| کد خبر: 252530 |

تحقق مدیریت صحیح بحران با هم افزایی

کاپیتان محمدی بخش در نخستین رویداد مدیریت بحران ایران قوی 1401، علت کاستی ها و نواقص در فرآیند مدیریت بحران را عملکرد جزیره ای عنوان کرد.

تین نیوز

کاپیتان محمدی بخش در نخستین رویداد مدیریت بحران ایران قوی 1401، علت کاستی ها و  نواقص در فرآیند مدیریت بحران را عملکرد جزیره ای عنوان کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، محمدی بخش با تاکید بر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری در مدیریت بحران در مباحث نظری، دستورالعمل ها و آئین نامه ها کاملا غنی است، افزود: اما هنگام بروز و پیشگیری از بحران همواره دچار نقص هستیم، بنابراین برگزاری این مراسم طلیعه ی خوبی جهت رفع نواقص است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به هم افزایی و تجمیع اطلاعات در فرایند مدیریت بحران، خاطرنشان کرد: بحران در صنعت حمل و نقل هوایی صرف نظر از سایر حوزه ها از تعریف متفاوتی برخودار است چرا که بخشی از بحران ها مربوط به سوانح و حوادث هوایی، فرودگاهی و بخشی در خارج از فرودگاه است.

وی افزود: برای حوزه فرودگاهی کاملا نفرات آموزش دیده و دستورالعملها، مبانی و شرح وظایف مشخص وجود دارد اما بخشی از بحران ها مربوط به سوانحی است که خارج از سرزمین فرودگاهی رخ می دهد و در آنجا علی رغم اینکه از سوی ایکائو تکالیفی بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری نهاده شده اما به دلیل عدم مدیریت واحد و ورود دستگاههای مختلف دچار اشکال می شویم.

کاپیتان محمدی بخش بیان کرد: در حوزه هوایی دستورالعمل سیستم مدیریت ایمنی (SMS) به عنوان اسناد بالادستی از سوی ایکائو به ما ابلاغ شده و ما نیز به عنوان سند جامع ایمنی هوانوردی به همه دستگاهها ابلاغ و خودمان ملزم به اجرای آن هستیم و هر سال یکبار مورد ممیزی دستگاه های جهانی قرار می گیریم و به تمامی دستگاههای  ذیربط دسترسی دادیم تا در بخش های پیشگیرانه، حین و بعد بحران متناسب با آن برنامه ریزی داشته باشند.

اثر بخشی صنعت حمل ونقل هوایی در تمامی بحران ها

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: آنچه صنعت هوایی را با سایر موضوعات متفاوت می کند نقش این بخش در سایر حوزه هاست و در تمامی بحران ها اثربخشی این حوزه بسیار مشهود و پررنگ است.

وی با تاکید بر اینکه بخش هوایی باید متناسب با هر بحرانی آماده باشد، افزود: امکانات و تجهیزات بخش هوایی متناسب با بحران ها و تهدیدات کافی نیست.

خود کفایی بخش هوایی در حوزه اطفای حریق

کاپیتان محمدی بخش به عدم تناسب ناوگان هوایی به ویژه بخش بالگردی با تعداد جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: آن جایی که بخش هوایی متناسب با آن توسعه یافته از ظرفیت نیروهای مسلح استفاده شده است و امروز در حوزه اطفای حریق به خودکفایی رسیده ایم چرا که این مهم با هم افزایی با دستگاه متناظر در نیروهای مسلح و اقدام به موقع و در لحظه محقق شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه با هم افزایی بحران به صورت صحیح مدیریت خواهد شد، افزود: امروز برای اینکه بتوانیم در بحران ها به تمامی بخش ها کمک کنیم به جز بخش هواپیما در حوزه بالگرد در حال توسعه هستیم. برهمین اساس توسعه بالگرد در سند برنامه 10ساله در دستور کار قرار گرفته است و در حوزه استفاده از پهپادها نیز می توانیم اطلاعات راشناسایی و با پایش هوایی در ارسال دیتا موفق باشیم.

کاپیتان محمدی بخش با بیان اینکه علی رغم غنی بودن در حوزه نظری و دستورالعمل اما در حوزه اجرای رزمایش و تمرین دچار اشکال هستیم، افزود: ضروری است براساس تهدیدات، مانور سالانه ی چند مرحله ای و ارتقا یافته، تعریف شود و به صورت تجمیعی وارد مانور عملیاتی شویم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه چنانچه برنامه علمی و عملیاتی با محوریت ستاد بحران کشور اجرا شود، نواقص برطرف خواهد شد، افزود: در اجرای رزمایش موظف می شویم پس از احصاء نقص ها، سخت افزار، نرم افزار و دیتا را افزایش خواهیم داد.

وی به ایجاد مرکز کنترل اطلاعات، تاکید کرد: در اجرای رزمایش نواقص معلوم می شود و با تعیین بودجه در سال بعد از آن، تکلیف برای رئیس دستگاه مشخص خواهد شد.

کاپیتان محمدی بخش تصریح کرد: برای جلوگیری از گسست در تصمیم و سرگشتگی در بحران، اجرای مانور سالانه متناسب و درخور تهدیدات منطقه ای و فرامنطقه ای در حوزه های سیاسی و بلایای طبیعی براساس دستورالعمل واحد ضروری است.

در ادامه این مراسم از علی لطفی جانشین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل تقدیر شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.