سوانح رانندگی؛ کابوسی که تمامی ندارد
مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی مشکل امروز و دیروز نیست که به راحتی قابل حل باشد. هر چند که مسئولان به سهم خود در تلاش اند تا این معضل ملی را کاهش دهند اما یک تحلیلگر صنعت حمل و نقلی می گوید: «میزان مرگ و میر حاصل از سوانح رانندگی با استاندارهای دنیا بسیار فاصله دارد لذا برای کاهش آن دولت موظف است برنامه ریزی های جدی را مد نظر قرار دهد. این در حالی است که مردم هم از خودروهای تولیدات داخلی راضی نبوده و این امر هم نقش بسزایی در سوانح جاده ای دارد »
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ حمل و نقل ـ خودرو، راننده و جاده سه ضلعی است که سوانح رانندگی را موجب می شود اما در ایران به نظر می رسد سهم هر یک از این سه ضلع برای رخداد یک سانحه برابر است. هرچند مسئولان هر کدام به سهم خود برای کاهش سوانح رانندگی علت هایی را برمی شمرند و در نهایت رانندگان را به بی فرهنگی متهم می سازند اما برخی کارشناسان سهم خودرو در رخداد سوانح رانندگی را قابل تامل می دانند.
به گزارش CHN، پیش از این رییس سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده بود 2 هزار و 454 نفر از کشته شدگان حوادث رانندگی سال 1392، راننده و یا سرنشین خودروی پراید بوده اند. آمار کشته شده ها در پراید، 13.6 درصد همه تلفات حوادث رانندگی سال گذشته است.
به گفته «دکتر احمد شجاعی»، بعد از پراید، خودروی پژو 405 با یک هزار و 823، وانت پیکان با 723، وانت نیسان با 484 و پژو 206 با 396 فوتی بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته اند. همچنین اتوبوس با 207 و مینی بوس با 102 فوتی در رتبه های بعدی آمار تلفات حوادث رانندگی قرار می گیرند.
او با بیان این که عمده مرگ های راننده و سرنشینان خودروها در جاده های برون شهری روی می دهد گفت: «به طوری که از 2454 مرگ در خودروی پراید، 2065 مورد در جاده های برون شهری اتفاق افتاده است. همچنین از 1823 مرگ در خودروی پژو 405، 1554 مورد در جاده های درون شهری اتفاق افتاده است.»
در همین راستا «دکتر علی خاکساری»، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل گفت: « دولت باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا ارائه آمار و تعداد کشته شدگان را به درستی انجام شود تا از این طریق برنامه ریزی های لازم برای کاهش سوانح جاده ای به سرانجام برسد.»
به گفته او، دغدغه ما رسیدن به کمترن آمارهای مرگ و میر است به عبارتی باید در خصوص سوانح رانندگی و مرگ و میر حاصل از آن به یک استاندارد برسیم.
او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که خودروهای تولید داخل هم سهم بسزایی می توانند در رخداد سوانح رانندگی داشته باشد اذعان داشت: «مردم از خودرو های تولید داخل راضی نیستنداگر مدیران خودروساز از محصولات تولید شده راضی هستند دلیل راضی بودن مشتریان و مردم نیست و حتی مردم اصلاً خودروی ملی نمی خواهند.»
به گفته او، در صنعت اتومبیل سازی باید به طور واقع گرایانه به یکسری مسائل بپردازیم تا بتوانیم عملکرد گذشته و مسیر آینده را مشخص کنیم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حوزه خودرو هیچگاه مشتری از تولید داخلی راضی نیست و اگر مدیران خودروساز راضی هستند دلیل راضی بودن مشتریان و مردم نیست و حتی مردم اصلاً خودروی ملی نمی خواهند.
وی مشکلات زیست محیطی و اقتصادی متعدد را از دیگر مشکلات تولید داخلی دانست و ادامه داد: « اگر در درجه اول خودروی مناسب در اختیار مردم قرار دهند سپس در حیطه نظارت حساسیت های لازم را به خرج دهند در این صورت می توان تا حدودی منتظر کاهش سوانح رانندگی بود.»
به گزارش CHN، متاسفانه معزل سوانح رانندگی فقط منوط به مسائل جزئی نیست بلکه اقدامات دستگاههای اجرایی در زمینه حوادث رانندگی همسو نیست، به عبارتی هر کدام از ارگان ها و سازمان های دخیل در حوزه حمل و نقل در محدوده عملیاتی خود کار می کنند و این فعالیت های ناهمسو باعث شده ما در برخی حوزه ها پیش بیفتیم و در برخی حوزه ها همچنان عقب باشیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.