| کد خبر: 251808 |

تعطیلی ۵ واحد ساخت «لنج» در کنارک

رئیس شورای شهر کنارک از توقف فعالیت تعدادی از کارگاه های تولیدکننده انواع شناور صیادی در کنارک و بیکاری کارگران شاغل در آنها در سال های گذشته خبر داد.

تین نیوز

رئیس شورای شهر کنارک از توقف فعالیت تعدادی از کارگاه های تولیدکننده انواع شناور صیادی در کنارک و بیکاری کارگران شاغل در آنها در سال های گذشته خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، ابراهیم فروزان مهر از توقف فعالیت کارگاه های تولیدکننده انواع شناورهای صیادی در کنارک خبر داد و به خبرنگار ایلنا گفت: بندر کنارک در حاشیه ساحلی آب های دریای عمان واقع شده است. این بندر با بیش از ۵ کارگاه، بزرگترین مرکز ساخت شناور و پایتخت صیادی در کشور است که طی چند سال گذشته فعالیت آنها با تعداد زیادی کارگر به دلیل عدم صدور مجوز ساخت لنج و آب اندازی شناورها کوچک و بزرگ، متوقف شده است.

او با بیان اینکه عامل اصلی تعطیلی این واحد عدم صدور مجوز برای ساخت شناورهای صیادی همانند «لنج» ازسوی سازمان شیلات و اداره بنادر ودریانوردی است، تاکید کرد: تعطیلی این کارگاه ها در حالی انجام شده که سایر شهرستان ها و استان های همجوار مشغول ساخت لنج و فروش آن به ملوانان بندر کنارک هستند.

به گفته وی؛ در کنار این واحد های تولیدکننده انواع شناور دستکم ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارگر ماهر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول کار بودند که این موضوع باعث بیکاری آن ها شده است.

رئیس شورای شهر کنارک با بیان اینکه اشتغال در حوزه صیادی به نسبت جمعیت بی نظیر است، گفت: صیادی در آب های دریای عمان امکان اشتغال حدود ۹ تا ۱۰ هزار نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است.

به گفته وی؛ در بحث اشتغال جدا از بندر کنارک، جوانان مناطق همجوار همانند شهر چابهار، ایرانشهر، نیک شهر و حتی زاهدان برای اشتغال در حوزه صیادی به کنارک سفر می کنند.

رئیس شورای شهر کنارک افزود: سال هاست شرکت های لنج سازی «منصور»، «نوح»، «نصیر» و دو واحد دیگر در کنارک غیرفعال شده اند و باتوجه به نیاز ملوانان کنارک به لنج، این محصول توسط استان های همجوار ساخته و به بندر ارسال می شود. این درحالی ست که لنج های ساخته شده در کنارک از کیفیت بهتر و مرغوبتری برخوردارند.

وی گفت: در طول سال های گذشته متاسفانه برخی مانع تراشی ها جلوی فعالیت سازندگان لنج را گرفته و اگر هم لنجی ساخته شود، مانع از آب اندازی آن می شوند.

عضو شورای شهر کنار با بیان اینکه درحال حاضر کارگاه هایی که فعالیت تولیدی آن ها تعطیل شده به کار تعمیرات انواع شناور روی آورده اند، در ادامه اظهار داشت: هریک از این کارگاه های بزرگ شناورسازی با میلیاردها تومان سرمایه ی شخصی برای ایجاد اشتغال و خودکفایی در تولید ساخته شده اند اما تحت حمایت نیستند.

به گفته وی، در کنار تعطیلی کارگاه های ساخت انواع شناور از چندین سال پیش به این سو، سازمان شیلات مجوز صید به همه ملوان های لنج های صیادی و شناورهای موجود در کنارک را نمی دهد.

رئیس شورای شهر کنارک افزود: حدود ۲۰۰فروند لنج در بخش صیادی در آب های شهرستان کنارک در حال فعالیت هستند که در هر فصل صیادی حدود ۱۰۰ لنج قدیمی تر مجوز صیادی دریافت می کنند. در هر لنج نیز ۴۰ تا ۵۰ ملوان به صورت مستقیم فعالیت می کنند.

او گفت: شغل صیادی سخت و زیان آور است و یک صیاد ممکن است، روزها و هفته های متمادی روی شناور باشد. ندیدن خشکی تا شعاع ۲ تا سه هزار کیلومتری یکی از عواملی است که به مرور مشکلات روحی و روانی زیادی برای صیادان ایجاد می کند.

فروزان مهر در ادامه اظهار داشت: کشور ما کمترین بهره برداری از آب های آزاد را در صید آبزیان نسبت به سایر کشورها دارد با این حال مجوز برای ساخت لنج و صید داده نمی شود.

عضو شورای شهر کنارک افزود: در شرایط کنونی، اشتغال جوانان دارای اهمیت است وحمایت از صید می تواند جمعیت زیادی از جوانان را شاغل کند.

وی با بیان اینکه انتظار صیادان کنارکی؛ صدور مجوز صیادی و تامین سوخت است، گفت: لازم است از شرکت های سازنده انواع شناور که با هزینه های میلیاردی اقدام به ساخت شناور و اشتغال زایی می کنند، حمایت شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.