| کد خبر: 145869 |

بازار ما تشنه خدمات خوب است نه ارزان

برای جا افتادن فرهنگ‌استفاده از استارت‌آپ‌ها درجامعه نیازمند کمک رسانه‌ها درترویج و هدایت افکار مردم هستیم

تین نیوز

برای جا افتادن فرهنگ‌استفاده از استارت‌آپ‌ها درجامعه نیازمند کمک رسانه‌ها درترویج و هدایت افکار مردم هستیم

به گزارش روزنامه قانون، دولت‌ها از ایده‌های نو استقبال می‌کنند اما اتحادیه‌های سنتی تا جای ممکن از خود مقاومت نشان می‌دهند

استارت‌آپ‌ها، با سرعت بسیار پرشتابی در حال تبدیل شدن به مدل اصلی شروع کسب و کار در تمام دنیا هستند

جامعه ژاپن پس از جنگ جهانی دوم توانست با تکیه بر شعار « بهبود مستمر» به پیشرفت چشمگیری دست پیدا کند

اتحادیه‌های سنتی ازپایگاه اجتماعی بالایی برخوردارهستند و در عدم موفقیت استارت‌آپ‌ها نقش تعیین کننده‌ای دارند

همه ما به خوبی به این مساله واقفیم که استارت‌آپ‌ها، با سرعت بسیار پرشتابی در حال تبدیل شدن به مدل اصلی شروع کسب و کار در تمام دنیا هستند و به همین دلیل است که به تازگی با آغاز هر سال، فهرستی از پدیده‌های نوظهور که باید منتظر طوفان آن‌ها در دنیای صنعت و تجارت به ویژه در حوزه فناوری باشیم، معرفی می‌شوند و گذشته از تاثیر درحوزه‌های اقتصادی بر سبک زندگی، فرهنگ ونهادهای جامعه، اثراتی عمیق داشته اند که دراین مصاحبه با سرپرست سابق مدیریت توانمند‌سازی و کارآفرینی شهرداری تهران و استاد کارآفرینی دانشگاه علمی‌کاربردی سید‌ میثم میرحیدری درخصوص وضعیت استارت‌آپ‌ها در کشور، چگونگی فعالیت و همچنین پیشرفت آن‌ها به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه ‌می‌خوانید:

با توجه به اینکه «حمایت آگاهانه و همه‌جانبه از کارآفرینان جوان و فعالان کسب‌و‌کارهای نوپا»، امری ضروری است که می‌تواند از ایجاد جو منفی امنیتی در این زمینه جلوگیری کند، «نقش رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی» را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پیش‌نیاز ورود موفقیت آمیز تکنولوژی به هر کشوری، این است که فرهنگ تکنولوژی متناسب با ورود آن درجامعه نهادینه شود و برای اینکه نظام کارآفرینی و حمایت از ایده‌های نو درجامعه مورد حمایت واقع شوند، لازم است رسانه‌های مختلف از قبیل شنیداری ودیداری، نوشتاری و رسانه‌های مجازی به دنبال ترویج این حوزه باشند زیرا همان‌گونه که می‌بینیم امروز قدرت فضای مجازی بر همگان ثابت شده و بسیاری از اتفاقات را تحت‌الشعاع خود قرارداده است. بنابراین برای جا افتادن فرهنگ آن درجامعه، نیازمند کمک رسانه‌ها درترویج و هدایت افکار مردم هستیم. برای مثال جامعه ژاپن پس از جنگ جهانی دوم که با خاک یکسان شده بود، توانست با تکیه بر شعار « بهبود مستمر» به پیشرفت چشمگیری دست پیدا کند. بنابراین با الگو گرفتن از چنین مثالی می‌توانیم درمسیر بهبود مستمر با هدایت رسانه‌ها قدم برداریم و این اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه جامعه آگاهانه این موضوع را پذیرفته و رسانه‌ها با جدیت تمام به کار خود بپردازند.

پژوهشگران، سه نقش برای کارآفرینان در رشد اقتصادی بر می‌شمارند: «نوآوری، اشتغال‌زایی و ایجاد رقابت در صنایع». با توجه به اینکه استارت‌آپ‌ها از هر سه ویژگی گفته شده برخوردارند، دولت و حاکمیت باید چه رویکردی در مقابل این کسب‌وکارها در پیش بگیرند؟

اگر بخواهیم خود را جای دولت بگذاریم با محدودیت‌هایی مواجهیم که به طورحتم باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود ولی به طورکلی دولت از اشتغال‌زایی و طرح‌های نو استقبال می‌کند. اما از طرف دیگر ذات اتحادیه‌ها که با تغییر کیفیت خدمات به اندازه کافی مانوس نیست، مانع ایجاد تحول می‌شوند؛ به گونه‌ای که کمتر اتحادیه‌ای را سراغ داریم که با 10 سال پیش خود تفاوت زیادی پیدا کرده باشد و مشکل از جایی شروع می‌شود که دولت‌ها از ایده‌های نو استقبال می‌کنند اما اتحادیه‌های سنتی تا جای ممکن از خود مقاومت نشان می‌دهند و متاسفانه از آنجایی که ازپایگاه اجتماعی بالایی برخوردارهستند، می‌توانند در عدم موفقیت استارت‌آپ‌ها، نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند. دراین موارد علاوه براینکه نیاز به حمایت همه جانبه دولت احساس می‌شود، توصیه می‌شود درعین حال بسترهای لازم برای ایجاد تشکل‌های مرتبط و قوانینی که به آن‌ها نیاز داریم، وضع شود و حتی دربسیاری از موارد قوانین را کم کنیم؛ چراکه دربسیاری از موارد حذف قوانین زاید باعث بهبود کار می‌شود. همچنین آگاهی عموم از کسب وکارهایی که خدمات بهتری دارند، باید افزایش یابد تا ازآن‌ها حمایت کنند و همین امر باعث می‌شود ویژگی‌های کارآفرینان (نوآوری ، اشتغال‌زایی و ایجاد رقابت) محقق شود.

امروزه اهمیت وجود بخش خدمات در توسعه اقتصادی، بر کسی پوشیده نیست، تا آنجا که بسیاری از اقتصاددانان نیز معتقدند وزن اصلی پیشرفت در کشورهای توسعه‌یافته، به «بخش خدمات» مربوط است. از نظر شما، کسب‌وکارهای نوپای خدمات‌محور، چه نقشی می‌توانند در پیشرفت اقتصادی امروز ایران ایفا کنند؟

در کشور ما خدمات‌دهی به مشتریان، نیازمند اصلاح اساسی است و بسیاری از شرکت‌ها که امکان برخورداری از این واحدها را دارند، به این نتیجه رسیده‌اند که واحدهای ارتباط با مشتریان بخش مهمی از بدنه شرکت را تشکیل می‌دهد اما نحوه خدمات رسانی به نیازهای افراد مقوله بسیار مهمی است و شرکتی موفق می‌شود که بتواند نقش بیشتری در ارائه خدمات به مشتریان خود ایفا کند. مساله مورد توجه این است که دربازار ما مردم تشنه خدمات خوب هستند، نه خدمات ارزان؛ به‌خصوص آنکه درچند سال گذشته، بسیاری از مردم به سمت کالاهای چینی گرایش پیدا کرده‌اند و بسیاری از صنایع ضربه خوردند. اما امروزه کسی به این راحتی جنس ارزان قیمت نمی‌خردو مردم به‌دنبال خدمات به روز و پشتیبانی‌های کافی هستند که درازای پولی که پرداخت می‌کنند، بتوانند به حداکثر رضایت برسند و به نوعی کارآفرینان و صاحبان کسب وکار می‌توانند با استفاده از این نیاز و بازارآگاه‌شده‌ای که دارد به موفقیت برسند.

نهادهای حاکمیتی و نظارتی در نظام جمهوری اسلامی ایران همواره برای ایجاد امنیت و آرامش در کشور در حال تلاش هستند ولی فکر نمی‌کنید دلسرد کردن یا ترساندن یا مسدود کردن فعالیت‌های کسب‌وکاری دانش بنیان جوانان نخبه به بهانه‌های مختلف، خواسته دشمنان امنیت و آرامش ملی است؟

پس از انقلاب اسلامی باوجود دشمنی‌هایی که همواره علیه کشور ما وجود داشت، همین مساله موجب شد که از نظر امنیتی قوی باشیم و مردم ما برخلاف کشورهای همسایه که همواره با عدم امنیت و جنگ‌های مختلف روبه رو هستند با یاری خدا و تلاش مسئولان دارای آرامش و ثبات باشند و از طرف دیگر با توجه به دشمنی‌هایی که وجود داشت، استارت آپ‌ها نیز نیاز دارند که از دانش روز استفاده کنند.

بسیاری از تکنولوژی‌هایی که درشبکه‌های مجازی موجود است به راحتی قابل ردیابی جاسوسان است؛ بنابراین این دغدغه‌ها همواره وجود دارد و باید برای رسیدن به پیشرفت با آن کنار بیاییم و افرادی که می‌خواهند از تکنولوژی استفاده کنند، باید این اصل را درنظر بگیرند که دشمنی همیشه درکشور ما وجود داشته و مسئولان این مساله را مدنظر داشته باشند که برای پیشرفت نیاز به استفاده از تکنولوژی‌های جدید داریم .

 

منبع: روزنامه قانون

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.