| کد خبر: 256255 |

◄ از طرح توسعه فرودگاه امام چه خبر؟

قرار بود از ابتدای سال 1402 طرح توسعه فرودگاه امام خمینی آغاز گردد، اما همچنان خبری از توسعه فرودگاه اول مملکت نیست.

تین نیوز

قرار بود از ابتدای سال 1402 طرح توسعه فرودگاه امام خمینی آغاز گردد، اما همچنان خبری از توسعه فرودگاه اول مملکت نیست.

به گزارش تین نیوز، بهمن ماه سال گذشته بود که وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه فرودگاه امام خمینی از ابتدای سال 1402 خبر داد، اما کماکان هیچ خبری از توسعه این فرودگاه به گوش نمی رسد.

بر اساس آنچه بهمن ماه پارسال ایرنا منتشر کرد؛ وزیر راه و شهرسازی در آن زمان با بیان اینکه طرح توسعه شهر فرودگاهی حضرت امام (ره) تقریبا آماده شده و اولویت کنونی به قرارداد رساندن آن است، گفت: از ابتدای سال 1402 فرآیند اجرایی آن آغاز می شود تا در کمترین زمان، ظرفیت فرودگاه افزایش یابد. مهرداد بذرباش بعد از تشکیل کمیته هوانوردری در فرودگاه امام، از قسمت های مختلف شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از جمله برج مراقبت پرواز و سالن ترانزیت بازدید کرد و با عوامل و دست اندرکاران این فرودگاه دیدار و گفت وگو کرد.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقات خوبی در فرودگاه حضرت امام (ره) افتاده است اما از نقطه مطلوب فاصله دارد که امروز افتتاح سیستم جدید یکپارچه سازی پذیرش مسافر، رسیدن به این هدف را تسهیل می کند. بذرپاش اظهار کرد: کار اصلی در این فرودگاه طرح توسعه شهر فرودگاهی حضرت امام (ره) است که تقریبا آماده شده و اولویت اصلی ما نهایی کردن طرح و به قرارداد رساندن آن است؛ ان شاءالله از ابتدای سال جدید فرایند اجرایی آن آغاز شود تا در کمترین زمان فرودگاهی متفاوت تر و با ظرفیت بالاتر رقم بخورد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر ترمینال ۱ و ترمینال سلام مجموعا ۱۲ میلیون نفر ظرفیت دارد درحالیکه اگر طرح توسعه اتفاق بیفتد به ظرفیت ۲۰ میلیون نفری می رسد که قابل توجه است. همچنین در راستای بهینه سازی ظرفیت های موجود اقدامات موثری صورت گرفته است که ظرف چند ماه آینده سه رویداد بزرگ ایام نوروز، حج و اربعین را پوشش دهد و نیازمند تلاش جدی است. بذرباش تاکید کرد: با اجرایی کردن طرح های جدید و اقدامات نرم افزاری متفاوت، تاخیرها به حداقل زمان کاهش می یابد و خاطراتی خوش برای مسافران رقم می خورد. وی ابراز امیدواری کرد: فرودگاه امام خمینی (ره) این ظرفیت را دارد که به هاب منطقه تبدیل شود تا مردم طعم یک فرودگاه مطلوب را بچشند.

به گزارش تین نیوز، در نگاه اول باید اشاره کرد که فرودگاه امام خمینی در حال حاضر فرودگاهی با عمر تقریبی 20 سال محسوب شده و لزوم بازسازی و بهسازی ترمینال اصلی فرودگاه احساس می شود. این ایده که ترمینال فعلی را تا حد امکان توسعه داده و تماما فضای داخل آن را بازسازی کنیم به نظر کار درستی می آید. چرا که اجرای ابرپروژه ترمینال ایرانشهر قطعا هزینه های سنگینی را در پی خواهد داشت که در شرایط نامطلوب اقتصادی کشور ممکن است به تاخیر در تامین اعتبار و در نتیجه تعویق زمان اجرای پروژه منتج شود. لذا اجرای توسعه های مقطعی در داخل فضای فعلی فرودگاه نه تنها سبب افزایش تدریجی ظرفیت فرودگاه شده، بلکه باعث می شود که اعتبار کافی و در دسترس در زمان بندی مناسب به پروژه اختصاص یابد.

قرار بر این بود که با اجرای طرح توسعه فرودگاه امام، ترمینال شماره 1 تا ایستگاه مترو توسعه پیدا کرده و محل ورود قطار به فرودگاه با ترمینال تلفیق شود. از طرف دیگر، طرح توسعه فرودگاه امام شامل بهره برداری از باند جنوب نیز می شود که همچنان در مرحله اجرا قرار دارد. باند جدید فرودگاه امام خمینی تهران ظرفیت پذیرش تمامی هواپیماها تا رده ایرباس A380 را خواهد داشت. همچنین طبق اعلام مسئولان فرودگاه امام، کاربری های داخل ترمینال شماره 1 جابجا خواهند شد. 

در حال حاضر با توجه به اجرایی نبودن پروژهایی همچون ترمینال 410 هزار متر مربعی در مدت زمان کوتاه (کمتر از 5 سال)، اجرای پروژه های کوچکتر که بتواند بهره وری فرودگاه امام را افزایش دهد، می تواند در راستای افزایش کیفیت خدمت رسانی به مسافران کارگشا باشد. نباید فراموش کرد طرح توسعه ترمینال 1 می تواند در کوتاه مدت ظرفیت فرودگاه امام را با افزایش 40 درصدی از 12 میلیون فعلی به 20 مسافر در سال برساند. شاید ظرفیت 20 میلیونی در قیاس با فرودگاه های رقیب منطقه همچون دبی، استانبول و دوحه رقم قابل توجهی نباشد، اما می تواند به عنوان محرک توسعه فرودگاه امام خمینی در سال های پیش رو عمل کند. 

 سعید چلندری (مدیر عامل فعلی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی)، آبان ماه سال گذشته از اعلام آمادگی شرکت های چینی برای سرمایه گذاری در پروژه ترمینال 410 هزار متر مربعی (ترمینال شماره 3) خبر داده بود. به هر حال، توسعه ترمینال 1 فرودگاه امام را می توان طرحی توجیه پذیر در نظر گرفت که در کوتاه مدت علاوه بر افزایش ظرفیت جابجایی مسافر در این فرودگاه، سبب بهسازی و بازسازی نخستین ترمینال ساخته شده در فرودگاه امام خواهد شد، هر چند که همچنان هیچ خبری از آغاز این طرح به گوش نمی رسد.

لازم به ذکر است که علاوه بر پروژه های فیزیکی توسعه، طرح های هوشمند سازی در فرودگاه امام نیز در ماه های اخیر به اجرا درآمده است. سعید چلندری (مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی) در آذرماه سال گذشته از هوشمند سازی فرودگاه امام با سامانه های ایرانی خبر داده بود. این مقام شهر فرودگاهی در این راستا اشاره کرده بود که پروژه هوشمند سازی توسط سامانه های ایرانی انجام خواهد پذیرفت. اجرای پروژه هایی از این دست می تواند بهره وری فرودگاه ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. تلفیق پروژه های توسعه فیزیکی با بهسازی و بازسازی دیگر ابنیه به انضمام تجهیز کلیت فرودگاه به امکانات و تکنولوژی های روز در جهت هوشمند سازی فرودگاه من جمله این طرح هاست. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.