| کد خبر: 262941 |

نگاهی به وضعیت ناگوار آزادراه تبریز زنجان، نخستین آزادراه کوهستانی کشور

آزاد راه تبریز-زنجان معروف به آزادراه پیامبر اعظم(ص)، داستان پرغصه ای دارد. جاده ای معروف که حدود ۱۲ سال پیش به بهره برداری رسید ولی مملو از چاله و دست اندازهایی است که طی این سال ها خودروهای بسیاری را درگیر تعمیرگاه ها کرده و سوانح وحشتناکی را رقم زده است.

تین نیوز

آزاد راه تبریز-زنجان معروف به آزادراه پیامبر اعظم(ص)، داستان پرغصه ای دارد. جاده ای معروف که حدود ۱۲ سال پیش به بهره برداری رسید ولی مملو از چاله و دست اندازهایی است که طی این سال ها خودروهای بسیاری را درگیر تعمیرگاه ها کرده و سوانح وحشتناکی را رقم زده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، این آزادراه، اوایل سال ۱۳۹۰ به عنوان نخستین آزادراه کوهستانی کشور افتتاح و تردد در آن آغاز شد ولی این جاده همچنان از مشکلاتی چون وضعیت نامناسب آسفالت، چاله های فراوان در مسیر، نبود روشنایی و کمبود مجتمع های خدماتی بین راهی رنج می برد و رانندگان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

 وضعیت این آزادراه و تصادفات آن، هر ساله نقل محافل و اخبار است و به خصوص در فصل زمستان از بسته شدن و بازگشایی آن به خاطر مه گرفتگی و بارش سنگین برف می شنویم و مسئولان مربوطه نیز فقط از امیدواری بهبود وضعیت آن صحبت می کنند تا این که حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز در ۱۹ خردادماه سال جاری در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان که با حضور جمعی از فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی و آیت الله رئیسی، ریاست دولت سیزدهم در تبریز برگزار شد، از این وضعیت گله کرد و گفت که در جاده زنجان به تبریز مشکلات فراوان داریم و همه گلایه می کنند که شاسی خودروها در این مسیر چندین بار شکسته اما چون این جاده در اختیار بانک ملی بوده لذا هیچ کاری برای درست شدن آن انجام نداده اند.

پس از این نشست که در جریان دومین سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی انجام گرفته بود، مقرر شد تا اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی جهت بهسازی این آزادراه در قالب مصوبات سفر ریاست جمهوری به بانک ملی تکلیف شود که انجام هم گرفت و عادل غلامی، دبیر هماهنگی کمیسیون بانک های استان و مدیر امور شعب بانک ملی در آذربایجان شرقی، هشتم شهریورماه سال جاری در جمع اصحاب رسانه این موضوع را عنوان کرد که برای بهسازی و تعمیر آزادراه تبریز-زنجان ۳۰۰۰ میلیارد ریال در سفر اخیر ریاست جمهوری به بانک ملی تکلیف شده است.

در ادامه، این جریانات به ورود بازرسی منتهی شد. 

واکنش سازمان بازرسی به وضعیت آزادراه زنجان-تبریز

نهم مهرماه جاری بود که معاون سازمان بازرسی کل کشور طی نامه ای به وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت نامطلوب آزادراه زنجان-تبریز بر لزوم بهسازی آن در طرحی کوتاه مدت تاکید کرد.

احمد اسدیان در این نامه با اشاره به پایان مدت قرارداد مشارکت شرکت آزادراه زنجان-تبریز وابسته به بانک های ملی، صادرات و رفاه کارگران در تیرماه سال ۹۹ و عدم تعیین تکلیف این مشارکت مبنی بر تحویل پروژه به دولت یا تمدید دوره بهره برداری تأکید کرد که شرکت مذکور همچنان از شهروندان و مسافران در آزاد راه زنجان-تبریز عوارض اخذ می کند.

در این نامه هم چنین به این موضوع اشاره شده که شرکت آزادراه زنجان- تبریز به تعهدات قانونی مبنی بر نگهداری و بهسازی پروژه در طول دوره بهره برداری شامل حفظ آسفالت مسیر آزادراه مشابه با کیفیت زمان اتمام دوره ساخت، عمل نکرده که این موضوع موجب افت شدید کیفیت آسفالت آزادراه و به تبع آن نارضایتی شدید رانندگان و مسافران شده است.

حال به سراغ اورجعلی علیزاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی رفتیم تا آخرین وضعیت این آزادراه را از زبان وی بشنویم.

علیزاده  با بیان این که اکنون آزادراه تبریز-زنجان در دست بانک ملی است، افزود: این آزادراه از زنجان تا بستان آباد، تقریبا سال ۸۶ به زیر بار ترافیک رفت و دریافت عوارض در آن محدوده شروع شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۰ نیز قطعه دوم این آزادراه تا تونل «شیبلی» به زیر ترافیک رفت که اخذ عوارض در منطقه «قزلجه میدان» آغاز شد. تا این زمان که آزادراه به زیر بار ترافیک رفته بود، یکسری نواقصاتی داشت.

وی در خصوص نواقصات این آزادراه، تشریح کرد: در آن زمان مثلا هنوز سیستم های تهویه، روشنایی و سیستم مانیتورینگ تونل شیبلی با ۲۵۰۰ متر طول، راه اندازی نشده بود و دو تقاطع «قزلجه میدان» و «اتصال آزادراه به اتوبان شهید کسایی تبریز» نیز تمام نشده بود و در ۱۵ کیلومتری انتهای مسیر جاده به سمت تبریز، آسفالت لایه آخر را اجرا نکرده بودند.

علیزاده گفت: از سال ۸۶ تاکنون حدود ۱۶ سال می گذرد در حالی که حداکثر عمر آسفالت در بهترین حالت، ۱۲ سال است. از زمان بهره برداری تا به امروز، هیچ اقدامی به آسفالت ریزی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای پیگیری های انجام گرفته از سوی استانداری و راهداری در سال ۹۰، بانک ملی، روشنایی تونل شیبلی را کار کرد و تکمیل سیستم تهویه را نیز به حدود ۸۰ درصد رساند اما هنوز به بهره برداری نرسیده است.

وی تاکید کرد: در بحث آسفالت ناقص نیز تاکنون اقدامی انجام نگرفته و دو تقاطع هم همچنان به صورت نیمه تمام باقی مانده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با بیان این که آسفالت این آزادراه نیاز به بهسازی دارد، گفت: بانک ملی در سال ۹۸ اقداماتی را شروع کرد و حدود ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر از این جاده را با صرف حدود ۷۰ میلیارد تومان از تونل شیبلی به سمت تهران لکه گیری کرد اما تا به امروز زیر بار تعهداتی که باید بعد از ۱۲ سال، آسفالت را بهسازی کرده و نواقصات تکمیل شود، نرفته است.

وی افزود: سال گذشته در جریان سفر ریاست جمهوری به تبریز، استاندار محترم و امام جمعه تبریز در جلسه ای با حضور ریاست جمهوری، این موضوع را مطرح کرده و حتی حجت الاسلام آل هاشم، در خصوص وضعیت این آزادراه گلایه کردند. بر این اساس، بندی در قالب مصوبه سفر تصویب شد تا آزادراه از بانک ملی گرفته شده و به وزارت راه داده شود تا خود وزارت این نواقصات را تکمیل کند.

وی ادامه داد: این مصوبه تحویل آزادراه علی رغم پیگیری ها، از جانب بانک ملی و سازمان برنامه و بودجه تحقق نیافت. پس از جلساتی که با حضور معاونت اجرایی رئیس جمهوری به همراه استاندار، وزارت راه، راهداری، بانک ملی و سازمان برنامه انجام گرفت و این مصوبه را پیگیری می کردیم، مصادف با سفر دوم ریاست جمهوری به استان شد که در این سفر نیز به تصویب رسید که سریعا فرایند تحویل آزادراه طی شود و در طول فرایند نقل و انتقال نیز بانک ملی مکلف به رفع نواقصات در حد ۳۰۰ میلیارد تومان شود.

علیزاده گفت: روز دوشنبه هفته گذشته نیز مجددا جلسه ای در حضور معاون اجرایی ریاست جمهوری، استاندار، معاون عمرانی استانداری، راهداری، وزارت راه، بانک ملی و سازمان برنامه برگزار و تصمیم گرفته شد تا سریعا این تحویل اتفاق بیفتد و بانک ملی به بحث نواقصات آزادراه ورود یابد و حداکثر ظرف امسال این نقل و انتقال انجام گیرد.

گفتنی است؛ با توجه به مطالب گفته در خصوص آخرین وضعیت آزادراه مهم حیاتی تبریز-زنجان که عملا شاهراهی برای اتصال شهرهای شمالغرب کشور به مرکز کشور است، امیدواریم نواقصات ۱۶ ساله آن هر چه سریعتر و اصولی تر رفع و دیگر شاهد حوادث ناگوار در این مسیر نباشیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 4 0

    این آزادراه باید به دولت بازگردد تا دیگر شاهد مشکلات اینچنینی نباشیم

  • ولی فرخنده 5 0

    به قرآن انقدر وضعیت آزاردراه افتضاح تاازتبریز خودمون رابه زنجان برسونیم خسته میشیم دیگرحوصله وتوان رانندگی نداریم که باررابه مقصدبرسونیم ماشینمون هم که انقدر توچاله دست انداز میفتیم درامدش راخرج خودش میکنیم بازم کم میاریم

  • حامد 0 0

    آقای بنی هاشم فقط شما میتونید این مشکل را درست کنید خواس میکنم بخاطر حق این همه راننده که جان و مال خود را بخاطر یک لقمه نون حلال به خطر میندازن این انصاف نیست
    خواهش میکنم یه فتوی بدین تا بلکه مسولین به خودشون بیان اگر کاری نکنید شما هم در محضر خدا جوابگو خواهید شد

  • ناشناس 0 0

    موجهای شدید تو جاده و روی پلها .. به قول تبریزیا میگن برداشتن کوه رو آسفالت کردن گفتن ما اتوبان زدیم یعنی قشنگ ری....

  • جواد 1 0

    واقعا تاسف برانگیزه وضعیت این راه.در شان مردم آذربایجان نیست.چرا برا اصفهان و شیراز اتوبان های آنچنانی و استاندارد می زنند ولی برا تبریز بودجه آسفالت هم نمیدند؟؟

  • نوید 0 0

    یعنی عملا دارن مردم منطقه رو قتل عام میکنن نسل کشی به چی میگن تصادفات وحشتناک که جان خیلی از هموطنانمونو گرفته و چه خانوادها که بی سرپرست موندن دشمنی با مردم آذربایجان تا این حد فکر نکنم کسی دلش بخواد این جاده ها درست بشن آقای آل هاشم هم زحمت کشیدن بعد ۱۶ سال گله کردن بازم ممنونیم ازشون