| کد خبر: 145888 |

سهم دریا از رشته‎های دانشگاهی آب رفت

با حذف دو رشته از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال 96 سهم دریا از رشته‎های دانشگاهی در مقطع کارشناسی و کاردانى آب رفت.

تین نیوز

دو رشته مهندسی کشتی و کاردان فنی کشتی از فهرست رشته‎های تحصیلی گروه آزمایشی ریاضی و فنی حذف شد و سهم دریا از رشته‎های دانشگاهی در مقطع کارشناسی و کاردانى از 11 رشته در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال 95 به 9 رشته در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال 96 کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار مارین تایمز، با اعلام نتایج آزمون کنکور سال 96 انتخاب رشته داوطلبان پذیرفته شده در گروه‎های آزمایشی مختلف صورت گرفت. داوطلبان در گروه‎های مختلف رشته‎های متفاوتی را برای انتخاب پیش رو داشتند که در گروه آزمایشی ریاضی و فنی 146 رشته مختلف با ظرفیت 235 هزار و 497 دانشجو وجود دارد اما فقط 5 رشته دانشگاهی در مقطع کارشناسی با ظرفیت 401 نفر به شرح الکترونیک و مخابرات دریایی، مدیریت و بازرگانی دریایی، مهندسی دریا، مهندسی دریا-دریانوردی و در پایان مهندسی ماشین‎آلات دریایی به حوزه دریا اختصاص دارد. این در حالی است که دو رشته مهندسی کشتی و کاردان فنی کشتی که سال گذشته وجود داشت، از فهرست رشته‎های تحصیلی این گروه حذف شده است.

در گروه آزمایشی علوم تجربی نیز 155 رشته مختلف با ظرفیت 154 هزار و 582 دانشجو وجود دارد که از این تعداد فقط 4 رشته با ظرفیت 1906 نفر به شرح زیست شناسی دریا، مدیریت و بازرگانی دریایی، علوم و مهندسی شیلات و در آخر اقیانوس شناسی وجود دارد.

بر اساس این گزارش و مطابق با دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال 96 ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر امسال از بین رشته‎های دریایی فقط در رشته مهندسی دریا دانشجو می‎پذیرد به صورتی که 35 دانشجوی زن و مرد در دوره روزانه رشته مهندسی دریا در این دانشگاه پذیرفته خواهند شد.

گفتنی است که پردیش خودگردان دانشگاه امیرکبیر نیز، 15 دانشجو در همین رشته پذیرش دارد.

دانشگاه صنعتی شریف نیز همانطر که از نامش برمی‎آید باید در رشته‎های صنعتی و مهندسی در حوزه دریا آموزش داشته باشد به همین واسطه این دانشگاه نیز 20 دانشجوی زن و مرد در رشته مهندسی دریا در دوره روزانه پذیرش دارد.

دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار با بیشترین جذب دانشجوی دریایی

دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، بیشترین سهم را در پذیرش دانشجویان رشته‎های دریایی دارد به صورتی که با اختصاص 120 دانشجو از 401 دانشجوی دریایی گروه ریاضی و فنی به خود توانسته است این مقام را کسب کند. بر اساس این گزارش، 60 دانشجوی رشته مهندسی دریا به این دانشگاه راه می‎یابند که 30 نفر آنها باید در دوره نوبت دوم (شبانه) تحصیل کنند.

علاوه بر آن 30 دانشجوی مرد در رشته مهندسی دریا- دریانوردی در دوره روزانه و 30 دانشجوی مرد در رشته مهندسی ماشین‎آلات دریایی در دوره روزانه در این دانشگاه پذیرش می‎شوند.

دیگر دانشگاهی که از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی دانشجو در رشته‎های دریایی می‎پذیرد دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) – نوشهر است. بنابراین در سال جاری این دانشگاه 35 دانشجوی مرد در رشته مهندسی دریا- دریانوردی و 35 دانشجوی مرد در رشته مهندسی ماشین‎آلات دریایی خواهد پذیرفت.

علاوه بر دانشگاه‎هایی که در بالا نام آنها برده شد، 25 دانشجوی مرد در رشته مهندسی ماشین آلات دریایی نیز به دانشگاه صنعت نفت آبادان راه می‎یابند.

ناگفته نماند که برای دانشجویانی که در مناطق محروم هستند ظرفیت‏هایی در رشته‎های دریایی به صورت ویژه باز شده است که مخصوص داوطلبان بومی استان سیستان و بلوچستان در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار 7 دانشجو در رشته مهندسی ماشین‎آلات دریایی پذیرفته می‌شوند.

دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر که یک دانشگاه کاملا دریایی است دومین دانشگاه در جذب دانشجویان رشته‎های دریایی است، به صورتی که در رشته الکترونیک و مخابرات دریایی 30 دانشجو در دوره روانه و 5 دانشجو در دوره نوبت دوم (شبانه) جذب می‎کند. این دانشگاه در رشته مدیریت و بازرگانی دریایی 3 دانشجو در دوره روزانه و یک دانشجو در دوره نوبت دوم پذیرش خواد کرد.

ظرفیت دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر برای رشته مهندسی دریا 60 نفر است که 30 نفر از آنها در دوره روزانه و مابقی در نوبت دوم (شبانه) تحصیل خواهد کرد.

علاوه بر این، 35 دانشجو در رشته مهندسی ماشین‎آلات دریایی نیز در این دانشگاه پذیرفته می‎شوند که فقط 5 نفر آنها در دوره دوم( شبانه) تحصیل خواهند کرد. گفتنی است این رشته مختص دانشجویان مرد است و دانشجوی زن نمی‎پذیرد.

بدین صورت سهم دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر از دانشجویان دریایی به 109 نفر بالغ می‎شود.

لازم به یادآوری است که دانشگاه صنعتی مالک اشتر در شاهین‎شهر اصفهان که برخی رشته‎های دریایی اعم از مهندسی دریا را برگزار می‎کرد امسال از فهرست دانشگاه‎های دریایی خارج شده است.

سهم دریا از رشته های علوم تجربی

همانطور که گفته شد؛ در گروه آزمایشی علوم تجربی نیز 4 رشته در حوزه دریا تعریف شده است 1906 دانشجو را می‌پذیرد از این تعداد بالغ بر 1211 دانشجو به رشته علوم و مهندسی شیلات راه می‎یابند. بنابراین این رشته پرجمعیت‎ترین رشته دریایی در گروه آزمایشی علوم تجربی است.

جذب 208 دانشجو در رشته اقیانوس شناسی

رشته اقیانوس شناسی در زیر مجموعه رشته‎های علوم تجربی نیز جمعا 208 دانشجو در دانشگاه‎های مختلف می‎پذیرد بدین شرح که 60 دانشجو در دوره روزانه و شبانه دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، 35 دانشجو در دوره روزانه و شبانه دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، 60 دانشجو در دوره روزانه و شبانه دانشگاه مازندران – بابلسر و 45 دانشجو در دوره روزانه و شبانه دانشگاه هرمزگان – بندرعباس برای این رشته مشغول به تحصیل می‎شوند.

همچنین سهمیه‎ای برای 8 داوطلب بومی استان سیستان و بلوچستان در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در رشته اقیانوس شناسی پذیرفته خواهند شد.

زیست شناسی دریا

یکی دیگر از رشته‎هایی که در گروه آزمایشی علوم تجربی به دریا اختصاص دارد رشته زیست شناسی دریا است. در این رشته 45 دانشجو در دوره روزانه و شبانه به دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، 35 دانشجو در دوره روزانه و شبانه به دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، 50 دانشجو در دوره روزانه و شبانه به دانشگاه گلستان- گرگان، 45 دانشجو در دوره روزانه و شبانه به دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، 25 دانشجو در دوره روزانه به دانشگاه گنبد، 45 دانشجو در دوره روزانه به دانشگاه گیلان - رشت، 50 دانشجو در دوره روزانه و شبانه به دانشگاه هرمزگان – بندرعباس و 45 دانشجو در دوره روزانه و شبانه به دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار راه می‎یابند. 60 دانشجو نیز در موسسه غیرانتفاعی ربع رشیدی– تبریز پذیرفته خواهند شد.

همچنین سهمیه داوطلبان بومی در این رشته برای 3 دانشجوی بومی استان لرستان در دانشگاه لرستان- خرم آباد است.

مدیریت و بازرگانی دریایی

رشته مدیریت و بازرگانی دریایی نیز یکی از رشته‎های شلوغ در بین رشته‌های دریایی است. برای تحصیل در این رشته11 دانشجو در دوره روزانه و شبانه دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و 18 دانشجو در موسسه غیرانتفاعی انوارالعلوم – انزلی پذیرفته خواهند شد.

علوم و مهندسی شیلات پرجمعیت‌ترین رشته دریایی

همانطور که گفته شد پرجمعیت‎ترین رشته دریایی در گروه علوم تجربی رشته علوم و مهندسی شیلات است. زیرا در این رشته تعداد زیادی از دانشگاه‎ها کلاس برگزار خواهند کرد.

برای این رشته 20 دانشجو در دوره روزانه دانشگاه تهران (محل تحصیل پردیس کشاورزی و منابع طبیعی واقع در کرج)، 35 دانشجو در دوره روزانه و شبانه در دانشگاه جیرفت، 20 دانشجو در دوره روزانه دانشگاه خلیج فارس بوشهر ( محل تحصیل دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی در حومه برازجان)، 40 دانشجو در دوره روزانه و شبانه دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، 35 دانشجو در دوره روزانه و شبانه در دانشگاه زابل، 35 دانشجو در دوره روزانه و شبانه در دانشگاه جیرفت، 23 دانشجو در دوره روزانه و شبانه در دانشگاه شهرکرد، 20 دانشجو در دوره روزانه دانشگاه صنعتی اصفهان، 30 دانشجو در دوره روزانه و شبانه دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء (ص) بهبهان، 35 دانشجو در دوره روزانه و شبانه در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، 40 دانشجو در دوره روزانه و شبانه در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، 20 دانشجو در دوره روزانه دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، 35 دانشجو در دوره روزانه و شبانه دانشگاه فردوسی مشهد، 40 دانشجو در دوره روزانه و شبانه دانشگاه کردستان - سنندج، 20 دانشجو در دوره روزانه دانشگاه علوم گنبد، 40 دانشجو در دوره روزانه و شبانه دانشگاه گیلان – رشت (محل تحصیل دانشکده منابع طبیعی صومعه سرا)، 40 دانشجو در دوره روزانه و شبانه دانشگاه ملایر و 40 دانشجو در دوره روزانه و شبانه دانشگاه هرمزگان- بندرعباس پذیرفته می‎شوند.

یک دانشجوی مرد داوطلب بومی استان کرمانشاه در دانشگاه رازی و 3 داوطلب بومی استان کهگیلویه و بویر احمد در دانشگاه یاسوج در رشته نامبرده جذب می‎شوند.

30 دانشجو در دانشگاه غیرانتفاعی علامه محدث نوری- نور، 30 دانشجو در موسسه غیرانتفاعی دارالعلم- یزد، 30 دانشجو در موسسه غیرانتفاعی رودکی- تنکابن، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی- مرکز ارومیه، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان البرز مرکز کرج، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان بوشهر مرکز بوشهر، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان بوشهر مرکز بین‎المللی عسلویه، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان بوشهر واحد بندر گناوه، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان تهران مرکز دماوند ، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان چهارمحال بختیاری مرکز بروجن، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان چهارمحال و بختیاری مرکز شهرکرد، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان چهارمحال و بختیاری مرکز اردل، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان خوزستان واحد ماهشهر، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان زنجان مرکز قیدار، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان سیستان و بلوچستان مرکز چابهار، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان کهگیلویه و بویراحمد مرکز یاسوج، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان گلستان مرکز بندرترکمن، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان گلستان مرکز گرگان، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان گیلان مرکز رشت، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان گیلان واحد بندر انزلی، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان مازندران مرکز بابل، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان مازندران مرکز ساری، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان مازندران مرکز محمودآباد، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان مازندران واحد جویبار، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان مازندران واحد زیرآب، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان مازندران واحد قائمشهر، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان مازندران واحد نوشهر، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان هرمزگان مرکز بندرعباس، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان هرمزگان مرکز بین‎المللی کیش، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان هرمزگان واحد ابوموسی، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان هرمزگان واحد بندر جاسک، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان هرمزگان واحد قشم، 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان یزد مرکز بافق و در آخر 20 دانشجو در دانشگاه پیام نور استان بوشهر مرکز بوشهر در رشته علوم و مهندسی شیلات پذیرفته خواهند شد.

دریا در بین دانشجویان انسانی

گفتنی است، در بین رشته‎های تحصیلی در گروه آزمایشی علوم انسانی نیز رشته مدیریت و بازرگانی دریایی وجود دارد که در از این رشته 18 دانشجو در دوره روزانه و 2 دانشجو در دوره شبانه به دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و 36 دانشجو به موسسه غیرانتفاعی انوارالعلوم – انزلی راه خواهند یافت.

 

منبع: سايت خبری مارین تایمز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.