| کد خبر: 22652 |

در گفتگو با تین‌نیوز تشریح شد:

◄ چرا سواحل جنوب پرطرفدارتر از شمال است؟ / جاذبه‌های گردشگری بنادر استان بوشهر

تین نیوز | یک کارشناس گردشگری دریایی معتقد است سواحل و بنادر جنوبی کشورمان به دلیل ارتباط با جزایر و نیز وجود بازارچه های مرزی و امکان خرید کالاهای متنوع با قیمت های مناسب، جاذبه بیشتری برای مسافران داشته و پر رونق تر است.

اکبر جعفری در گفتگو با تین نیوز با اشاره به فعال تر بودن گردشگری دریایی در جنوب کشورمان در مقایسه با شمال، اظهار کرد: در سواحل جنوبی کشور، به خاطر این که نوار ساحلی بسیار طولانی تری وجود دارد و نیز به دلیل وجود آثار باستانی متعدد و جاذبه های طبیعی و دیدنی متعدد، گردشگری دریایی رونق بیشتری دارد.

وی با بیان این که سواحل جنوبی معمولا در نیمه اول سال و به ویژه فروردین ماه، مسافران بیشتری دارند افزود: به خاطر همجواری با کشورهای حاشیه خلیج فارس، بازارچه های مرزی زیادی در این مناطق وجود دارد که کالاها با قیمت پایین تری در آنجا عرضه می شود، همچنین به خاطر ارتباطی که بین بنادر و جزایر در جنوب کشور وجود دارد و به خاطر آب و هوای معتدل این منطقه در بهار و زمستان، جذابیت های خاصی برای گردشگران دارد.

بندر گناوه
این کارشناس گردشگری دریایی در بیان برخی جاذبه های گردشگری برخی شهرستان های بوشهر، اظهار کرد: استان بوشهر دارای نوار ساحلی طولانی است که بنادر تجاری متعددی را در بر گرفته، از جمله بندر گناوه که یکی از بنادر مهم تجاری کشورمان است.

وی ادامه داد: سواحل بسیار زیبا، آب و هوای مناسب در فصل زمستان، تنواع غذاهای دریایی و امکان خرید کالاهای تجاری با قیمت مناسب، برخی از جاذبه های این بندر برای گردشگران است.

بندر دیلم
جعفری همچنین با اشاره به بندر دیلم به عنوان یک بندر استراتژیک به خاطر وجود صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، افزود: این بندر با داشتن 60 کیلومتر نوار ساحلی جذاب و آرام و به خاطر ورود کالاهای تجاری با قیمت مناسب به منطقه، جذابیت گردشگری بالایی دارد به طوری که تنها در فرودین ماه امسال، 845 هزار بازدیدکننده داشته است.

جزیره خارک
این کارشناس گردشگری در اشاره به دیگر جاذبه های گردشگری بوشهر اضافه کرد: جزیره خارک هم از جمله مناطق قدیمی و تاریخی این منطقه است که جلال آل احمد از آن به عنوان "دُرّ یتیم" یاد کرده که اشاره به مظلومیت این منطقه دارد.

به گفته وی، جزیره خارک در 38 کیلومتری بندر گناوه واقع است و کشتی های کاتاماران از گناوه و بوشهر، روزانه به این بندر تردد می کنند، بقایای یک کشتی نفتکش سوخته از زمان دفاع مقدس و نیز آهوان خاص این منطقه، از جمله جاذبه های گردشگری خارک به شمار می روند.

جعفری افزود: همچنین تاسیسات و سکوهای نفتی و کشتی هایی که در حال تخلیه و بارگیری در این بندر هستند، می توانند برای گردشگران قابل توجه باشند.

بندر دیر
وی همچنین با اشاره به بندر دیّر واقع در جنوب بوشهر اظهار کرد: در این بندر، منطقه حفاظت شده "موند" با حدود 46 هزار و 500 هکتار وسعت وجود دارد؛ لاک پشت های نوک عقابی و آهوان خاص این منطقه، از جمله جاذبه های طبیعی این مکان هستند.

بندر کنگان
این کارشناس گردشگری دریایی در ادامه به پارک ملی "نای بند" اشاره کرد و افزود: این پارک با حدود 50 هزار هکتار وسعت، در منطقه عسلویه در بندر کنگان واقع است که به عنوان اولین پارک ملی دریایی ایران، در سال 83 به ثبت رسیده است.

جعفری یادآور شد: از ابتدای فروردین تا آخر اردیبهشت ماه، مناسب ترین زمان برای سفر به استان بوشهر است.

کمبود اعتبار برای توسعه گردشگری دریایی جنوب
وی کمبود امکانات رفاهی را از مهم ترین مشکلات موجود مناطق نام برده شده دانست و گفت: آگاهی نسبت به این کمبودها وجود دارد و برنامه ریزی هم برای حل این مشکلات شده اما ظاهرا در بحث تامین اعتبار مشکل وجود دارد.

این کارشناس گردشگری دریایی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان بهره گیری از ظرفیت های گردشگری دریایی جنوب کشورمان گفت: در سال های اخیر به دلیل تبلیغاتی که انجام شده امکانات بیشتری ـ به ویژه در ایام نوروز ـ برای مسافران مناطق جنوبی از جمله بوشهر گذاشته شده و استقبال خوبی هم از سوی بازدیدکنندگان صورت گرفته است.

لزوم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه گردشگری سواحل جنوبی
وی ادامه داد: با این وجود، همچنان نیاز به توجه و سرمایه گذاری بیشتری در این مناطق وجود دارد، به ویژه نیازمند مشارکت بخش خصوصی برای رونق گردشگری جنوب هستیم.

جعفری در پاسخ به سوالی درباره نقش سازمان بنادر و سازمان میراث فرهنگی در توسعه گردشگری دریایی اظهار کرد: سازمان بنادر در بحث ایمنی شناورها، تسهیلاتی که در زمینه شناورهای مسافری به بخش خصوصی می دهد و نیز در زمینه اورژانس های دریایی به ویژه در فصل های پر مسافر، وظایف خود را به درستی انجام داده است.

این کارشناس گرشگری ادامه داد: از سوی دیگر بحث تبلیغات و فراهم کردن تسهیلات و امکانات رفاهی حداقلی برای مسافران، باید با همکاری میراث فرهنگی، شهرداری و سایر سازمان های مربوطه پیگیری شود.

وی یادآور شد: حضرت علی(ع) کلامی دارند مبنی بر این که هرگاه دلتان گرفت، به جنگل یا به آب روان نگاه کنید. نگاه به دریا آرامش و سبکبالی به انسان می دهد، بنابراین با توجه به دنیای پر مشغله امروز سفرهای دریایی می تواند در سلامت روحی انسان ها نیز بسیار تاثیرگذار باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.