| کد خبر: 246302 |

UNWTO اعلام کرد

اینفوگرافیک |۲۵۰ میلیون گردشگر بین‌المللی در ۵ ماهه اول ۲۰۲۲

«صنعت گردشگری پر قدرت به روند بهبود خود ادامه می‌دهد»؛ این نتیجه‌ای است که سازمان جهانی گردشگری در آخرین گزارش خود آن را تایید کرده.

تین نیوز

« صنعت گردشگری پر قدرت به روند بهبود خود ادامه می دهد»؛ این نتیجه ای است که سازمان جهانی گردشگری در آخرین گزارش خود آن را تایید کرده. طبق آخرین بارومتر سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که ابتدای آگوست ۲۰۲۲ میلادی منتشر شده، علی رغم همه چالش های اقتصادی و سیاسی در جهان، صنعت گردشگری با پشت سرگذاشتن این چالش ها، به سرعت به بهبود در مقاصد جهانی ادامه می دهد.  

گردشگری بین المللی با ثبت نزدیک به ۲۵۰ میلیون گردشگر بین المللی در ۵ ماهه اول سال ۲۰۲۲ میلادی، جهشی قوی داشته و به ۴۶ درصد از تعداد گردشگران بین المللی در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ (سال قبل از همه گیری) رسیده است؛ این درحالی است که تعداد گردشگران ورودی از ژانویه تا می سال ۲۰۲۱ میلادی، تنها ۷۷ میلیون نفر بوده است.

پیش تر نیز این سازمان در گزارش سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ میلادی اعلام کرده بود که تعداد گردشگران ورودی از ژانویه تا مارس ۲۰۲۲ میلادی، سه برابر مدت زمان مشابه در سال ۲۰۲۱ بوده است.

به گفته دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، علی رغم سرعت بهبود صنعت گردشگری در نقاط مختلف جهان، نمی توان مشکلات اقتصادی و سیاسی موجود را دست کم گرفت و این چالش ها ممکن است بر صنعت گردشگری در این سال یا سال های بعد تاثیر بگذارند.

اروپا و آمریکا: پرچمدار بهبود گردشگری

براساس گزارش UNWTO، قاره های اروپا و آمریکا در صدر لیست مناطق رو به بهبود جهان قرار دارند؛ اما با وجود رشد گردشگری، مشکلات کمبود نیروی کار، بحران جنگ اوکران، تورم جهانی و افزایش هزینه های گردشگری در خارج از بازار های اصلی، می تواند آینده این صنعت را در این دو قاره تحت تاثیر قرار دهد. با این همه، اروپا و آمریکا برای سومین بار پیاپی در گزارش های بارومتر سازمان جهانی گردشگری از اول سال ۲۰۲۲، در صدر لیست مناطق رو به بهبود قرار گرفتند.

گزارش منتشرشده از این سازمان بین المللی نشان می دهد، لغو محدودیت سفر های بین المللی در کشور های اروپایی و افزایش تقاضای درون منطقه ای باعث افزایش ۴ برابری تعداد گردشگران ورودی این قاره در ۵ ماهه اول سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۲۰۲۱ میلادی شده است. گردشگران ورودی به اروپا، تنها در ماه آوریل ۲۰۲۲ میلادی، با رشد ۴۸ درصدی همراه بود. 

در قاره آمریکا هم تعداد گردشگران ورودی در ۵ ماهه اول ۲۰۲۲ میلادی بیش از ۲ برابر (۱۱۲ درصد) نسبت به سال ۲۰۲۱، رشد داشته است. علی رغم رشد قابل توجه گردشگری نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی، اما هنوز هم تعداد گردشگران ورودی در قاره اروپا و آمریکا به ترتیب ۳۶ و ۴۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است.

گردشگری در سایر نقاط جهان مانند خاورمیانه، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه هم به سرعت مسیر بهبودی را طی می کند. تعداد گردشگران ورودی در خاورمیانه و آفریقا در آخرین گزارش UNWTO تقریبا ۲.۵ برابر (به ترتیب ۱۵۷ و ۱۵۶ درصد) مدت زمان مشابه در سال ۲۰۲۱ بوده و منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز رشد حدودا ۲ برابری (۹۴ درصدی) را تجربه کرده اند.

با این حال، این مناطق هنوز راه زیادی برای رسیدن به سطح قبل از همه گیری در پیش دارند؛ چراکه میزان گردشگران ورودی در سه منطقه آسیا و اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا به ترتیب ۹۰،۵۴ و ۵۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ میلادی است.

درآمد گردشگری کدام کشورها افزایش داشته؟

در کنار افزایش گردشگران بین المللی، هزینه کرد گردشگران در بازارهایی به غیر از بازارهای اصلی گردشگری جهان، در حال افزایش است. برای مثال در حال حاضر، هزینه های بین المللی گردشگران در فرانسه، ایتالیا و آمریکا، حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد از سطح قبل از همه گیری است، در حالی که هزینه های گردشگری در کشور  هند، عربستان و قطر از سال ۲۰۱۹ فراتر رفته است.

در همین حال، درآمد های گردشگری هم در بسیاری از کشور ها از جمله جمهوری مولداوی، صربستان، سیشل، رومانی، مقدونیه شمالی، سنت لوسیا، بوسنی و هرزگوین، آلبانی، پاکستان، سودان، ترکیه، بنگلادش، السالوادور، مکزیک، کرواسی و پرتغال افزایش یافته و به سطح قبل از همه گیری رسیده است.

افزایش نرخ اشغال هتل ها در جهان

با ادامه  کاهش محدودیت های سفر در کشور های نیم کره شمالی و افزایش تقاضا، انتظار می رود گردشگری فصل پر رونقی را در تابستان ۲۰۲۲ تجربه کند. طبق بررسی ها، از ۲۲ جولای ۲۰۲۲ میلادی (۳۱ تیر ۱۴۰۱)، ۶۲ مقصد که تنها ۳۹ مورد از آن ها در اروپا هستند، همه محدودیت های سفر خود را لغو و تعداد زیادی از کشور های آسیایی نیز شروع به کاهش محدودیت های سفر کرده اند.

بر اساس اعلام «سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی» (ایکائو)، ظرفیت هوایی بین المللی در جهان هم رو به افزایش است و ظرفیت صندلی های ارائه شده توسط خطوط هواپیمایی در سال ۲۰۲۲ میلادی، تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش خواهد داشت.  علاوه بر این، هتل ها با افزایش نرخ اشغال روبه رو هستند؛ به طوریکه طبق داده های شرکت «STR Benchmarking»، میزان نرخ اشغال جهانی از ۴۳ درصد در ژانویه ۲۰۲۲ میلادی، به ۶۶ درصد در ماه ژوئن امسال رسیده است.

افزایش تقاضا اگرچه باعث رشد درآمد کشور ها شده، اما این صنعت را با چالش های عملیاتی و کمبود نیروی کار هم مواجه کرده است. علاوه بر این جنگ اوکراین با افزایش تورم ها، نرخ های بهره و ترس از رکود اقتصادی، روند بهبود گردشگری را تهدید می کند. تا جایی که صندوق بین المللی پول، کاهش رشد اقتصاد جهانی را از ۶.۱ درصد در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۳.۲ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۲.۹ درصد در سال ۲۰۲۳ پیش بینی کرده است. 

چشم انداز گردشگری در ادامه سال ۲۰۲۲

طبق پیش بینی های UNWTO در می ۲۰۲۲ میلادی، تعداد گردشگران ورودی بین المللی در ادامه سال جاری میلادی، به ۵۰ تا ۷۰ درصد از سال ۲۰۱۹ خواهد رسید؛ اگرچه این بهبودی ها تا حد زیادی به شرایط  تحولات جهانی از کاهش محدودیت های سفر گرفته تا افزایش تورم، قیمت بالای انرژی، جنگ اوکراین و وضعیت بهداشت جهانی مربوط به کووید-۱۹ بستگی خواهند داشت.

چالش های اخیر مانند کمبود کارکنان، ازدحام شدید فرودگاه و تاخیر و لغو پروازها هم می تواند بر تعداد گردشگران بین المللی تأثیر بگذارد. بر اساس گزارش های سازمان جهانی گردشگری از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون، اروپا و آمریکا بهترین نتایج گردشگری را در سال ۲۰۲۲ ثبت کرده اند و تعداد گردشگران بین المللی در اروپا و آمریکا در سال ۲۰۲۲ می تواند به ترتیب ۶۵ تا ۸۰ درصد و ۶۳ تا ۷۶ درصد از سطح سال ۲۰۱۹ میلادی برسد.

اما آسیا و اقیانوسیه به دلیل سیاست های سفر محدود تر از این دو قاره عقب مانده اند و پیش بینی می شود در بهترین حالت به ۳۰ درصد از سال ۲۰۱۹ برسند. گردشگران ورودی آفریقا و خاورمیانه هم به دلیل سیاست ها و محدودیت های سختگیرانه ، به ۵۰ تا ۷۰ درصد از سطوح قبل از همه گیری خواهد رسید.

آمار گردشگری

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: راهبرگردشگری آینده- قطب نما

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.