حدود 80 درصد مبادله کالا بین چین و اروپا از طریق کانال سوئز است که به دلیل زمان و هزینه حمل بالا، کشورهای این مسیر علاقه دارند مسیرهای ارزان تر و سریع تری را جایگزین نمایند.
کانال پاناما به عنوان یک پدیده لجستیکی ساخته شده توسط بشر، یکی از هفت پدیده اعجاب انگیز دنیای مدرن است که یک مسیر میانبر 80 کیلومتری برای اتصال اقیانوس آتلانتیک و اقیانوس آرام است (باعث صرفه جویی 15000 کیلومتر مسیر دریایی!).
اولین معاهده دریایی در زمینه افزایش ایمنی در کشتیرانی تحت عنوان کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص در دریا (SOLAS) در جولای 1915 برای 5 کشوری که آن را امضاء کرده بودند لازم الاجرا شد.
در ۱۰ آوریل ۱۹۱۲، کشتی تایتانیک اولین سفر خود را از ساوتهمپتون، انگلستان به شهر نیویورک آغاز کرد. اما چند روز پس از سفر، کشتی به کوه یخ برخورد کرد و ظرف چند ساعت غرق شد. حدود ۱۵۰۰ نفر در این فاجعه جان باختند. امروزه، این کشتی در انتهای اقیانوس اطلس قرار دارد.
حالا با این اتلاف بیت المال که در سایه بی توجهی و عدم نظارت های دقیق صورت گرفته، آقای وزیر راه، حراست، گزینش و مدیران غیر بومی بندر امام خمینی باید پاسخگو باشند که چگونه می شود چنین ارقام نجومی از صندوق و خزانه دولت غیب شود ولی کسی متوجه نشده است؟
وزیر راه و شهرسازی در نشست سهجانبه ایران-هند و روسیه؛
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در نشست سه جانبه ایران هند و روسیه، تسهیل روابط بیشتر میان کشورها و توسعه ی تجارت جهانی، آسان سازی تردد، توسعه شبکه حمل و نقل و به تبع آن توسعه گردشگری را از مهم ترین دستاوردهای کریدور شمال جنوب دانست.
در صورت اتصال دریای سیاه به دریای خزر، سطح دریا حدود 26 متر از حداکثر سطح کنونی بالاتر می آید و این امر نابودی کامل دواستان گیلان و مازندران را به دنبال دارد.