| کد خبر: 246944 |

◄ دلیل بروز مشکل برای زائران اربعین، ضعف مدیریت بود یا ضعف زیرساخت ها؟

تقاضای بسیار زیاد، سوءمدیریت و ضعف در زیرساخت‌ ها همگی دست به دست هم دادند تا زائران دچار مشکل و سرگردانی شوند.

تین نیوز

گرچه مدیریت سفرهای اربعین با وعده برگزاری به بهترین شکل از چند ماه پیش کلید خورد اما آنچه در نهایت با شروع سفرها مشاهده شد، ضعف برنامه ریزی و مدیریت این سفرها بود.

به گزارش تین نیوز، تنها چند روز پس از شروع سفرها و با وجود تبلیغات گسترده رسانه ای برای مشارکت مردم در این مراسم، روایت های منفی از شرایط مرزها با فیلم و خبر و عکس در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد.

تازه آنجا بود که مشخص شد هرچه گفته شده بود وعده ای بیش نبود و سفری بدون دردسر و آسان برای خیل عظیم مردمی که به مرزها رفته بودند نیست.

به همین دلیل خبرهایی همچون ارائه خدمات اینترنت رایگان برای زائران اربعین، صدور آنی برگ گذر ویژه اربعین،  پرداخت وام قرض‌الحسنه ۳ تا ۵ میلیونی به زائران اربعین ارائه ارز اربعین، صدور آنی گذرنامه برای زائران، توزیع ده هامیلیون بطری آب و غذای گرم و ... خیلی سریع رنگ باخت و جای خود را به خبرهایی با عنوان های زیر داد:

- سوء مدیریت در اخبار اربعین و مردم سردرگم/هنوز هم برای اصلاح دیر نیست!

- کمبود اتوبوس در مرزهای ایران وعراق برای جابجایی مسافران

- گرمازدگی؛ مهم‌ترین عارضه زائران اربعین امسال

- رئیس سازمان هواپیمایی از توافق با عراق برای رفع محدودیت تعداد پروازها به نجف و بغداد تا پایان ماه صفر خبر داد

- سخنگوی اورژانس کشور: بیش از 10 هزار نفر از زائران دچار گرمازدگی متوسط تا شدید شدند

- فرمانده کل انتظامی: همه کسانی که تا پایانه مرزی مهران آمده اند و امکان برگشتن ندارند امکان عبور از مرز برای آنها فراهم است/ از پذیرش افراد جدید معذوریم

- وزیر راه: گزارشاتی داریم که برخی زائران بدون ثبت نام در سامانه سماح و عده ای بدون گذرنامه وارد عراق شدند

- براثر سانحه برای اتوبوسی در پمپ بنزین در شهر شوملی عراق، یازده نفر جان باختند و  30 تن مجروح شدند/

- واژگونی ون زائران ایرانی در حله عراق/ ۴ نفر جان باختند

- رئیس ستاد مرکزی اربعین: وضعیت مرزها مطلوب و بسیار خوب است و خروج زائرین به سهولت انجام می شود/مانع خروج هیچ زائری نشدیم/برای اولین بار یک توازن منطقی بین خروج و ورود زائرین پیش آمده است که در اربعین های گذشته چنین چیزی نداشتیم

به دنبال انتشار این خبرها، رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: وضعیت گیت های ورودی در مرز عراق باعث ازدحام جمعیت و ایجاد مشکلاتی برای زائران شده است که انتظار می رود هرچه سریع‌ تر با اعمال مدیریت صحیح مشکلات برطرف شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمدصالح جوکار با اشاره به وضعیت مرزهای کشور و تمهیدات اندیشیده شده برای خدمات رسانی به زائران اربعین، بیان کرد: باتوجه به این‌که طرف عراقی نتواستنه امکانات لازم را برای پاسخگویی به حجم بالای زائران فراهم کند مشکلاتی در حوزه حمل و نقل و گیت‌ ها ورودی به عراق برای زائران ایجاد کرده است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که مردم حق دارند که در این مراسم شرکت کنند. در تعامل با کشور عراق باید امکانات برای حضور زائران حسینی فراهم می شد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که احمد وحیدی وزیر کشور نیز در حاشیه سفر به مرز خسروی اعلام کرد: با وجود مشکلاتی که یکی دو روز اخیر به سبب ازدحام زائرین و همچنین نبود امکانات کافی در آن سوی مرزها در عراق برای زوارحسینی ایجاد شده بود این مسئله به تدریج درحال مدیریت است و زوار اربعینی که از قبل به سمت مرزها حرکت کرده‌ اند نیز در حال خارج شدن از کشور و حرکت به سمت عتبات عالیات هستند.

وحیدی گفت: از مردم شریفی که هنوز به سمت مرز حرکت نکرده‌ اند خواهشمندیم به سمت مرزها حرکت نکنند، زیرا فعلا کشور عراق تمهیدات لازم برای خدمات‌ رسانی و تردد این حجم از جمعیت را ندارد و گرمای هوا و کمبود آب نیز دست به دست هم داده و شرایط سختی برای زوار فراهم شده است.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی، فرمانده پیشین پلیس راه کشور نیز در خصوص بروز نابسامانی و ایجاد مشکلات گوناگون برای زائران اربعین به «جهان‌صنعت» گفت: در کنار ضعف در زیرساخت‌ ها، شاهد ضعف در مدیریت نیز هستیم. هر جاده‌ ای اعم از شهری و برون‌ شهری دارای یک ظرفیت مشخص است. به عنوان مثال در جاده چالوس امکان تردد 20 یا 21 هزار خودرو در طول 24 ساعت وجود دارد. هنگامی که این ظرفیت به خاطر سوء مدیریت افزایش یابد، امکان وجود بحران وجود دارد.

فرمانده پیشین پلیس راه کشور افزود: برای مراسم اربعین تقاضای چند میلیونی وجود داشت. قاعدتا همه زائران می‌ خواستند در یک تاریخ خاص که اربعین است، به کربلا بروند. تقاضای بسیار زیاد، سوءمدیریت و ضعف در زیرساخت‌ ها همگی دست به دست هم دادند تا زائران دچار مشکل و سرگردانی شوند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: متاسفانه پیش‌ بینی عرضه صورت نگرفته بود. در این خصوص بحث‌ های مدیریتی نقش بیشتری نسبت به موضوع زیرساخت‌ ها دارد. به عنوان مثال برای n میلیون نفر باید ظرفیت‌های حمل‌و‌نقل هوایی، زمینی و ریلی برآورد شده شود تا شاهد بروز مشکل در زمینه ترددها نباشیم.

از سوی دیگر مدیر کل دفتر حمل‌  ونقل مسافری سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ ای کشور نیز گفت:متاسفانه نهادها و ارگان‌ هایی که در زمینه تامین ناوگان برای تردد زائران قول داده بودند، به وعده‌ هایشان عمل نکردند و اکنون رانندگان ما مجبور هستند پشت سرهم رانندگی کنند.

 به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، داریوش باقرجوان، در گفت وگو با رادیو اربعین با بیان اینکه از روز شنبه نوزدهم شهریور ماه شاهد آغاز موج بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور هستیم، گفت: در پایانه مرزی مهران، ناوگان به اندازه کافی برای بازگشت زوار در نظر گرفته شده است و امروز نیز تعدادی دیگر از ماشین‌های خالی به پایانه مرزی برای انتقال زائران خواهند رسید.

وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما این است که به خاطر گرمی هوا و خستگی زائران، آنها حداقل توقف را در مرزها داشته باشند و بتوانند سریع سوار اتوبوس شوند و به محل اقامت خود مراجعه کنند، گفت: نرخ بلیت های اتوبوس برای انتقال  زائران اربعین حسینی بر اساس مصوبه ستاد اربعین مشخص است و بر اساس این نرخ زائران باید برای بازگشت خود هزینه پرداخت کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.