| کد خبر: 53649 |

◄ اخبار دریایی ایران در هفته گذشته / از محورهای اساسی برنامه ششم توسعه تا کاهش شدید نرخ کرایه کشتی در سال های گذشته

تین نیوز | محورهای اساسی برنامه ششم توسعه در بخش دریا، قرارداد دو شرکت اپراتور فعلی بندر شهید رجایی تا پایان شهریور ماه تمدید شد، متن پیشنهادی لغو تحریم های کشتیرانی به گروه مذاکره کننده داده شده است، مهمترین مطالبه دریانوردان، کاهش شدید نرخ کرایه کشتی در سال های گذشته برخی از مهم ترین تیترها و رویدادهای حمل و نقل دریایی ایران در هفته گذشته اند.

به گزارش تین نیوز، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: محور اساسی برنامه ششم توسعه در بخش دریا مسئله مربوط به آمایش سرزمین کشور به نفع سواحل است و باید پس از دوران تحریم، سهم مناسبی از بازار حمل و نقل دریایی جهان را به خود اختصاص دهیم.

محمد سعیدنژاد در بیست و سومین همایش ارگان های دریایی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی طی سال های گذشته به عنوان جهت گیری مهم برنامه های کلان کشور محسوب شده و علت آن این است که به خاطر شرایط ناعادلانه تحریم نمی توانیم با رعایت شرایط عادی مسائل کشور را حل کنیم.

وی افزود: در طول سال های گذشته در بخش های مختلف بویژه دریا، برای اینکه بتوانیم جریان ورود و خروج کالا را بررسی و مورد اجرا قرار دهیم اقدامات مختلفی از سوی دستگاه های ذیربط انجام شده است.

انتظارات دست اندرکاران حوزه دریایی از دولت در آستانه برنامه ششم
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: احیای ماده 9 نظام وظیفه دریانوردان، بورسیه نمودن دانشجویان دانشکده های دریایی و معافیت های مالیاتی و گمرکی به ناوگان ملی، بخشی از انتظارات دست اندرکاران حوزه دریایی از دولت است.

هادی حق شناس در بیست و سومین همایش ارگان های دریایی گفت: همانطور که از نام این همایش پیداست، موضوعات در این همایش هم از منظر علمی و هم از منظر هماهنگی مدیران ارشد دریایی بررسی می شوند.

وی با تاکید بر اینکه در این که در این دوره 37 مقاله دریافت شده است، گفت: 16 مقاله با موضوع نقش بنادر و لجستیک بندری و زنجیره تامین و 10 مقاله به موضوع منابع انسانی و ایمنی و امنیت دریانوردی اختصاص دارد.

قرارداد دو شرکت اپراتور فعلی بندر شهید رجایی تا پایان شهریور ماه تمدید شد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از ظرفیت خالی بنادر کشور به میزان 40 میلیون تن خبر داد و گفت: در کوتاه مدت برای دوران پس از تحریم نگرانی نداریم.

محمد سعیدنژاد در نشست خبری بیست و سومین همایش ارگان های دریایی درباره ظرفیت بنادر برای دوران پس از تحریم گفت: طبیعی است که ظرفیت بنادر ایران برای دوران پس از تحریم باید افزایش یابد، در این زمینه ما طرح ها و برنامه های خوبی در دست احداث داریم.

وی با تاکید بر اینکه طرح تجهیز فاز 2 بندر شهید رجایی با تاکید ویژه رئیس جمهور به طور جدی در حال انجام است گفت: طرح تجهیز فاز 2 بندر شهید رجایی از طریق فاینانس چین پیگیری شده است و این موضوع در حال اجراست.

وی با تاکید بر اینکه تا سال 95 تجهیزات در فاز 2 بندر شهید رجایی وارد می‌شود، گفت: فاز دوم بندر شهید رجایی در حال اجراست و فراخوان پیمانکار نیز انجام شده است و پروژه به صورت EPC اجرا می شود.

متن پیشنهادی لغو تحریم های کشتیرانی به گروه مذاکره کننده داده شده است
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش گفت: 30 درصد حمل و نقل دریایی جهان را عرضه و تقاضای نفت تشکیل می دهد و پیش بینی ها حاکی از افزایش عرضه و تقاضای نفت در جهان است.

علی اکبر صفایی، در بیست و سومین همایش ارگان های دریایی با تاکید بر اینکه 30 درصد حمل ونقل دریایی جهان را عرضه و تقاضای نفت تشکیل می دهد، گفت: ظرفیت نفتکش های جهان در سال 2015، 93 میلیون بشکه در روز و ظرفیت پالایشگاه ها 96 میلیون بشکه در روز است.

وی افزود: اگرچه 87 درصد طرفیت کشتی ها مورد استفاده قرار می گیرد اما هنوز ظرفیت های خالی مشاهده می شود و با این روند پیش بینی ها حاکی از افزایش عرضه و تقاضای نفت در جهان است.

رقم ناچیز دانشجویان فنی - مهندسی در حوزه دریا

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: فقط یک درصد دانشجویان فنی مهندسی کشور در حوزه دریا مشغول به تحصیل هستند که رقمی بسیار ناچیز است.

امیر دریادار حبیب الله سیاری در بیست و سومین همایش ارگان های دریایی اظهار داشت: نیازمند تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه توسعه سواحل و بنادر هستیم در حالی که هم اکنون تنها یک درصد دانشجویان فنی و مهندسی کشور در این حوزه مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه این آمار نیروی انسانی متخصص بسیار ناچیز است، افزود: هرچند برای تربیت نیروی انسانی متخصص دراین حوزه باید اهتمام بیشتری داشته باشیم.

سیاری تاکید کرد: مهم ترین ساحل کشور بین بندرعباس تا چابهار از جمعیت کمتری برخوردار است و هم اکنون جمعیت این مناطق تنها به 45 هزار نفر رسیده که این امر سبب شده مردم از سواحل مکران ما دور باشند.

قطعنامه پایانی بیست‎وسومین همایش هماهنگی ارگان‎های دریایی کشور
بیست و سومین همایش ارگان‎های دریایی پس از دو روز برگزاری، با صدور قطعنامه‎ای به کار خود پایان داد.

در این قطعنامه آمده است: بیست و سومین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور در روزهای ٤ و٥ خرداد ماه ١٣٩٤در مجموعه فرهنگی، آموزشی و ورزشی نفت محمودآباد با شعار «برنامه های توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی در حوزه دریا» به میزبانی شرکت ملی نفتکش ایران و تولیت دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی کشور با حضور و مشارکت همه ارگان های دولتی، خصوصی و تعاونی فعال در حوزه حمل و نقل دریایی کشور برگزار گردید.

شرکت کنندگان در همایش با الهام از شعار «هم دلی و همزبانی، دولت و ملت» در شرایط حساس سیاسی و اقتصادی کشور بویژه در شرایط بسیار حساس مذاکره با گروه ١+٥ به منظور تحقق عینی اهداف و منافع ملی کشور ابعاد مختلف شعار همایش را در چهارچوب پنل های تخصصی مورد بررسی قرار دادند.

مهمترین مطالبه دریانوردان چیست؟
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران توسعه سرمایه گذاری های بخش خصوصی در حوزه دریا، افزایش ناوگان دریایی و افزایش ظرفیت بنادر کشور، تربیت نیروی انسانی متخصص، را از دستاوردهای برگزاری 22 دوره همایش ارگان های دریایی اعلام کرد.

علی اکبر صفایی در نشست خبری بیست و سومین همایش ارگان های دریایی با تاکید بر اهیمت دریا و حمل و نقل دریایی گفت: بیش از 93 درصد تجارت خارجی توسط دریا انجام می شود و این تجارت عظیم نشان می دهد که بخش حمل و نقل دریایی پیشرو است.

وی افزود: حذف مالیات از حقوق دریانوردان از مهمترین مطالبات دریانوردان است.

کاهش شدید نرخ کرایه کشتی در سال های گذشته
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در بیست و سومین همایش ارگان های دریایی گفت: در سال 2008 نرخ روزانه کرایه کشتی های VLCC، حدود 1800 دلار بود که این رقم در سال 2013 به 1500 دلار کاهش یافت.

علی اکبر صفایی با تاکید بر اهمیت حمل ونقل دریایی در سطح بین المللی گفت: کل تناژ حمل و نقل دریایی در سال 2015 بیش از 1.5 میلیارد تن است که سهم هر نفر1.5 تن محموله در سال است.

وی افزود: این عدد نمایانگر حجم عظیم تجارت در حوطه دریا و صنایع وابسته است که البته این رقم به جز صنایع فراساحل است.

صفایی افزود: از سال 2008، نرخ اجاره کشتی به شدت کاهش یافته اس به طوری که در این سال نرخ روزانه بیش از 180 هزار دلار در روز برای کشتی های VLCC بود ودر سال 2013 این رقم به کمتر از 15 هزار دلار کاهش یافت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.