انتشار لیست رفع تعهد ارزی از این جهت اهمیت دارد تا مشخص شود که چه کالاهایی ارز 28 هزار و 500 تومانی دریافت کرده اند و از تکرار تجربه اشکال در تخصیص ارز 4200 تومانی جلوگیری شود.

گفتنی است، بحث حذف ارز 4200 تومانی در بودجه سال 1400 مطرح شد اما با توجه به تبعات و تحمیل شوک تورمی این حذف منتفی شد. با این وجود مسئله حذف ارز ترجیحی مجددا در بودجه سال 1401 مطرح و به تصویب رسید. دولت به منظور فراهم کردن زیر ساخت های حذف ارز ترجیحی این اقدام را حدود سه ماه به تاخیر انداخت و از خرداد ماه این سیاست را اجرایی کرد.

پس از این اقدام دولت اعلام کرد مابه التفاوت حذف ارز ترجیحی را در قالب طرح مردمی سازی یارانه ها به مردم پرداخت خواهد کرد و به این ترتیب یارانه ریالی ارز 4200 تومانی شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.