| کد خبر: 249979 |

۵۰ کیلومتر از پروژه‌های بزرگراهی خراسان جنوبی افتتاح می‌شود

همزمان با سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی ۵۰ کیلومتر از پروژه‌های بزرگراهی این استان مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

تین نیوز

همزمان با سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی ۵۰ کیلومتر از پروژه‌های بزرگراهی این استان مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، فردا همزمان با سفر رییس جمهور به استان خراسان جنوبی ۵۰ کیلومتر از پروژه‌های بزرگراهی این استان توسط آیت الله سید ابراهیم رییسی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت .

افتتاح بخشی از راهگذر بزرگراهی جنوب به شمال شرق کشور ( حد فاصل چابهار – زاهدان – بیرجند – مشهد – سرخس  ) از آن جهت حائز اهمیت است که از مسیرهای راهبردی در نیم کره شرقی جهان و در موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک ایران مورد توجه کشورهای جهان بوده که از طریق بنادر ایران در سواحل خلیج فارس، دریای عمان ( سواحل مکران ) امکان دسترسی تولید کنندگان بزرگ اقتصادی خاور دور را به آسیای میانه و منطقه اورآسیا تسهیل می‌کند.

این راهگذر ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق دریای خزر و خلیج فارس به کشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب و جنوب شرق آسیا برقرار کرده، از این رو  سواحل مکران و بنادر جنوبی کشور را  به عنوان بنادر استراتژیک در مبادله کالا بین شرق و غرب دنیا مطرح کرده است.

بیشتر بخوانید؛

اتصال بیرجند به ریل سراسری منشاء تحولات اقتصادی و اجتماعی استان خراسان جنوبی

از دیگر مزایای این پروژه کاهش صد در صدی مسافت ترانزیت کالا بین شرق و غرب جهان، افزایش ترانزیت کالا و خدمات از حوزه اقیانس هند و جنوب آسیا به کشور روسیه و شمال اروپا و بالعکس، اتصال بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی و پایانه‌های مرزی می‌توان یاد کرد.

می‌توان از ویژگی‌های خاص این کریدور به دو بانده شدن مسیر، افزایش سرعت طرح، حذف نقاط حادثه خیز و کاهش مسافت، افزایش جاذبه گردشگری، اتصال راه‌های مواصلاتی بین استان ها،  ایمنی در تردد زائران بارگاه حضرت ثامن الحجج( ع )، کاهش تصادفات رخ به رخ، افزایش ترانزیت کالا و خدمات، اتصال ایمن استان های واقع در محور، اتصال بنادر جنوبی به بنادر شمالی کشور و امکان افزایش ظرفیت بنادر اشاره کرد.

آنطور که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرده است پیشرفت فیزیکی این پروژه ۵۴ درصد بوده که اعتباری بالغ بر ۱۶۶ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال مورد نیاز است .

وضعیت فعلی پیشرفت کریدور در استان های مختلف به ترتیب استان سیستان و بلوچستان ۴۵درصد، خراسان جنوبی ۷۴ درصد و استان خراسان رضوی ۶۵ درصد است.

گفتنی است زمان تکمیل این کریدور استراتژیک طبق برنامه ریزی های انجام شده سال ۱۴۰۴ خواهد بود.

همچنین بخش دوم این کریدور راه گذر جنوب به شمال شرق کشور ( حد فاصل  دیهوک – فردوس– تربت حیدریه – مشهد – سرخس  ) است که علاوه بر داشتن مزایای فوق ۶۳درصد پیشرفت فیزیکی داشته است .

بنابر اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور وضعیت فعلی پیشرفت فیزیکی این کریدور در استان های مختلف به ترتیب خراسان جنوبی ۶۴ درصد و خراسان رضوی ۶۸درصد داشته است.

آنطور که در گزارش اعلامی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آمده برای تکمیل این پروژه ۷هزار و ۱۱۳ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.