| کد خبر: 39412 |

در کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران بررسی شد؛

مشکلات اخذ مجوز استاندارد برای کالاهای ترانزیتی در بندر شهید رجایی

سی و پنجمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران، با محوریت "مشکلات اخذ مجوز استاندارد برای کالاهای ترانزیتی در بندر شهید رجایی و غیره " برگزار شد.

سی و پنجمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران، با حضور مسعود خوانساری رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات، سیده فاطمه مقیمی نایب رئیس کمیسیون، علی میرعبدالله خزانه داراتحادیه حق العمل کاران گمرک ایران و همایون نکونام مدیرکل بازرسی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران و جمعی از کارشناسان حمل و نقل، 30 دی ماه در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، مشکلات اخذ مجوز استاندارد برای کالاهای ترانزیتی در بندر شهید رجایی و غیره و بررسی مشکلات تمدید پروانه فعالیت شرکتهای نمایندگان خطوط کشتیرانی، دستور جلسه ای بود که اعضای حاضر در این جلسه در مورد آن به بحث و گفتگو نشستند.

در این جلسه، علی میرعبدالله، خزانه دار اتحادیه حق العمل کاران گمرک ایران، در خصوص تعیین ماهیت کالا با اشاره به اینکه نتیجه آزمایش نمونه برداری در بندرعباس چندین هفته زمان می برد اما این زمان در تهران 2 تا 3 روز است گفت: مشکل اصلی که در ترانزیت هم اتفاق می افتد همین است یعنی شرکت ترانزیت کننده باید برای تعیین ماهیت کالا دو تا سه هفته زمان بگذارد که این زمان حق توقف، حق انبار داری و حق خواب سرمایه را با خود همراه دارد.

 میرعبدالله ابراز داشت: در بعضی از کالاها که گواهی COI دارند چون گواهینامه با اصل مدارک ارسال می شود بعضا دیر می رسد. شرکت ترانزیت کننده می خواهد  ترانزیت کند گمرک بندر عباس اما اخذ استاندارد را به بندر عباس سپرده است. پس شرکت یا باید صبر کند اصل سند بیاید و یا باید وارد بروکراسی نمونه بردای شود که این برای شرکت ها مشکل ایجاد کرده است.

مسعود خوانساری، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات گفت: آنچه از نظرات کارشناسان در این جلسه برداشت می شود این است که در خصوص  مشکل تعیین ماهیت کالا که مهمترین موضوع این جلسه است این امر به عهده گمرک است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات، در خصوص مشکل تعداد کالایی که برای نمونه برداری انتخاب می شود عنوان داشت: داشتن یک شاخص مشخص این مشکل را حل خواهد کرد. لذا پیشنهادی که می دهیم این است که در این خصوص سازمان استاندارد یک شاخص یکنواخت را تدوین کند.

خوانساری، در ادامه در خصوص کاهش زمان اخذ مجوز استاندارد هم خواستار تعامل سازمان استاندارد و گمرک شد و ابراز داشت: اما در خصوص گواهی کالاهایی که از مبداء گواهی دارند فقط مقوله هزینه دریافتی است که به نظر می رسد سازمان استاندارد در این خصوص نباید هزینه ای دریافت کند.

همایون نکونام، مدیرکل بازرسی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران در این جلسه با بیان اینکه تجار می توانند هر تخلف را به صورت جداگانه پیگیر باشند، عنوان داشت: سازمان استاندارد در تعیین ماهیت کالا در خدمت گمرک است. نمی شود انتظار داشت که سازمان استاندارد برای همه کالاها آزمایشگاه بزند. ما حدودا دو میلیون و 300 هزار کالا داریم.

گفتنی است حاضران در این جلسه خواستار اطلاع رسانی بیشترسازمان استاندارد در خصوص قوانین و تعرفه ها شدند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.