| کد خبر: 9932 |

تین نیوز به بهانه هفته محیط زیست بررسی می‌کند

◄ سهم سوخت پاک در کاهش آلودگی هوا / با بنزین آلوده خداحافظی کنید!

تین نیوز | آلودگی زيست محيطی ناشی از ترافيک، از جمله مسائلی است که در اکثر کشورهای جهان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، رو به افزايش است.

به گزارش تین نیوز، در شهرهای بزرگ، آلودگی ترافيکی از جمله مسائلی است که سلامت شهروندان را به مخاطره می اندازد؛ وقتی موتور اين وسایل نقليه، سوخت (بنزين یا گازوئيل) مصرف می کند، مقدار زيادی مواد شيميایی توليد و وارد اتمسفر می شود.

همچنین مقداری از مواد سوختی مصرف شده توسط وسایل نقلیه، بدون اين که حتی سوزانده شوند، تبخير شده و در اتمسفر پخش می شوند و هوا را آلوده می کنند. اکسيدهای نيتروژن، منو اکسيد کربن، دی اکسيدکربن، ترکيبات آلی فرار، ذرات و ازون، برخی از این آلاینده ها هستند که هريک، اثرات زيان باری بر سلامت انسان ها دارند.

ترافیک وسایل نقلیه موتوری، عامل آلودگی هوا
ترافیک وسایل نقلیه موتوری و سیستم های گرمایشی خانگی، بدون شک از بزرگ ترین عوامل آلودگی هوا در شهرهاست؛ به ویژه این که وسایل نقلیه به خاطر سطح بالای انتشار مواد آلاینده در محیط های با ترافیک سنگین، نقش مرکزی در وضعیت نامناسب هوای شهرهای بزرگ ایفا می کنند.

ايران به عنوان يک کشور در حال توسعه با مشکل آلودگی زيست محيطی ناشی از ترافيک مواجه است. از سوی دیگر، رشد شهرها در چند دهه اخير باعث افزايش تعداد وسایل نقليه شده است.

فشار ناشی از حضور در ترافیک کلانشهرها از یک سو بر سلامت روان و نیز جسم انسان تاثیر می‌گذارد و هوای آلوده ناشی از احتراق سوخت نامناسب در خودروها در سال‌های اخیر نیز از دیگر سو اثرات نامطلوب مستقیم بر سلامت شهروندان دارد و بافت ریه را در معرض سرطانی‌ شدن و عروق را در معرض خطر انسداد قرار می‌دهد.

از ۱۳میلیون لیتر بنزین با استاند‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ یورو ۴ که روزانه در کشورمان تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ می شود، تنها سه میلیون لیتر توزیع می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌، 10میلیون لیتر د‌‌‌‌‌‌‌‌یگر نیز با بنزین‌های بسیار بی‌کیفیت مخلوط می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌ و پس از آنکه به سطح قابل توجهی از کیفیت رسید‌‌‌‌‌‌‌‌، به جایگاه‌ها و بعد‌‌‌‌‌‌‌‌ به باک خود‌‌‌‌‌‌‌‌روها سرازیر می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌.

روزانه میزان زیادی سوخت در کارخانه ها، شرکت های تولیدی و صنایع بزرگ و کوچک سوزانده و در هوا منتشر می شود، بنابراین در صورتی که اقدام های لازم برای کاهش آلایندگی این سوخت ها انجام نشود، آینده مطلوبی در انتظارمان نیست و کلانشهر تهران، دیگر جای مناسبی برای زندگی نخواهد بود؛ ضمن این که همه سازمان های مربوطه باید برای کاهش آلودگی هوا تلاش کنند.

نخستین گام در پاک شدن هوای تهران
وزارت نفت با توزیع سوخت پاک، نخستین گام را در این زمینه برداشت. همزمان با توزیع این سوخت در اسفند ماه سال 92، نمودارهای سازمان کنترل کیفیت هوا تغییرات آرامی را در زمینه پاک تر شدن هوای تهران نشان داد.

اگر چه بنزینی که هم اکنون در تهران و دیگر کلانشهرها توزیع می شود، صد در صد پاک نیست ولی کیفیت این فرآورده نسبت به بنزینی که در گذشته در تهران توزیع می شد بهتر و آلودگی آن کمتر است.

توزیع سوخت پاک؛ راهکار کاهش آلودگی هوا
در این رابطه کمال الدین پیرموذن، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس می گوید: توزیع سوخت پاک یکی از «مُسکّن‌ها» برای کاهش آلودگی هواست که به موازات آن باید اقدام‌های تکمیلی در دیگر بخش‌ها نیز انجام شود.

به گفته وی، استاندارد سلامت، ١ پی پی ام و استاندارد هوای پاک، ٥ پی پی ام است که به طور عمده آلودگی هوا بین ٥ تا ١ پی پی ام را هوای سالم قلمداد می‌کنیم، اما باید به دنبال بهبود این شرایط باشیم.

هرچند توزیع بنزین پاک، در سالم شدن هوا موثر است اما در کنار آن، باید با توسعه حمل و نقل عمومی، استانداردسازی تولید خودروها برای استفاده از سوخت یورو ٤ و فرهنگ سازی مدیریت مصرف سوخت، اقدام‌های تکمیلی در این زمینه انجام شود.

تصویب لایحه هوای پاک
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، به تازگی از تصویب لایحه هوای پاک در دولت خبر داده و اظهار کرده که این لایحه تا هفته آینده در دولت تصویب می شود.

معصومه ابتکار می گوید: مسئولیت تمامی دستگاه ها و ذینفعان در لایحه هوای پاک مشخص شده و راهکارهای علمی مقابله با آلودگی و فناوری نوین و استفاده از سوخت پاک در این قانون دیده شده است.

وی با اشاره به حذف بنزین آلوده، می افزاید: از این پس بنزین آلوده عرضه نخواهد شد و ما نیز از این اقدام حمایت کرده و در حال حاضر بحث ارائه بنزین یورو ۴ و ۵ براساس برنامه پیش بینی شده است.

به گفته ابتکار، توسعه حمل و نقل عمومی و حمایت از آن در قانون بودجه ۹۳ مورد توجه بوده و در تبصره مربوط به بحث یارانه ها اعتباری در قانون پیش بینی شده و دولت در بحث توجه به محیط زیست بسیار مصمم است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از تشکیل کارگروه آلودگی هوا براساس برنامه مصوب دولت با رعایت استانداردها خبر داده است.

سراسر پایتخت و 90 درصد استان تهران زیر پوشش بنزین پاک
از سوی دیگر، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در آخرین گفت و گوی خود با یکی از رسانه های خبری، اعلام کرده که 90 درصد استان تهران و صد در صد شهر تهران تحت پوشش بنزین پاک قرار گرفته است.

به گفته داوود عربعلی، بنزین توزیعی در چهار کلانشهر تهران، البرز، اراک و قم، به طور کامل، بنزین پاک است و همه جایگاه های عرضه سوخت کلانشهر قم نیز تحت پوشش بنزین پاک قرار گرفته و به طور متوسط بین 900 هزار تا یک میلیون و 200 هزار لیتر روزانه در قم بنزین پاک توزیع می شود.

بر اساس گفته های وی، در اراک نیز روزانه 500 هزار لیتر بنزین پاک عرضه می شود و در کرج و حومه، روزانه یک میلیون و 800 هزار لیتر بنزین پاک توزیع می شود.

وی همچنین اظهار کرده است که 90 درصد بنزین توزیعی در استان تهران مربوط به بنزین پاک است و روزانه 11 میلیون لیتر بنزین پاک در پایتخت توزیع می شود.

همچنین به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت، قرار است در ماه های آینده توزیع بنزین پاک افزایش یابد به طوری که تا شهریور ماه امسال در هشت کلانشهر کشور بنزین پاک عرضه شود.

زنگنه همچنین اعلام کرده است که بنزین پاک از سال آینده در سراسر ایران توزیع می شود.

خودروهای قدیمی و بنزین یورو 4
اگرچه توزیع بنزین یورو 4 در سطح شهر تهران و چند کلانشهر دیگر اقدامی مفید و مناسب در کاهش آلودگی هوا خواهد بود ولی آنچه به نظر می رسد در این روزها از آن غفلت شده است، تاثیر مصرف این بنزین در تمامی خودروهای در حال تردد در کلانشهر تهران است؛ خودروهایی که به گفته بسیاری از کارشناسان حتی قابلیت و توانایی استفاده بهینه از سوخت با استاندارد پایین‌تر یعنی یورو 2 را نیز ندارند و حال با جایگزینی این بنزین با بنزین یورو 4 آنچه از اگزوز این خودروها خارج می‌شود، نه‌ تنها کمکی در کاهش آلاینده‌ها نمی‌کند که در افزایش سه‌ برابری آلودگی هوای تهران در بلندمدت نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این باره معتقد است: بنزین یورو 4 نه‌ تنها هیچ مشکلی برای خودروهای قدیمی و با استاندارد یورو 2 ایجاد نخواهد کرد، بلکه برای موتور این خودروها مفید نیز خواهد بود.

وی همچنین بنزین توزیع‌ شده در جایگاه‌های سوخت در سطح تهران را بنزینی متفاوت از استانداردهای یورو 4 می‌داند و می گوید: بر اساس استاندارد، بنزین یورو 4 بنزینی با اکتان 95 است و بنزین کنونی، اکتانی حدود 90 دارد، ولی با این حال در قیاس با بنزین یورو 2 از کیفیت بسیار بهتری برخوردار است.

کمک به محیط زیست با توزیع بنزین پاک
هر چند نباید از سایر عوامل آلوده کننده هوای تهران غافل شد، اما می توان گفت در صورتی که بنزین پاک به درستی و به صورت گسترده در تهران و کلانشهرهای ایران توزیع شود، می توانیم امیدوار باشیم که از آلودگی هوای تهران کاسته شود؛ زیرا یکی از دلایل آلودگی هوا، سوخت نامناسب و ناخالص وسایل نقلیه است و با رفع این مشکل، قطعا گام موثری در کاهش آلودگی هوای تهران برداشته و کمک موثری به محیط زیست خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.