| کد خبر: 255715 |

بازار 80 میلیاردی خودروهای کلکسیونی در جهان

خودروهای کلاسیک اکنون تبدیل به بازاری لوکس، پر رونق و پر درآمد شده اند که نظر بسیاری از میلیاردرها را به سوی خود جلب کرده است.

تین نیوز

بازار خودروهای لوکس اکنون از محدوده جامعه نسبتاً کوچک مجموعه داران فراتر رفته است و سرمایه گذارانی را به خود جلب می کند که با چشم انداز بازدهی بالا به علاوه وابسته نبودن آن به نوسانات بازار بورس، سبد سرمایه گذاری های خود را متنوع تر می کنند.

رئیس بخش خودروهای کلاسیک «فراری» می گوید: در سال ۱۹۷۷، یکی از مالکان فراری ۲۵۰ GTO مدل ۱۹۶۲ در شهر میلان ایتالیا، اتومبیل خود را به دلیل شکایت همسرش از پر سر و صدا بودن آن در خیابان رها کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، روزنامه «ایران» نوشت: در سال ۲۰۱۸، همان مدل فراری با فروش ۴۸ میلیون دلاری در حراجی، گران ترین خودروی فروخته شده در تاریخ شد. سال ۲۰۲۲، این رکورد توسط مرسدس بنز ۳۰۰ SLR Uhlenhaut کوپه مدل ۱۹۵۵ که به ۱۳۵ میلیون یورو (۱۴۹ میلیون دلار) فروخته شد، شکسته شد.

خودروهای کلاسیک اکنون تبدیل به بازاری لوکس، پر رونق و پر درآمد شده اند که نظر بسیاری از میلیاردرها را به سوی خود جلب کرده است. این خودروها برای برخی هم تبدیل به فرصتی شده اند تا به یک باره و یک شبه صاحب ثروتی میلیونی شوند. ارزش خودروهای قدیمی در دهه گذشته ۱۸۵ درصد افزایش یافته و از بسیاری از کالاهای لوکس از جمله ساعت پیشی گرفته است.

بازار خودروهای لوکس اکنون از محدوده جامعه نسبتاً کوچک مجموعه داران فراتر رفته است و سرمایه گذارانی را به خود جلب می کند که با چشم انداز بازدهی بالا به علاوه وابسته نبودن آن به نوسانات بازار بورس، سبد سرمایه گذاری های خود را متنوع تر می کنند.

مدیر عامل و رئیس جهانی مدیریت دارایی گفت: ما برای مدت طولانی بازار را زیر نظر داشتیم. سوابق ۳۰ سال گذشته به ما می گوید که خودروهای کلاسیک به یک دارایی ویژه با ارزش سرمایه گذاری و بازدهی بالا تبدیل شده است که روزبه روز بر شمار طرفداران و مشتریان این خودروها اضافه می شود.

در ایتالیا و امریکا صندوق هایی در حال تأسیس و سر برآوردن هستند که روی خودروهای خاصی تمرکز کرده و آنها را با هدف اینکه تا چند سال دیگر در ردیف خودروهای کلاسیک قرار می گیرند، خریداری می کنند؛ خودروهایی که در درجه اول باید تاریخچه منحصر به فردی داشته باشند، خودروهای هنرپیشگان و ستارگان سینما و موسیقی، خودروهایی که در رویدادهای تاریخی حضور داشته اند و....

 با این حال سرمایه گذاری روی این خودروها بدون خطر نیست، یک خراش یا فرورفتگی کوچک، یا پیدا کردن یک قطعه جایگزین، می تواند هزینه مالی سنگینی برای دارنده این خودروها در پی داشته باشد. برای مثال، تعویض سپر یک خودروی قدیمی کمیاب می تواند ۱۵۰۰۰ دلار هزینه داشته باشد.

فلوریان زیمرمن، از زمانی که در مرسدس بنز کار می کرد شروع به خرید خودروهای قدیمی کرد و از آن زمان مجموعه ای ساخته است، هزینه های جاری برای مجموعه های خودرو، از جمله هزینه های سنگین ذخیره سازی و بیمه، به راحتی می تواند سالانه به ۵ تا ۶ درصد از ارزش مجموعه برسد.

او گفت: «پیدا کردن مکانیک مناسب برای زنده نگه داشتن این خودروها سخت تر و سخت تر می شود و شما باید مقدار زیادی پول خرج کنید تا همه این خودروها را در شرایط کارکرد نگه دارید.»

صندوق های سرمایه گذاری که سبدهای خودرو را مدیریت می کنند، برای بخش های خودروهای کلاسیک خودروسازان، در خصوص خرید و فروش خودرو، تأیید اصالت خودرو، تعمیر و پیدا کردن قطعات این خودروها خدمات ارائه می دهند.

تنها کارشناسان خودرو با دسترسی به آرشیو شرکت های خودروساز، می توانند اصالت یک مدل کلاسیک را تأیید کنند، فرایند صدور گواهینامه به تنهایی می تواند حدود ۲۰ هزار یورو هزینه داشته باشد. با وجود این، با افزایش تعداد افراد ثروتمند، بازار خودروهای کلاسیک در حال گسترش است. ارزش خودروهای قدیمی در سال ۲۰۲۲، ۲۵ درصد رشد کرد که بالاترین عملکرد آنها در ۹ سال گذشته است.

یک شرکت بیمه خودروهای کلاسیک تخمین می زند که سالانه حدود ۸۰ میلیارد دلار تراکنش خودروهای کلکسیونی در سراسر جهان انجام می شود که شامل تمام حراج ها و فروش های خصوصی می شود.

در حالی که امریکای شمالی همچنان با ثبت ۳.۴ میلیارد دلار فروش حراجی هاگرتی در سال ۲۰۲۲ در مقابل ۷۷۴ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ بزرگ ترین بازار برای حراج ها است، تعداد فزاینده ای از خریداران در سال های اخیر در خاورمیانه، هند و چین ظاهر شده اند.

برخی از بازیگران بازار می گویند که مسابقه جهانی برای کنار گذاشتن خودروهای موتور احتراقی، تعداد علاقه مندان به جمع آوری خودروهای احتراقی را افزایش داده است. آنها می دانند روزی خواهد رسید که موتورهای احتراقی تبدیل به خاطره می شوند و آن روز زمان بازدهی میلیونی خودروهای احتراقی در بازارهای حراج است.

کریستیانو بولزونی، رئیس واحد خودروهای قدیمی مازراتی و مازراتی کلاسیک، گفت: الکتریکی سازی به نفع خودروهای کلاسیک خواهد بود. با گذشت زمان آنها به اشیای باارزش تبدیل خواهند شد.

به گفته آدولفو اورسی، بنیانگذار سالنامه حراج خودروهای کلاسیک که از سال ۱۹۹۰ اطلاعات فروش خودروها در حراج را دنبال می کند، «فراری» ها پرارزش ترین خودروهای قدیمی هستند. فراری ها در حراجی های سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ به طور متوسط ۵۹۸ هزار دلار ارزش داشتند و پس از آن خودروهای مرسدس بنز با قیمت ۳۷۸ هزار دلار و پورشه با قیمت ۳۴۸ هزار دلار قرار گرفتند.

جامعه خودروهای کلاسیک طی ۵ تا ۱۰ سال گذشته بشدت تغییر کرده است. زمانی مردم فقط این ماشین ها را می شناختند، اما با گذشت زمان اکنون می گویند: من این ماشین ها را دوست دارم، می توانم یکی از آنها را بخرم و با خرید آن ضرر نمی کنم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.