| کد خبر: 80841 |

ورود خودروهای مدل‌ ۹۵ باعثافزایش ۱۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومانی قیمت‌ها شد؛

وضعیت سفید در بازار خودرو

تین نیوز | طی هفته جاری برخلاف جریان راکد بازار خودرو قیمت چند مدل از محصولات در بازار افزایش یافت. به گفته فعالان بازار خودرو افزایش تقاضای روزهای پایانی سال باعث ایجاد رونق نسبی در بازار شده است. بر این اساس در هفته جاری قیمت پژو پارس سال معادل 100 هزار تومان، رانا 200 هزار تومان، دنا 700 هزار تومان و تندر 90 اتومات دو میلیون تومان افزایش یافته است.

کارشناسان خودرو معتقدند یکی از عمده‌ترین دلایلی که باعث افزایش تقاضا در بازار شده این است که خودروسازان مدل‌های 95 خود را روانه بازار کرده‌اند و به همین دلیل قیمت باقی خودروهای داخلی که مدل‌های 95 آن موجود نیست در بازار تغییری نسبت به نرخ این خودروها در هفته گذشته نداشته است.

افزایش 100 هزار تا دو میلیون تومانی قیمت برخی خودروها در بازار از نوعی رونق نسبی در بازار خبر می‌دهد که به اعتقاد تحلیلگران بازار قابل پیش‌بینی بود و نزدیکی به روزهای پایانی سال علت آن بوده است. گزارش‌های میدانی از وضعیت بازار خودرو نشان می‌دهد اکنون بازار خرید و فروش رونق گرفته و بازار به وضعیت عادی خود بازگشته است.

کاهش تقاضای ارزان‌قیمت‌ها
از طرف دیگر در حالی که خودروسازان کشور پس از گذشت بیش از یک ماه از اجرایی شدن توافقات هسته‌ای همچنان در حال مذاکره و چانه‌زنی با خودروسازان خارجی هستند، تقاضا را برای خودروهایی که احتمال می‌رود پس از توافق با خارجی‌ها محصولات جدیدی در رنج قیمتی آنها عرضه شود، کاهش داده است. این انتظار در میان مشتریان به‌طور نسبی مربوط به خودروهای ارزان‌قیمت داخلی است که عمده معاملات بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

در حالی که تعرفه‌های بالا فرصت رقابت را از خودروهای ارزان‌قیمت و باکیفیت خارجی گرفته است، مشتریان همچنان امیدوارند روزی و با کاهش تعرفه‌ها یا تولید مشترک این نوع خودروها در داخل کشور بتوانند با قیمتی رقابتی و منطقی صاحب اتومبیل‌های باکیفیت‌تری باشند. با این وجود قراردادهای خودروسازان کشور با خارجی‌ها تا این لحظه پاسخگوی چنین انتظاری نبوده است. به گفته کارشناسان خودرو، محصولاتی که قرار است به طور مشترک میان خودروسازان مطرح خارجی و خودروسازان داخلی تولید شوند، باید شامل ویژگی‌هایی باشند که نیاز بازار را با توجه به وضعیت معیشتی مردم تامین کنند اما چنین چیزی تاکنون مشاهده نشده است.

بازار شب عید و افزایش تقاضا
در میان تولیدات داخلی طی هفته گذشته بیشترین نوسانات قیمت مربوط به بازه قیمتی 30 تا 40 میلیون تومان بوده است. اکنون تندر 90 اتومات و تندر ال‌پی با افزایش دو میلیون تومانی و مدل دنده‌ای آن با اختلاف 5/1 میلیون تومانی در بازار معامله می‌شوند. در حال حاضر قیمت پژو پارس ELX در بازار حدود چهار میلیون تومان افزایش داشته است و خودروی سورن با یک میلیون و 206 تیپ 5 و 8 با 500 هزار تومان و پژو 405 با حدود 400 هزار تومان بالاتر از نرخ کارخانه در بازار خرید و فروش می‌شوند.

افزایش تقاضا در بازار محصولات ایران‌خودرو موجب افزایش یک تا هفت درصدی قیمت محصولات این شرکت در بازار شده است ضمن اینکه با رشد تقاضا و تکمیل ظرفیت، تحویل 20 روزه فروش فوری و اقساطی این شرکت به اتمام رسیده و هم‌اکنون زمان تحویل فروش‌های جدید دو ماهه شده است.

به گفته کارشناسان، بازار شب عید و عرضه مدل‌های 95 در رفع تردید متقاضیان و افزایش مراجعه به بازار تاثیر داشته و پیش‌بینی می‌شود تا حداکثر اواسط اسفند‌ماه رونق خرید و فروش در بازار خودرو ادامه داشته باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.