| کد خبر: 166404 |

◄ اطلاعات در دولت دوازدهم، مخفی و عنصر استراتژیک نیست

همایش بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، شامگاه ۲۵ اردیبهشت در شرکت راه‌آهن و با حضور وزیر راه‌وشهرسازی، مدیرعامل راه‌آهن، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی از مدیران روابط عمومی سازمان‌ها برگزار شد.

تین نیوز

همایش بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، شامگاه گذشته در شرکت راه‌آهن و با حضور وزیر راه‌وشهرسازی، مدیرعامل راه‌آهن، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی از مدیران روابط‌عمومی سازمان‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، علیرضا معزی دبیر عالی شورای اطلاع‌رسانی دولت، ضمن گرامیداشت این روز، موقعیت کار روابط عمومی را حساس و پراسترس عنوان کرد و گفت: کار ما، مشغله 24 ساعته دارد اما قواعد اداری ما را در چارچوب محدود ساعت کار می‌برد.

معزی ادامه داد: کار ما بسیار تعیین‌کننده است اما اگر نقاط هدف ما مشخص نباشد، دچار مشکلاتی می‌شویم که بروز رفتار روزمره اداری سنتی و غیر مؤثر را در پی خواهد داشت.

این مقام مسئول اضافه کرد: درعین‌حال که حضور شخص عباس آخوندی در وزارت راه‌وشهرسازی و نقش کنشگری اجتماعی ایشان به‌عنوان یک نقطه مثبت، می‌تواند ایجادگر شکل فعالی در کار روابط عمومی باشد، وزارت راه و شهرسازی، وزارت خانه موثری در ایجاد رضایتمندی و امید و اعتماد در جامعه است. ضمن اینکه حوزه ارتباطی ایشان از همه دستگاه‌های ارتباطی دولت نیز همیشه جلوتر بوده است.

معزی در ادامه، مدل‌های ارتباطی دولت در سال 97 به‌عنوان الگوهای ارتباطی همه دستگاه‌های ذی‌ربط- که تا آخر هفته به روابط عمومی‌ها ابلاغ خواهد شد را- به شرح زیر برشمرد:

1- دولت قائل به این است که اطلاعات مربوط به حریم عمومی در راستای دسترسی آزاد به اطلاعات در اختیار همه مردم قرار گیرد. نمونه این هدف را امسال در رسانه‌ای شدن قانون بودجه 97 دیدیم. برخی می‌گویند که شبکه‌های مجازی در این زمینه نقش داشته‌اند اما در سال‌های قبل هم شبکه‌های اجتماعی حضور داشتند. درواقع امسال اصل شفافیت و همه‌فهم نویسی اصول بودجه در دستور کار دولت با تاکید رئیس‌جمهور محترم قرار گرفت. در سال‌های قبل عموم مردم با بودجه‌ای سروکار داشتند که به لحاظ تخصصی برای آن‌ها قابل‌خواندن و فهمیدن نبود. چراکه اطلاعات در دولت دوازدهم بر مبنای شفاف‌سازی مخابره می‌شود چراکه اطلاعات عنصر استراتژیک نیستند.

2- معزی همچنین درباره ماهیت کار روابط عمومی به‌عنوان مورد دوم افزود: من کار روابط عمومی را فقط در خبررسانی و پالایش اخبار و هماهنگی با خبرنگاران نمی‌بینیم بلکه شما با طیفی از نخبگان و پیمانکاران و مهندسان و فعالان صنعت حمل‌ونقل و مسکن سروکار دارید که ماحصل کار شما را رصد و مطالعه می‌کنند. بنابراین تعاملی موفق است که روابط عمومی در آن بیشتر شنونده است و نه گوینده اخبار. روابط عمومی باید مونولوگ را تبدیل به دیالوگ کند تا مردم بدانند که در سیاست‌گذاری‌ها دخیل‌اند. با این شرایط همه ما با هم مشترک‌المنافع می‌شویم.

3- همچنین ما باید حق گفتن و پرسیدن را برای مردم محفوظ بداریم. این پاسخگویی فراتر از انتشار اطلاعات و جوابگویی است بلکه باید بتوانیم توجیهات اصولی برای کارمان در جهت اعتمادسازی ارائه دهیم. مردم نباید از پرسشگری از کارگزاران خود بترسند چون برقراری ارتباط فعال وظیفه ما است.

4- معزی درباره نقش فضای مجازی در ارائه اخبار- با مرکزیت تلگرام- گفت: موضوع دیگر هم این است که دولت دوازدهم ایجاد آرامش در فضای عمومی کشور را یکی از وظایف خود می‌داند و بر همین مبنا هم ما با فیلتر تلگرام مخالف بودیم. ضمن اینکه بعد از یک بحران اقتصادی که کشور آن را پشت سر گذاشت، نخواستیم نزاع‌های درونی خودمان را هم به مردم منتقل کنیم. بنابراین ما مردم را تصمیم‌گیر در این زمینه می‌دانیم. هرچند ما مخالفیم که همه بستر ارتباطی کشور را بر مبنای تلگرام پایه‌ریزی کنیم اما همچنان بر پیگیری حق اعتراض خود مصر هستیم.

علیرضا معزی در پایان عرایض خود به نقش مهم رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی به مردم اشاره کرد و گفت: در کنار فضای مجازی برای ما استفاده از ظرفیت رسانه‌های محلی، روزنامه‌ها، پایگاه‌های خبری و... هم مهم است. چراکه به فرض مختل شدن فضای مجازی، باید جایی برای انتقال اطلاعات وجود داشته باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.