| کد خبر: 38144 |

توقف صادرات بنزین و گازوئیل ایران به افغانستان

تین نیوز | مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی گفت: تصمیم دولت افغانستان برای واردات بنزین یورو 4 و گازوئیل با کیفیت از ایران موجب توقف صادرات و سرگردانی کامیون های حامل مشتقات نفتی در مرز با این کشور شده است.
 
«محمدعلی خاشی» افزود: این تصمیم سبب شده تا 160 کامیون حامل مشتقات نفتی تنها در مرز این استان با افغانستان متوقف شوند.
 
وی اظهار کرد: از ابتدای دی ماه امسال افغانستان از ورود مشتقات نفتی از دو مرز میلک زابل در سیستان و بلوچستان و ماهیرود در خراسان جنوبی بدون رعایت استانداردهای اعلامی این کشور، جلوگیری کرده است.
 
وی ادامه داد: از آنجا افغانستان بدون اطلاع قبلی اقدام به توقف صادرات مشتقات نفتی از این دو مرز را کرده، رایزنی های لازم برای ورود این کامیون ها به داخل افغانستان انجام شده ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است.
 
خاشی گفت: افغانستان شرکت های تولیدی ایران را ملزم کرده تا بنزین A92 (یورو 4 و بالاتر) و گازوئیل L62 به بالا را تولید و به این کشور صادر کند لذا افغانستان از صادرات مشتقات نفتی از طریق مرز این استان بدون رعایت استانداردهای آنها، ممانعت می کند.
 
وی افزود: طبق گزارشات رسیده این سخت گیری ها در مرز «دوقارون» در خراسان رضوی وجود نداشته و از طریق آن مرز امکان صادرات بنزین و مشتقات نفتی وجود دارد لذا به کامیون های بارگیری شده اجازه داده شده تا صادرات خود را از این مرز انجام دهند.
 
مدیر کل گمرکات خراسات جنوبی گفت: با توجه به رایزنی های انجام شده در صورت موافقت افغانستان برای انجام صادرات 160 کامیون حامل مشتقات نفتی از مرز خراسان جنوبی، گزارش آن اعلام می شود.
 
خاشی با تاکید بر این که گمرک ماهیرود تنها گمرک مجاز مشتقات نفتی در استان است، افزود: این گمرک مجاز است روزانه 105 دستگاه مشتقات نفتی صادراتی به افغانستان ارسال کند که شامل روغن، بنزین، حلال های صنعتی و سایر موارد می شود که اکنون متوقف شده است.
 
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: فقدان زیرساخت های لازم، عمده ترین مشکل گمرک در این استان به شمار می رود که رفع آن نیازمند توجه دولت است.
 
خاشی افزود: این بدان معناست که به دلیل فقدان راه آهن و بخصوص راه های مواصلاتی(ترانزیتی) در مسیر گمرک ماهیرود استان، بسیاری از مبادلات تجاری به کندی صورت می گیرد.
 
وی اظهار کرد: از مجموع چهار بازارچه مرزی یزدان، دوکوهانه، گلورده و ماهیرود استان خراسان جنوبی، تنها بازارچه و گمرک ماهیرود است که می تواند در مبادلات بازرگانی استان نقش بسزایی داشته باشد که آن هم با فقدان امکانات اولیه مواجه است.
 
مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی ادامه داد: به دلیل برخی مسایل در افغانستان هر از چند گاهی مشکلاتی در بحث صادرات به این کشور از ایران ایجاد می شود که جلوگیری از ورود مشتقات نفتی نمونه ای از آن است.
 
خاشی، میزان صادرات (به جز مشتقات نفتی) از گمرگات استان به افغانستان را روزانه بیش از 400 کامیون ذکر کرد و گفت: از این تعداد بیش از 200 کامیون مربوط به مرز ماهیرود است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.