| کد خبر: 248866 |

◄ سبک سازی و حداکثر صرفه جویی در اجرای پروژه قطار سریع السیر اصفهان

رقم ال سی این پروژه ۱۳.۶ میلیارد یوآن  است که تاکنون چهار میلیارد یوآن از این اعتبار هزینه شده است.

تین نیوز

 مهدی طغیانی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی شهریور ماه امسال از برگزاری جلسه تامین مالی پروژه قطار سریع السیر برای بررسی موضوعاتی مانند بازگشایی ال سی، با حضور استانداران اصفهان و قم، معاونان عمرانی و نمایندگان مجلس دو استان، مدیرعامل شرکت ساخت، معاون عمرانی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و کارشناسان بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه خبر داد.

به گزارش تین نیوز، مهدی طغیانی در آن زمان اعلام کرد که در این جلسه بر «سبک سازی و حداکثر صرفه جویی در اجرا» برای ادامه اجرای پروژه تاکید شده است.

تاکید نماینده اصفهان بر سبک سازی و صرفه جویی در در اجرا، این پرسش را مطرح می کند که منظور از سبک سازی چیست؟

یکی از کارشناسان در این زمینه می گوید: ممکن است منظور از سبک سازی هزینه این باشد که بخش تهران قم را از پروژه حذف کنند.

وی با تاکید بر این که حذف بخش تهران - قم از پروژه اقدام درستی نیست، افزود: لازم است متولیان این پروژه به جای دست و پا زدن و قیچی کردن از سر و ته پروژه، به اصول مدیریت پروژه تمکین کنند.

او ادامه داد: در مدیریت پروژه، هم کنترل بودجه وجود دارد و هم کنترل زمان انجام و هم مدیریت کیفیت و هم مدیریت ذینفعان و چند سر فصل دیگر.

به گزارش تین نیوز، 16 شهریور ماه امسال  نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی از مذاکره با طرف چینی برای تمدید ال سی و تکمیل پروژه قطار سریع السیر خبر داد و گفت: بخشی از پیشرفت فیزیکی مربوط به تأمین زیرساخت هایی مانند خرید قطار، ریل، سیگنالینگ و تجهیزات الکترونیکی و بخش دیگر شامل عملیات اجرایی است که پیشرفت فیزیکی زیرسازی به ۷۰ درصد می رسد.

مهدی طغیانی سبک سازی و حداکثر صرفه جویی در اجرا را از جمله تصمیمات گرفته شده برای ادامه اجرای پروژه دانست و یادآور شد: وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه باید در زمینه بازنگری در رقم کنونی بودجه پروژه قطار سریع السیر که مصوبه شورای اقتصاد است به جمع بندی برسند.

وی رقم ال سی این پروژه را ۱۳.۶ میلیارد یوآن برشمرد و افزود: تاکنون چهار میلیارد یوآن از این اعتبار هزینه شده است اما برآورد نهایی این پروژه به حدود ۳۳ میلیارد یوآن به جز هزینه های کارفرمایی، بیمه و مالیات می رسد.

پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی زیرسازی مسیر

طغیانی درباره درصد پیشرفت این پروژه خاطرنشان کرد: درصد پیشرفت پروژه نسبت به کل آن زیاد نیست اما بخشی از پیشرفت فیزیکی مربوط به تأمین زیرساخت هایی مانند خرید قطار، ریل، سیگنالینگ و تجهیزات الکترونیکی و بخش دیگر شامل عملیات اجرایی و عمرانی می شود که پیشرفت این بخش قابل قبول بوده و ۷۰ درصد زیرسازی مسیر قم تا اصفهان تکمیل شده است.

وی این مسیر تکمیل شده را آماده روسازی و ریل گذاری دانست و ادامه داد: در صورتی که ۳۰ درصد باقی مانده مسیر نیز تکمیل و تجهیزاتی مانند قطار و سیگنالینگ نیز خریداری شود این امکان وجود دارد که پروژه برای ساخت مسیر قم تا تهران متوقف نشود بلکه شروع مسیر حرکت از دو خط برقی تهران صورت گیرد، از قم تا اصفهان روی خط جدید مسیر ادامه یابد و در آینده قسمت قم تا تهران نیز تکمیل شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 1

    امیدوارم سرعت ۳۲۰ افتتاح بشه نه کمتر

  • كارشناس وزارت راه 4 0

    دقت شود هزينه بخش قم اصفهان 33 ميليارد يوآن بدون احتساب هزينه ماليات و بيمه و عوارض گمركي گفته شده. خوب اين هزينه هاي جانبي را كه نمي شود انجام نداد و حدود 20 درصد به مبلغ 33 ميليارد يوآن اضافه مي شود يعني 40 ميليارد يوآن بعد بخش تهران قم هم كه منظور نشده و بعدا مي خواهد اضافه شود آنهم با همين مقياس 15 ميليارد يوآن لازم دارد. بعد ناوگان هم لازم دارد آن هم ده ميليارد يوآن مي شود جمعا 65 ميليارد يوآن . كدام عاقلي حاضر مي شود در كشوري با وضعيت اقتصادي امروز ايران اين مبلغ هنگفت را فقط براي مسافرين تهران اصفهان هزينه كند؟ آيا مردم ديگر مناطق نيازمند راه آهن عادي نيستند كه ندارند؟ آيا مراكز باري و كارخانجات و معادن نيازمند به راه آهن عادي نيستند كه ندارند؟ كمبود ناوگان در راه آهن موجود باعث شده نيمي از بارهاي قابل جذب به راه آهن با جاده حمل شود. حمل بارهاي معدني و بنادر و كارخانجات بزرگ با جاده يعني اتلاف سوخت و افزايش سوانح و فرسايش جاده ها و همه اين مسائل مهم را رها كنيم و همه پولهاي محدود صرف همين پروژه بسيار پرهزينه شود؟
    حالا فرض كنيد اين پول هنگفت فراهم و مصرف شود. با چه قيمت بليطي مي توان اين هزينه سنگين را برگشت پذير نمود؟ اگر نصف درآمد صرف هزينه هاي جاري شود و نصف آن سود تلقي شود و اگر هر سال ده ميليون نفر با اين قطار حمل شوند بليط قطار بايد به قيمت حدود 600 يوآن معادل حدود 3 ميليون تومان (به قيمتهاي فعلي) فروخته شود تا بعد از بيست سال هزينه احداث برگشت شود تازه با فرض آنكه ارزش زماني پول را ناديده بگيريم. البته اگر قيمت بليط سه ميليون تومان باشد مسافرت با هواپيما به صرفه تر خواهد بود. به بيان اقتصادي يعني اين طرح هيچگاه سودآوري نخواهد داشت. آيا نماينده اصفهان كه اين طرح گران قيمت را دنبال مي كند متوجه منافع مردم اصفهان است و به ضررهاي وارده به تمام ملت در اين طرح نادرست اعتنا ندارد؟ بقيه مسئولين كشور چطور؟ آيا با اين پيشنهاد غلط هماهنگ مي شوند؟
    بهتر است بجاي آنكه اين راه بن بست را دنبال كنند همين زيرسازي رو به خاتمه را تكميل و ريلگذاري كنند تا با ترنست خدمات مسافري خوبي عرضه شود. بقيه دارد

  • كارشناس وزارت راه 3 1

    بقيه توضيحات :
    بررسي كشورهاي داراي راه آهن سريع نشان مي دهد معمولا كشورهاي با درآمد سرانه 15 تا بيست هزار دلار در سال راه آهن سريع را فراهم كرده اند و براي كشور ما نيز ايجاد راه آهن سريع به سالهاي آتي موكول شود يعني وقتي كه ميانگين درآمد سرانه مردم به حدود 15 تا 20 هزار دلار در سال برسد تا احداث راه آهن سريع در كشور ما هم توجيه پذير شود. روش ساده تر آن است كه ابتدا اين فن آوري را بومي سازي كنيم تا قيمت آن هنگفت نباشد و گرنه براي خريد پروژه از خارج در شرايط امروز اين پروژه اصلا توجيه پذير نيست.

  • كارشناس وزارت راه 3 0

    ضمنا دقت كنيد عنوان اين مطلب "سبك سازي و صرفه جويي" نوشته شده است ولي در مطلب فوق اصلا صرفه جويي و سبك سازي صورت نگرفته و فقط هزينه ناوگان را ننوشته و هزينه بيمه و ماليات و عوارض را منظور نكرده و هزينه بخش تهران – قم را منظور نكرده و با اين روش تقلبي هزينه طرح را حدود 33 ميليارد يوآن نوشته است. بياييد ديگران را هم عاقل فرض كنيم!

  • کوروش 4 0

    اینکه میفرمایند " از قم تا اصفهان روی خط جدید مسیر ادامه یابد و در آینده قسمت قم تا تهران نیز تکمیل شود " نشون میده که هنوز معنی سریع السیر رو نفهمیدن.
    ظاهرا هدف از این تقلا و دست و پا زدن ، سریع رسوندن مردم اصفهان به تهران نیست.