| کد خبر: 10196 |

سوانح رانندگی؛ کابوسی که تمامی ندارد

مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی مشکل امروز و دیروز نیست که به راحتی قابل حل باشد. هر چند که مسئولان به سهم خود در تلاش اند تا این معضل ملی را کاهش دهند اما یک تحلیلگر صنعت حمل و نقلی می گوید: «میزان مرگ و میر حاصل از سوانح رانندگی با استاندارهای دنیا بسیار فاصله دارد لذا برای کاهش آن دولت موظف است برنامه ریزی های جدی را مد نظر قرار دهد. این در حالی است که مردم هم از خودروهای تولیدات داخلی راضی نبوده و این امر هم نقش بسزایی در سوانح جاده ای دارد »
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ حمل و نقل ـ خودرو، راننده و جاده سه ضلعی است که سوانح رانندگی را موجب می شود اما در ایران به نظر می رسد سهم هر یک از این سه ضلع برای رخداد یک سانحه برابر است. هرچند مسئولان هر کدام به سهم خود برای کاهش سوانح رانندگی علت هایی را برمی شمرند و در نهایت رانندگان را به بی فرهنگی متهم می سازند اما برخی کارشناسان سهم خودرو در رخداد سوانح رانندگی را قابل تامل می دانند.
 
به گزارش CHN، پیش از این  رییس سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده بود 2 هزار و 454 نفر از کشته شدگان حوادث رانندگی سال 1392، راننده و یا سرنشین خودروی پراید بوده اند. آمار کشته شده ها در پراید، 13.6 درصد همه تلفات حوادث رانندگی سال گذشته است.
 
به گفته «دکتر احمد شجاعی»،  بعد از پراید، خودروی پژو 405 با یک هزار و 823، وانت پیکان با 723، وانت نیسان با 484 و پژو 206 با 396 فوتی بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته اند. همچنین اتوبوس با 207 و مینی بوس با 102 فوتی در رتبه های بعدی آمار تلفات حوادث رانندگی قرار می گیرند.
 
او با بیان این که عمده مرگ های راننده و سرنشینان خودروها در جاده های برون شهری روی می دهد گفت: «به طوری که از 2454 مرگ در خودروی پراید، 2065 مورد در جاده های برون شهری اتفاق افتاده است. همچنین از 1823 مرگ در خودروی پژو 405، 1554 مورد در جاده های درون شهری اتفاق افتاده است.»
 
در همین راستا  «دکتر علی خاکساری»، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل گفت: « دولت باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا ارائه آمار و تعداد کشته شدگان را به درستی انجام شود تا از این طریق برنامه ریزی های لازم برای کاهش سوانح جاده ای به سرانجام برسد.»
 
به گفته او، دغدغه ما رسیدن به کمترن آمارهای مرگ و میر است به عبارتی باید در خصوص سوانح رانندگی و مرگ و میر حاصل از آن به یک استاندارد برسیم.
 
او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که خودروهای تولید داخل هم سهم بسزایی می توانند در رخداد سوانح رانندگی داشته باشد اذعان داشت: «مردم از خودرو های تولید داخل راضی نیستنداگر مدیران خودروساز از محصولات تولید شده راضی هستند دلیل راضی بودن مشتریان و مردم نیست و حتی مردم اصلاً خودروی ملی نمی خواهند.»
 
به گفته او، در صنعت اتومبیل سازی باید به طور واقع گرایانه به یکسری مسائل بپردازیم تا بتوانیم عملکرد گذشته و مسیر آینده را مشخص کنیم.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حوزه خودرو هیچگاه مشتری از تولید داخلی راضی نیست و اگر مدیران خودروساز راضی هستند دلیل راضی بودن مشتریان و مردم نیست و حتی مردم اصلاً خودروی ملی نمی خواهند.
 
وی مشکلات زیست محیطی و اقتصادی متعدد را از دیگر مشکلات تولید داخلی دانست و ادامه داد: « اگر در درجه اول خودروی مناسب در اختیار مردم قرار دهند سپس در حیطه نظارت حساسیت های لازم را به خرج دهند در این صورت می توان تا حدودی منتظر کاهش سوانح رانندگی بود.»
 
به گزارش CHN، متاسفانه معزل سوانح رانندگی فقط منوط به مسائل جزئی نیست بلکه اقدامات دستگاههای اجرایی در زمینه حوادث رانندگی همسو نیست، به عبارتی  هر کدام از ارگان ها و سازمان های دخیل در حوزه حمل و نقل در محدوده عملیاتی خود کار می کنند و این فعالیت های ناهمسو باعث شده ما در برخی حوزه ها پیش بیفتیم و در برخی حوزه ها همچنان عقب باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    البته چیزی که تمامی ندارد اظهار نظرات عجیب و غریب توسط بزرگوارانی است که شناخت درستی از ارتباط انسان و ماشین(به معنای عام) ندارند. هیچ خودرویی در دنیا وجود ندارد که به راننده این حق را به دهد که با هر سرعتی که دلش خواست رانندگی کند و شاخ به شاخ با خودروی مقابل برخورد کند و خون هم از دماغ کسی نیاید. بزرگوارانی که اینچنین نظر می دهند تا به حال سفرهای خارجی زیادی به کشورهای دیگر داشته اند و خیلی عجیب است که تفاوت الگوی رانندگی در ایران با آن کشورها رو نمی بینند. ضمنا شاید جناب دکتر خاکساری خودروی ملی نخواهند اما خیلی های دیگر هستند که می خواهند. جناب دکتر خاکساری سال گذشته در مناظره تلویزیونی در مقابل چشم میلیونها بیننده گفتند که تویوتا کرولا در دنیا ۸ هزار دلار است. در حالیکه قیمت پایه ارزان ترین مدل این خودرو ۱۶ هزار دلار است و برای مشتری ۱۸ هزار دلار تمام می شود. جناب دکتر خاکساری، حضرت عالی توان مالیتان اینقدری است که به فرض اینکه گمرک تویوتا کرولا فقط ۴ درصد باشد، و با احتساب سود معقول برای نمایندگی، ۷۰ میلیون ناقابل برای خریدش بپردازید. اما بضاعت طبقه متوسط ایران از جمله بنده در حد خودروی ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومانی است و اگر طبق نظر شما بساط خودروسازی جمع شود شما سواره خواهید بود و ما پیاده. ما رو از سوار شدن به خودروی ملی محروم نکنید. در هنگام رانندگی هم قوانین رو رعایت می کنیم و اتفاقی برایمان نمی افتد. البته اگر دیگرانی که سوار بر خودروهای به زعم خودشان ایمن خارجی هستند خلاف نکنند ما رو زیر نگیرند

  • سعیدی فرد 0 0

    این که ما چشم بر روی عامل انسانی که به حق مقصرترین عامل بالا بودن آمار مرگ و میر در سوانح رانندگی است، ببندیم و فقط در تضعیف صنعت خودروسازی کشور اهتمام بورزیم واقعا نمی‌دانم چه سودی برایمان دارد! ما با فاجعه فرهنگ رانندگی روبه‌رو هستیم ولی هر زمان صحبت از سوانح رانندگی می‌شود، یا کارخانه خوروسازی مقصر است، یا پیمانکار راه‌سازی یا سازنده گاردریل یا پنجره اسکانیا و … در هفته گذشته من که اساسا به دلیل مشغله زیاد جز مسیر منزل به محل کار و برعکس را در روزهای هفته طی نمی‌کنم، دو بار با این صحنه روبه‌رو شده‌ام که در خیابان اصلی، اتومبیلی با سرعت بسیار زیاد مسیر عکس خیابان را طی می‌کرده و با اتومبیل من رو در رو شده و من برای حفظ جان مجبور به باز کردن مسیر با سرعت زیاد شده‌ام!! چرا باید رانندگان جرات داشته باشند چنین صحنه‌های محیرالعقولی را ایجاد کنند؟! مشکل واقعی ما فرهنگ افتضاح رانندگی است که بنز و پورشه و پراید و وانت پیکان نمی‌شناسد و هیچ ربطی به هیچ کارخانه اتومبیل‌سازی ندارد.

  • آماروایمنى و ترافیک 0 0

    چرا دفتر آمار و ایمنی ترافیک سازمان راهداری بعد از گذشت سه ماه از سال در مورد ایمنی و ترافیک و سوانح جاده ای نظری را پیشنهاد و کار خاصى نمیکنه فقط در تعطیلات نوروز آقای جواد هدایتى این دستور را دادند که پلاک قرمزها بیرون نیاند که این خود یک اشکال داره که ایشان به کمیت زیاد توجه میکنند نه به کیفیت… و الا این را همه میدانند که در صورت کاهش ترافیک و خودروها در جاده و شهر سوانح هم کاهش میابد… با تشکر از تین نیوز