| کد خبر: 252883 |

یک آب انبار تاریخی در تربت حیدریه کشف شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه و زاوه از کشف یک آب انبار تاریخی جدید در این شهرستان مربوط به اواخر دوران قاجار خبر داد.

تین نیوز

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه و زاوه از کشف یک آب انبار تاریخی جدید در این شهرستان مربوط به اواخر دوران قاجار خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از  ایرنا علی محمدی افزود: روز گذشته بر اثر حفاری و عملیات ساختمانی دهانه ای کشف شد که به نظر می رسد آب انباری تاریخی از نوع آب انبارهای خانگی و خصوصی باشد اما هنوز نمی توان با قطعیت در مورد آن نظری داد. باشد.

وی ادامه داد: دستور توقف عملیات حفاری و ساخت و ساز در محدوده این اثر صادر شده است تا بررسی و مستندسازی کارشناسی انجام و جزییات موضوع روشن شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه و زاوه گفت: از مجموع ۱۷ آب انبار تاریخی در این ۲ شهرستان ۶ مورد طی ۲ سال اخیر کشف شده است و وجود ۱۴ آب انبار تاریخی در تربت حیدریه به عنوان یکی از مناطق نیمه خشک از اهمیت و قدمت این نوع بناها در تاریخ منطقه نشان دارد.

محمدی افزود: در گذشته اشخاص متمول درون خانه های خود آب انبار می ساختند که مخزن آن زیر حیاط یا در قسمت زیرین ساختمان قرار داشت و از طریق پایاب (راه یا انتهای محل برداشت آب) یا پلکان دسترسی به آن ممکن بود و آب این مخازن از قنات و روخانه های نزدیک شهر تامین می شد.

وی ادامه داد: هم اکنون بزرگترین آب انبار کشف شده در تربت حیدریه واقع در بازار شیر چهار سوق با گنجایش بیش از هزار و ۷۰۰ متر مکعب در دست مرمت است که از جهات مختلف نظیر وسعت زیاد در خراسان رضوی و حتی کشور کم نظیر است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه و زاوه گفت: گمانه زنی کارشناسی حاکی است از این آب انبار، جمعیت قابل توجهی استفاده می کرده و تاثیر بسزایی در تامین نیازهای اولیه مردم منطقه داشته است.

محمدی افزود: طی دهه های اخیر با گسترش شهرنشینی و خانه سازی نوین بناهای تاریخی تخریب یا به زیر خیابان ها و معابر رفت و اکنون با ساخت و ساز و خاکبرداری بقایای آنها از دل خاک بیرون می آید.

به گفته وی از مجموع ۷۰ بنای تاریخی شناسایی شده در تربت حیدریه ۵۴ اثر شامل ۴۱ بنا و ۱۱ تپه و نیز ۲ اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.