| کد خبر: 152079 |

اصفهانِ ایمنِ حادثه خیز!

استان اصفهان از دیرباز یکی از مراکز مهم در کشور بوده است.گستردگی این استان،فرهنگ غنی،حاصلخیزی و اهمیت سیاسی آن سبب شده تا در هر دوره تاریخی مورد توجه حاکمان و مردم شهرهای دیگر قرار گیرد؛ تا جایی که مدت زیادی را به عنوان پایتخت ایران سپری کرد.

تین نیوز

استان اصفهان از دیرباز یکی از مراکز مهم در کشور بوده است.گستردگی این استان،فرهنگ غنی،حاصلخیزی و اهمیت سیاسی آن سبب شده تا در هر دوره تاریخی مورد توجه حاکمان و مردم شهرهای دیگر قرار گیرد؛ تا جایی که مدت زیادی را به عنوان پایتخت ایران سپری کرد.

به گزارش زاینده رود، همین امر سبب شد تا همواره ترددهای زیادی به این شهر و شهرهای اطراف آن صورت پذیرد. اهمیت سفر به اصفهان را می‌توان از وجود کاروانسراهای بی‌شمار در جاده های این استان حدس زد؛ همچنین از سفرنامه های بسیاری از گردشگران و سیاحان بزرگ که مملو از خاطرات سفر به این شهر است.

باری، سفر به اصفهان از روزگار جاده‌های خاکی و قافله‌سالار تا عصر اتومبیل و اتوبان‌های چند بانده، مقصود انسان های زیادی بوده است. گروهی برای سیاحت و عده ای برای تجارت و حتی زیارت روانه اصفهان می شده اند. بر همگان روشن است که اصفهان همیشه یکی از مقصدهای اصلی مسافران در ایام نوروز است؛ به‌گونه ای که در روزهای ابتدایی سال حجم زیادی از مسافران به این استان و البته مرکز آن سرازیر می شود.

 سفرهای بی‌شمار مردم از گوشه و کنار کشور به این استان مرکزی، باعث شده تا مسئولین نگاه ویژه ای به جاده های مواصلاتی آن داشته باشند. استان اصفهان را می‌توان از جمله استان های چهارفصل به‌شمار آورد و همین امر سبب شده تا وضعیت جاده های آن شرایط ویژه و پیچیده‌ای داشته باشد.

اگر از مرکز استان به سمت تهران حرکت کنیم، با دشت های خشک و جاده‌های تفتیده‌ای روبه‌رو می شویم که در فصل تابستان سراب‌های بسیاری را به رانندگان می نمایانند. همچنین با سفر به سمت نایین و خور و بیابانک، جاده ای طویل با چشم اندازهایی از کویر و خارهای  عظیم را در پیش چشم خواهیم دید. اما در سفر به شهرهایی چون سمیرم و فریدن و شهرکرد، جاده های پر پیچ و خم با منظره هایی دل انگیز و کوه های سر به فلک کشیده به استقبال ما می‌آیند.

از جاده های اصلی که فاصله بگیریم،  می‌توان جاده های خاکی و باریک بی‌شماری را یافت که هرکدام به روستایی ختم می شود. جاده های استان اصفهان با همه تنوع و پیچیدگی خود، همواره مسافران زیادی را به خود فرامی‌خواند؛ مسافرانی که حتی اگر قصد اقامت در اصفهان را نداشته باشند به‌دلیل موقعیت مرکزی این استان، ناگزیر به گذر از این جاده‌ها هستند. اهمیت جاده‌های استان اصفهان سبب شده تا نظارت دقیقی بر این جاده ها صورت پذیرد. طی تازه ترین آمار منتشر شده از تلفات جاده ای در استان اصفهان، در پنج ماهه اول امسال بالغ بر 272 نفر در حوادث جاده‌ای استان اصفهان جان خود را از دست داده اند.

داریوش امانی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان، در این زمینه اظهار داشت: در پنج ماهه اول امسال بالغ بر 272 نفر در حوادث جاده‌ای استان اصفهان جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 290 نفر بوده، حدود 6درصد کاهش داشته است. برای ریشه یابی این حجم تصادف در جاده های اصفهان، دلایل بسیاری را می‌توان برشمرد که یکی از مهم‌ترین آنها، حجم زیاد اتومبیل‌های عبوری در جاده های استان است. وجود استان های همجواری چون چهارمحال و بختیاری،تهران،لرستان و شیراز، سبب شده تا مسافران زیادی در جاده های استان تردد کنند.

احداث اتوبان مرکزی کشور یکی از مهم‌ترین پروژه های ملی بوده است؛ اتوبان‌ها و بزرگراه‌هایی که تهران را به اصفهان و سپس به استان‌های جنوبی کشور متصل می سازد. اتوبان مخصوص تهران یا کاشان- قم اگرچه جاده ای روان و یکدست را پیش روی رانندگان قرار داده است، اما مسافت طولانی این جاده و مناظر خشک و بیابانی آن سبب شده تا رانندگان بدون توجه به خستگی، به رانندگی ادامه داده و درنتیجه تلفات زیادی را به بار آورند. با گذر از جاده های کویری استان، به جاده‌های کوهستانی و برفگیر می رسیم که همواره برای مسافرت‌های زمستانی دردساز بوده اند. باریک بودن این جاده ها، نداشتن دید کافی، شیب‌های تند و البته بی مبالاتی رانندگان سبب شده تا در فصول سرد سال همواره شاهد تصادف های زیادی در این جاده ها باشیم.

جاده‌های مواصلاتی استان به سمت شهرستان های کوهستانی چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، ازجمله مهم‌ترین جاده های کوهستانی و ناهموار استان هستند که بخصوص در نقاط تحت حفاظت استان‌های همجوار، محل ایجاد تصادف‌های زیادی بوده‌اند.یکی از مهم‌ترین و تحسین برانگیزترین اقدامات ماموران پلیس راهور، نظارت دقیق بر عملکرد رانندگان در جاده های استان است.

شاید کمترجاده ای در کشور را بتوان یافت که همانند جاده های استان اصفهان تحت نظارت ماموران راهور باشد. کنترل سرعت رانندگان، رعایت نکات ایمنی و اصول رانندگی صحیح، ازجمله اقدامات ماموران پلیس راهور است.با این وجود حضور رانندگان قانون شکن در جاده های استان اصفهان تلفات زیادی را به بار آورده است.

از رانندگی با سرعت زیاد گرفته تا سوار کردن غیرقانونی اتباع خارجی، همه و همه عاملی شده تا حادثه ای دلخراش در جاده های استان رقم بخورد. بدون شک جاده‌های استان اصفهان از ایمن‌ترین جاده های کشور محسوب می‌شوند؛ ولی تردد زیاد اتومبیل‌ها سبب بروز حوادث دلخراشی در این مسیرها شده است. کوشش برای تکمیل و احداث جاده‌های ایمن و استاندارد در نقاط مختلف استان، تاثیر مهمی بر کاهش تصادفات در جاده‌های اصفهان خواهد داشت.

 

منبع: زاینده رود

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.